Ik heb zelf de indruk dat de versnellingsbak en in mindere mate de koppeling vaak gevolgschade zijn
van een niet goed functionerende gangsteller bij de A2 3L.
Dus niet rood (directe schade), maar oranje (indirecte schade).
Aankoop A2 1.2 TDI 2001
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

Peter, ik ben geen techneut en al helemaal geen 'deskundige', maar of je koppelingsslijtage van de 3L in alle gevallen aan een niet-frisse gangsteller kunt wijten is misschien een beetje-kort-door-de-bocht.Ik heb zelf de indruk dat de versnellingsbak en in mindere mate de koppeling vaak gevolgschade zijn
van een niet goed functionerende gangsteller bij de A2 3L.
Feit is wel, dat er door de versnellingsbak-techniek van de 3L (heel erg) vaak gekoppeld en ontkoppeld wordt (gas loslaten = ontkoppelen, gas geven = koppelen). Dit gebeurt met name in de zgn. Eco-stand. Als er zo vaak gekoppeld en ontkoppeld wordt, is het niet gek dat de koppeling hier behoorlijk onder te lijden heeft en dus sneller slijt.
Om deze slijtage aan de koppeling te voorkomen, kiezen veel 3L-rijders ervoor om de auto in de 'normale stand' en niet in de 'Eco stand' te rijden.
We kennen natuurlijk allemaal de slogan van Audi 'Voorsprong .......... (juist die, ja). Die Voorsprong heeft er misschien wel voor gezorgd dat Audi ook de uitvinder is van 'Het Nieuwe Rijden'. Want, dat kun je met een 3L als met geen andere auto.
- duitse degelijkheid
@RvS Ben jij wat het rijden in de normale stand een ervaringsdeskundige en wat scheelt het dan qua verbruik met de eco stand ?
ANYWAY
ANYWAY
@DD, om de auto niet zo veel te laten koppelen/ontkoppelen rijd ik in de bebouwde kom meestal in de normale stand. Als de auto niet zo veel hoeft te schakelen (provinciale wegen, snelweg), rijd ik in de ECO stand. Een beetje van allebei dus.
Als je je rechtervoet in normale stand een beetje in bedwang houdt, is het verschil niet noemenswaardig. In ieder geval weegt de besparing op geen enkele manier op tegen de kosten van een nieuwe koppeling.
Als je je rechtervoet in normale stand een beetje in bedwang houdt, is het verschil niet noemenswaardig. In ieder geval weegt de besparing op geen enkele manier op tegen de kosten van een nieuwe koppeling.
Als ervaringsdeskundige met rijden met een 3L in de ECO stand, het volgende:
De auto koppelt net zoveel als een handgeschakelde bak, tijdens het rijden. Echter: door de ECO-stand ontkoppelt de bak vaker indien je even gas loslaat en de auto laat uitglijden voor een stoplicht of wat dan ook. Met een handbak ontkoppel je wat later.
En je trapt de koppeling ook in als je terugschakelt. Per saldo gebruik je de koppeling ietsje vaker, maar ook wat langer dan wanneer je handmatig zou schakelen. Dus zal er wel wat extra slijtage zijn.
Veel bakken gaan tussen de 200K en 250K storing krijgen. Niet zozeer van overmatig gebruik, maar meer door te weinig onderhoud. De bekenden "basisafstelling" om de 30K is de vergeten onderhoudspost en daardoor staat de helen handel "uit de norm-waardes" met als gevolg verkeerde en overmatige slijtage en dat veroorzaakt de bekende 3L storingen.
U mag nu gaan schieten op bovenstaande...
De auto koppelt net zoveel als een handgeschakelde bak, tijdens het rijden. Echter: door de ECO-stand ontkoppelt de bak vaker indien je even gas loslaat en de auto laat uitglijden voor een stoplicht of wat dan ook. Met een handbak ontkoppel je wat later.
En je trapt de koppeling ook in als je terugschakelt. Per saldo gebruik je de koppeling ietsje vaker, maar ook wat langer dan wanneer je handmatig zou schakelen. Dus zal er wel wat extra slijtage zijn.
Veel bakken gaan tussen de 200K en 250K storing krijgen. Niet zozeer van overmatig gebruik, maar meer door te weinig onderhoud. De bekenden "basisafstelling" om de 30K is de vergeten onderhoudspost en daardoor staat de helen handel "uit de norm-waardes" met als gevolg verkeerde en overmatige slijtage en dat veroorzaakt de bekende 3L storingen.
U mag nu gaan schieten op bovenstaande...
Geachte "duitse degelijkheid",
Jij stuurt me een berichtje, maar je hebt 'm zelf uit staan, waardoor ik niet kan antwoorden.
Ik kan je pas antwoorden als je die even aanzet.
Als je dat hebt gedaan, stuur je me dan nog ven een berichtje?
Johan 3L
toevoeging: sorry dat ik even dit onderwerp hiervoor gebruik.[/size]
Jij stuurt me een berichtje, maar je hebt 'm zelf uit staan, waardoor ik niet kan antwoorden.
Ik kan je pas antwoorden als je die even aanzet.
Als je dat hebt gedaan, stuur je me dan nog ven een berichtje?
Johan 3L
toevoeging: sorry dat ik even dit onderwerp hiervoor gebruik.[/size]