Gewicht en invoeren
COC is wel degelijk nodig als je zaken zoals CO2 op kenteken vermeld wil hebben hoor. Zonder dat moest je voor een 3L uitvoering gewoon MRB betalen.
het is idd gewoon het leeggewicht -100kilo
simpelweg je auto laten wegen om daarmee je COC te overrulen kan en mag niet. simpelweg omdat mensen dan inderdaad fratsen gaan uithalen om hun auto lichter te maken, en dat maakt het een beetje oneerlijk. Autos hebben gewoon een europese goedkeuring, en daar horen gewichten bij. Herkeuren met weging kan inderdaad voor zelfbouwautos of autos met veel aanpassingen, maar die keuring kost al snel 700 euri, dus of je daar blij van wordt is de vraag.
het is idd gewoon het leeggewicht -100kilo
simpelweg je auto laten wegen om daarmee je COC te overrulen kan en mag niet. simpelweg omdat mensen dan inderdaad fratsen gaan uithalen om hun auto lichter te maken, en dat maakt het een beetje oneerlijk. Autos hebben gewoon een europese goedkeuring, en daar horen gewichten bij. Herkeuren met weging kan inderdaad voor zelfbouwautos of autos met veel aanpassingen, maar die keuring kost al snel 700 euri, dus of je daar blij van wordt is de vraag.
Eerst even een weekje op wintersport, daarna ga ik eens langs de RDW. Zal het resultaat met jullie delen.
Ik laat m'n COC thuis, mijn Fahrzeugschein en Fahrzeugbrief zijn officieel voldoende. Het getal dat daar op staat vind ik ook veel mooier
.
Ik laat m'n COC thuis, mijn Fahrzeugschein en Fahrzeugbrief zijn officieel voldoende. Het getal dat daar op staat vind ik ook veel mooier

- Audi_gekkie
Ik had geen COC formulier bij het invoeren en bij mij is ook 100kg van het gewicht afgetrokken die op de Fahrzeugbrief stond. Daarmee kwam het gewicht op 995kg.
Volgens mij staan alle 1.4Tdi's op dat gewicht, behalve die met OSS.
Volgens mij staan alle 1.4Tdi's op dat gewicht, behalve die met OSS.
Vandaag naar de RDW geweest...
Stiekem maakte ik me toch druk om het gewicht, en terecht. De A2 werd braaf op de weegbrug gezet (ik had de COC niet meegenomen, want dat zou helemaal drama zijn geweest), waarbij werd gezegd dat het gewogen gewicht bindend is en op het kenteken komt te staan.
Gelukkig had ik gisteren het broodnodige en extra ballast eruit gegooid. Waar de A2 vorige week nog 1080 kilo woog, ben ik neergestreken op een brave 1020 kilo, ik val dus in de normale belasting categorie
.
Ze wisten me ook te vertellen dat ik pas de tweede eigenaar ben van deze A2, iets wat volgens hen niet vaak voor komt met een auto van deze leeftijd.
Verder is alles soepel afgehandeld en wacht ik op de brief waarin staat hoeveel rest BPM ik moet betalen. Ook mooi dat ik de komende twee jaar geen APK meer hoef te ondergaan aangezien de TUV is overgenomen
.
Stiekem maakte ik me toch druk om het gewicht, en terecht. De A2 werd braaf op de weegbrug gezet (ik had de COC niet meegenomen, want dat zou helemaal drama zijn geweest), waarbij werd gezegd dat het gewogen gewicht bindend is en op het kenteken komt te staan.
Gelukkig had ik gisteren het broodnodige en extra ballast eruit gegooid. Waar de A2 vorige week nog 1080 kilo woog, ben ik neergestreken op een brave 1020 kilo, ik val dus in de normale belasting categorie

Ze wisten me ook te vertellen dat ik pas de tweede eigenaar ben van deze A2, iets wat volgens hen niet vaak voor komt met een auto van deze leeftijd.
Verder is alles soepel afgehandeld en wacht ik op de brief waarin staat hoeveel rest BPM ik moet betalen. Ook mooi dat ik de komende twee jaar geen APK meer hoef te ondergaan aangezien de TUV is overgenomen

- Audi_gekkie
[quote="Audi-gekkie"]Ik had geen COC formulier bij het invoeren en bij mij is ook 100kg van het gewicht afgetrokken die op de Fahrzeugbrief stond. Daarmee kwam het gewicht op 995kg.
Volgens mij staan alle 1.4Tdi's op dat gewicht, behalve die met OSS.[/quote]
Aanvulling:
Bij mij is die bij de RDW ook niet op een weegbrug gezet.
Via hun programma of via internet werd het gewicht geplukt en zo kreeg ik net als alle andere officieel Nederlandse A2 1.4 TDI's een gewicht van 995kg toebedeeld.
Volgens mij staan alle 1.4Tdi's op dat gewicht, behalve die met OSS.[/quote]
Aanvulling:
Bij mij is die bij de RDW ook niet op een weegbrug gezet.
Via hun programma of via internet werd het gewicht geplukt en zo kreeg ik net als alle andere officieel Nederlandse A2 1.4 TDI's een gewicht van 995kg toebedeeld.
- HansJan
- Moderator
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Ik mis een stuk eenduidigheid in de handelswijze van het RDW. Ik had bij de import ook een uitdaging met het gewicht, maar mijn keurmeester gaf aan dat bij het opnieuw wegen van de auto ook een nieuw typenummer afgegeven zou worden. De auto zou dan als Audi 8Z door het leven gaan. Uiteindelijk is de auto een gewicht toegekend dat hij vrij (...) kon afgeven, maar omdat ik een COC verklaring bij het ontbreken van de TüV papieren nodig had moest hij eigenlijk het gewicht van de COC volgen. Deze lag 100kg hoger dan het gewenste gewicht en na overleg heeft hij het toch bijgesteld naar lager. Dat leverde ons een voordeel van MRB op.
Wat mij wel frappeert hoekje het voor elkaar hebt gekregen om er 60kg vanaf te krijgen?! Of heb je de eerste weging met volle tank verricht? Ik zie namelijk niet zoveel opties om het gewicht van de auto zoveel naar beneden te krijgen. Veel is er immers niet te verwijderen wat voor een keuring overbodig is.
Benieuwd naar je verklaring.
Wat mij wel frappeert hoekje het voor elkaar hebt gekregen om er 60kg vanaf te krijgen?! Of heb je de eerste weging met volle tank verricht? Ik zie namelijk niet zoveel opties om het gewicht van de auto zoveel naar beneden te krijgen. Veel is er immers niet te verwijderen wat voor een keuring overbodig is.
Benieuwd naar je verklaring.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Tankinhoud is hetzelfde gebleven.
- Andere wielen, scheelde al ruim 20kg
- Ruitenwissel reservoir leeg gemaakt
- Hoedenplank & extra bodem weg gehaald
- Het blok metaal in de achterbak weg gehaald
- Bakje gereedschap op de krik na
- Mini (FIA race) accu ipv dat enorme ding (scheelde moeilijk veel gewicht)
- Matten voor en achter + nog rubbere matten die daar op lagen
En weg was 60+ kg...
- Andere wielen, scheelde al ruim 20kg
- Ruitenwissel reservoir leeg gemaakt
- Hoedenplank & extra bodem weg gehaald
- Het blok metaal in de achterbak weg gehaald
- Bakje gereedschap op de krik na
- Mini (FIA race) accu ipv dat enorme ding (scheelde moeilijk veel gewicht)
- Matten voor en achter + nog rubbere matten die daar op lagen
En weg was 60+ kg...
- Audi_gekkie
@Morten
Goed gedaan!
Mag je 'm ook zonder achterbank aanbieden?
Is wel een serieuze vraag.
Goed gedaan!
Mag je 'm ook zonder achterbank aanbieden?

Is wel een serieuze vraag.