Ratelend geluid bij lage toeren

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
koop9
Motortype: (nog) geen Audi A2

08 feb 2014, 14:30 0 x

een 2 massa vliegwiel is er om trillingen te verminderen. en dus ook richting bak zijn er minder oneenparigheden.
het 2 massa vliegwiel word wel eens vervangen door een vast vliegwiel ivm kosten of omdat deze steeds defect gaat bij stevige rijstijl of tuning.
nadeel is dat je dan altijd meer voelt of hoort.

nu kan er natuurlijk ook nog iets anders zijn b.v. een defect lager in de bak o.i.d.
ik zou zeggen; allemaal naar de meeting dan gaan we luisteren naar alle geluiden!!!
Johan 3L

08 feb 2014, 14:36 0 x

[quote="RvS"][Hoi Johan, ik heb hetzeflde met mijn 3L. Ook volgens David kan het geen kwaad. Begrijp ik het goed dat dit geluid bij jouw 3L vanzelf verdwenen is?Groeten, Rob.[/quote]
Ik schreef mijn zin met een open einde.
Mijn A2 ratelt niet meer, omdat die zo Afbeelding aan zijn einde is gekomen.

Dat was een a2 uit de stal van dezelfde David, die ook mij vertelde dat het geen kwaad kon.
YellowFellow

08 feb 2014, 17:39 0 x

@koop9

Ik snap het verschil en de keuze wel voor een 2-massa vliegwiel, maar als een vast vliegwiel 'altijd' meer trillingen zou doorgeven, waarom trillen sommige 75 PK TDI's dan wel en anderen niet.

Hoeveel merkbaar verschil zit er in de verschillende merken/typen koppelingssets?
Heeft de sterkte van de veren er wat meer te maken?

Baklagers zijn uitgesloten; er is immers een andere bak geplaatst en geen verschil daarin waarneembaar.
Audi_gekkie

08 feb 2014, 23:47 0 x

[quote="YellowFellow"]Waar ik voorheen op een 50 KM-weg al in de 5 reed, moet ik nu in de 4 rijden.[/quote]

:s hock:
Vindt je het gek dat je ratels krijgt :roll:
Ik gebruik de 5e echt niet meer onder de 70km/pu.
In het begin deed ik dit wel, maar als je goed naar de motor luistert vindt hij dit niet leuk.
Johan 3L

09 feb 2014, 11:16 0 x

Ik heb wel eens af laten zakken tot dicht bij de 50 km/h. Toerenteller staat dan gezellig op 950 toeren en het motortje pruttelt lekker verder.
Niet alle 3L's hebben dezelfde ratel.
joris1980
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

09 feb 2014, 12:34 0 x

[quote="Audi-gekkie"][quote="YellowFellow"]Waar ik voorheen op een 50 KM-weg al in de 5 reed, moet ik nu in de 4 rijden.[/quote]

:s hock:
Vindt je het gek dat je ratels krijgt :roll:
Ik gebruik de 5e echt niet meer onder de 70km/pu.
In het begin deed ik dit wel, maar als je goed naar de motor luistert vindt hij dit niet leuk.[/quote]

Voor mij was t erg wennen met rijden in de A2.
Ik kwam uit een ´97er golf3 tdi en deze had al volop trekkracht bij 1700-1800toeren.
Bij de A2 heb ik in het begin rond de 2000toeren geschakeld, dacht dat ie dan t zuinigst was :)
Maar.... was zelfs onzuinig, meestal schakel ik tussen de 2500&3000toeren. Rij gemiddeld 1:20/21.

Het rijden met een 3cilinder tdi is dus duidelijk anders dan 4cilinder tdi. Je went eraan, lijkt tegenstrijdig; verder doortrekken in toeren & zuinig rijden.

Vriendelijke groet, Joris1980
YellowFellow

09 feb 2014, 21:30 0 x

[quote="Audi-gekkie"] :s hock:
Vindt je het gek dat je ratels krijgt :roll:[/quote]
Met alle respect Audi-Gekkie, maar ik rij al 20 jaar voornamelijk TDI's en er is helemaal niks vreemds aan om in de 5 rond de 1100 toeren te rijden. Bij een dergelijk toerental proberen de accelereren is inderdaad vragen om moeilijkheden, en hoorbaar ongezond. Maar rustig met het verkeer mee moet ook met een laag toerental gewoon mogelijk zijn. Ook met een 3-cylinder. Zoals ik al zei: met onze 75 PK A2 kan het zonder enig probleem, en met mijn 90 PK TDI kon het vóór het wisselen van de koppeling ook.
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

10 feb 2014, 09:36 0 x

Toch ga ik wel met Gekkie z'n mening mee, hoor. :D Zo laag toerental hebben , terwijl rijdend in z'n vijf, zelfs voor een diesel.. Dat is haast stationair toerental. :s hock:
Audi_gekkie

10 feb 2014, 09:45 0 x

[quote="Rinus"]Toch ga ik wel met Gekkie z'n mening mee, hoor. :D Zo laag toerental hebben , terwijl rijdend in z'n vijf, zelfs voor een diesel.. Dat is haast stationair toerental. :s hock:[/quote]

Ik heb meerdere malen m.b.v. FIS naar het verbruik gekeken, bij een bepaalde vaste snelheid reed in de 4e of 5e versnelling. De 4e versnelling was zuiniger of even zuinig dan de 5e versnelling.
In zo'n geval kies ik liever voor een wat lagere versnelling en dus iets meer toeren.
YellowFellow

10 feb 2014, 10:36 0 x

@Audi-Gekkie @Rinus

Volgens mij begrijpen jullie mijn punt niet helemaal.

Ik heb het niet over accelereren vanuit stationair, maar over (nagenoeg) onbelast laten zakken van toerental tot 1100-1200.

Stationair draait een 1.4 TDI 950 toeren. Onbelast. Dat kan de motor moeiteloos aan (uiteraard). Er hoort geen of nauwelijks verschil te zijn wanneer je de auto laat uitrollen, of nagenoeg onbelast met het verkeer mee slipstreamt op een toerental rond 1100-1200. Dat moet een motor+koppeling+bak gewoon kunnen verwerken.

Maar juist rond dat toerental (gas nagenoeg los), precies op het punt tussen motorlast en motorrem klappert bij mij de koppeling enorm sterk. Met het raam open hoor je metalisch gerinkel.

Dus gas geven -> rinkel weg, Gas los -> rinkel weg. Alleen precies op dat dode punt tussen last en rem rinkelt het. En dan zo sterk dat het boven de radio uit komt. Vertel mij eens dat dat bij jullie auto's ook zo is en hoort te zijn?
Plaats reactie