Weer troubles met de A2
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3869
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Misschien een vreemde vraag, maar kan een bobine ook stuk gaan door slechte bougiekabels?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- koop9
- Berichten: 1285
- Lid geworden op: 20 aug 2012, 20:19
- Locatie: Zandvoort
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Alles kan!!
Maar in principe niet, de motor heeft selectieve cilinder uitschakeling, dat betekent dat hij bij herkenning van overslag de cilinder ¨uit¨ zet, de verstuiver en de bougie worden niet meer aangestuurd. Maar af en toe zet hij de boel weer aan, ziet hij dat hij weer mee doet dat blijft het werken en anders blijft de cilinder verstoken van peut en vonk. Dit om schade aan de katalysator te voorkomen als daar benzine in komt en de daarbij horende milieuonvriendelijke uitstoot.
De motor herkend dat een cilinder niet of slecht werkt doordat hij de tijd tussen vonk (verbranding) en de stand van de krukas controleert, duurt het langer voor de krukas een bepaald punt heeft bereikt dan weet hij dat er geen goede verbranding was en weet welke cilinder er zojuist een ontsteking gehad heeft dus daaraan herkend hij de cilinder.
Je kunt je voorstellen dat dit razendsnel gebeurd en dat het bij b.v. een 12 cilinder op 6000 toeren helemaal een dolle boel is in de computer om dit allemaal in de gaten te houden en te berekenen..... (dat zijn dan 600 vonkjes per seconde..)
Maar in principe niet, de motor heeft selectieve cilinder uitschakeling, dat betekent dat hij bij herkenning van overslag de cilinder ¨uit¨ zet, de verstuiver en de bougie worden niet meer aangestuurd. Maar af en toe zet hij de boel weer aan, ziet hij dat hij weer mee doet dat blijft het werken en anders blijft de cilinder verstoken van peut en vonk. Dit om schade aan de katalysator te voorkomen als daar benzine in komt en de daarbij horende milieuonvriendelijke uitstoot.
De motor herkend dat een cilinder niet of slecht werkt doordat hij de tijd tussen vonk (verbranding) en de stand van de krukas controleert, duurt het langer voor de krukas een bepaald punt heeft bereikt dan weet hij dat er geen goede verbranding was en weet welke cilinder er zojuist een ontsteking gehad heeft dus daaraan herkend hij de cilinder.
Je kunt je voorstellen dat dit razendsnel gebeurd en dat het bij b.v. een 12 cilinder op 6000 toeren helemaal een dolle boel is in de computer om dit allemaal in de gaten te houden en te berekenen..... (dat zijn dan 600 vonkjes per seconde..)
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3869
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Interessant gegeven dat bij het niet optreden van de vonk ook de injectie wordt uitgeschakeld.
Je zou dus een soort van selectieve cilinderuitschakeling kunnen programmeren zoals bij
de nieuwere auto's wordt toegepast om brandstof te besparen ...
Je zou dus een soort van selectieve cilinderuitschakeling kunnen programmeren zoals bij
de nieuwere auto's wordt toegepast om brandstof te besparen ...
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

Dat klopt wel wat je zegt Rinus, maar de ECU moet wel iets sneller kunnen rekenen. Laten we zeggen dat ie in een kwartslag de tijdsverschil moet uitrekenen. Dan moet ie al 8x sneller rekenen want een 4-takt heeft een compressieslag en een spoelslag. En dan moet ie het tijdsverschil kunnen meten. Dus stel in stapjes van 10 meten. Dus wordt het 600x8x10 = 54KHz.De moderne microprocessoren kunnen dit nog steeds prima handelen, maar de goedkopere jongens beginnen toch wel te hijgen hoor. Die redden het dan niet meer.
- Rinus
- Berichten: 1661
- Lid geworden op: 20 feb 2012, 10:56
- Locatie: Alblasserdam
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Maar ondertussen weer terug naar af. Vanmiddag weer, alsof de duivel er mee speelt., dezelfde symptomen. En weer tijdens de topdrukte in het verkeer. Motor weer aan het bokken, slecht reageren op het gas, afslaan, langzaam warm worden, en eenmaal op bedrijfstemperatuur, totaal geen kracht onder de 2500 RPM. Zo is het slecht rijden met de A2, hoor. Vooral als je in de file staat, of kruisingen moet nemen. Het ding is wel een keer of 10 afgeslagen, gelukkig niet op een gevaarlijk verkeerspunt. Dus de auto staat weer bij de garage. Ze mogen het uitzoeken, want ik weet zeker, dat het nu niet de bobine en/ of kabels zijn. Die zitten er nog geen 100 kilometer in. Wordt vervolgt.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3869
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
De verschijnselen lijken sterk op het (bijna) verzuipen van de motor bij een carburateurmotor ...
Alsof de choke blijft hangen. Was het verbruik hoger de laatste tijd?
Alsof de choke blijft hangen. Was het verbruik hoger de laatste tijd?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- Rinus
- Berichten: 1661
- Lid geworden op: 20 feb 2012, 10:56
- Locatie: Alblasserdam
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Ja, die verschijnselen ken ik ook. Maar nee, verbruik is gewoon netjes. Waar ze nu aan zitten denken, is dat het wel eens de aansturing van / of een injector kan zijn. Je krijgt dan namelijk ook dezelfde foutmeldingen bij het uitlezen.
- Rinus
- Berichten: 1661
- Lid geworden op: 20 feb 2012, 10:56
- Locatie: Alblasserdam
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Nou, de auto is gisteren onder handen genomen, en na de reset heeft tie niet meer raar gedaan. En omdat hij niet meer in storing vloog, konden ze ook niets meer constateren. Wat overblijft, is dat misschien het motormanagement (de computer dus) af en toe raar doet. Die schijnt direct de bobine aan te sturen.
Ik hoop het echter niet, want als die echt aan het overlijden is, dan wordt het waarschijnlijk exit A2. en gaan we kijken voor iets anders leuks Dat wordt dan een leuke youngtimer, waarschijnlijk wel Audi of VW, maar met minder gevoelige elektronica. (We hebben al meer kleine elektronische "snacks" gehad met de A2 ondertussen). Wordt vervolgt.
Ik hoop het echter niet, want als die echt aan het overlijden is, dan wordt het waarschijnlijk exit A2. en gaan we kijken voor iets anders leuks Dat wordt dan een leuke youngtimer, waarschijnlijk wel Audi of VW, maar met minder gevoelige elektronica. (We hebben al meer kleine elektronische "snacks" gehad met de A2 ondertussen). Wordt vervolgt.
- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
@Rinus <i>"(We hebben al meer kleine elektronische "snacks" gehad met de A2 ondertussen)"</i>
Ik hou mijn hart vast wat mij te wachten staat in de toekomst.
Dit is ook één van de redenen geweest waarom ik nooit een moderne auto wilde hebben.
Tweety is mijn eerste auto na het jaar 2000.
Ik vraag mij af waarom je bij de modernere auto's regelmatig hoort van elektronica problemen.
De Audi 5000 CS Turbo bouwjaar 1985 die ik 13 jaar heb gereden heb ik nooit van dat soort problemen gehad, terwijl die nog veel meer elektrische opties had dan Tweety.
Ik hou mijn hart vast wat mij te wachten staat in de toekomst.
Dit is ook één van de redenen geweest waarom ik nooit een moderne auto wilde hebben.
Tweety is mijn eerste auto na het jaar 2000.
Ik vraag mij af waarom je bij de modernere auto's regelmatig hoort van elektronica problemen.
De Audi 5000 CS Turbo bouwjaar 1985 die ik 13 jaar heb gereden heb ik nooit van dat soort problemen gehad, terwijl die nog veel meer elektrische opties had dan Tweety.