motorolie verbruik

Projecten, modificaties en accessoires.
Menno

01 jul 2010, 13:31 0 x

MN-nl, ik heb de olie gepleild na de aankoop, dus daar kan het hopelijk niet aan liggen.
Bij het schoonmaken van de A2 kmam ik nog wel raamstickers tegen en een loliestokje..alles wijst erop dat er een moeder met kinderen in heeft gereden..ook te meer dat er een parfum luchtje aan de gordel hangt! ;)

Voor de andere forumleden: wat voor geluid maken kantelende zuigers? ik hoor bij de start een soort lichte ratel, ook bij het vlot optrekken hoor ik dit geluid.

Menno.
MN-NL

01 jul 2010, 16:10 0 x

Niet helemaal...

De cylinders hebben de neiging ovaal te worden door slijtage, dat doen in wezen alle motoren door de aard van de beweging van de zuiger in de cylinder.

Wel is de ene motor meer gevoelig dan de andere voor dit fenomeen.

Als de betreffende slijtage er is zal het progressief toenemen en uiteindelijk moet je het blok reviseren of vervangen. De zuiger kan in de boring een beetje heen en weer kantelen tijdens zijn op en neer gaande beweging.

Je kunt het inderdaad horen maar dan is het al te laat. Afhankelijk van hoe erg het je stoort kan je nog wel een tijdje doorrijden trouwens. Volvo's 240 waren ook berucht om deze kwaal, maar wel 3 ton op de klok zetten ondertussen....

Marc
MN-NL

01 jul 2010, 16:14 0 x

Ok, er zit nu een posting tussen :D

Kantelende zuigers is niet echt als ratel te horen, bij stationair tenminste. Bij hogere toerentallen gaat het geluid helemaal ten onder onder het andere geraas.

Moeilijk te beschrijven hoe het klinkt, als je er naast staat kan je het wel makkelijk duiden.

Meer een soort kloink in ritme met het motertoerental :?:

Marc
pier

02 jul 2010, 17:07 0 x

Zie ook: http://www.zeebulon.de/Pages_allg/AudiA2.htm#Maengel
Zelf heb ik goede ervaring 2.5 L 5W30 full syn + 1 L 10W40
succes
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

04 jul 2010, 13:28 0 x

Hallo,

Dit zijn echt geen kantelende zuigers!
Waar het hier zeer waarschijnlijk om gaat is (mede gezien de beschrijving die jij geeft wanneer het geluid zich voordoet) dat bij plotselinge belastingen even een pingel optreedt. Dit zou kunnen wijzen op een ontstekingsmoment dat op dat moment niet in overeenstemming is met de belastingen en de brandstof/luchtverhouding (even een te arm mengsel). Normaal gesproken wordt dit gecorrigeerd door de z.g. "anti pingelsensor" die een signaal aan je mototmanagement geeft zodat het ontstekingsmoment direct wordt bijgesteld, maar mogelijk is hier de "anti pingelsensor" defect.
Een andere (maar gezien het feit dat het zich ook voordoet bij plotseling optrekken minder voor de hand liggend) is dat de werking van de hydraulische klepstotors niet meer optimaal is(meestal door vervuiling van de oliekanalen). Dit is te verhelpen door in een goede automaterialenzaak een speciaal hiervoor bedoelde reinigende toevoeging te kopen en deze conform de gebruiksaanwijzing toe te passen.
V.w.b. de kantelende zuigers, dit is een fenomeen dat in theorie altijd (latend) aanwezig is maar zelden hoorbaar en indien je het wel hoort dan neem maar van mij aan dan weet je dat onmiddelijk (is niet om aan te horen en je schrikt ervan). Dit komt overigens bij de huidige generatie motoren praktisch niet meer voor.

Theo
Gompie

04 jul 2010, 17:31 0 x

@Theo,
Wat is het toch prettig, zo'n monteur in ons vermidden!
Heb zelf vroeger ook veel gesleuteld, maar heb niet al
die theoretische achtergrondkennis en ervaring die een
doorgezomerde monteur heeft. Hoop dat je nog lang A2ktief
blijft hier! Groeten Gompie
Thck

04 jul 2010, 21:50 0 x

Hallo Gompie, bedankt voor je compliment, maar ik vind het heel logisch om mijn kennis te delen met andereren op deze site zodat eenieder die dat wil zelf daar zijn voordeel mee kan doen.
Ik heb inderdaad in het verleden al wat over dit onderwerp geschreven en moet dus uitkijken niet in herhaling te vallen.
Des al niet te min vind ik het onderwerp wel zodanig belangrijk dat ik er toch weer wat aan wil toevoegen.
Het olieverbruik zoals eerder in deze topic is aangegeven is hoog maar ook weer niet!! Het is maar net vanuit wiens zijde je het bekijkt. Audi/VW geeft een verbruik aan als "normaal" dat nog hoger is dus indien je dat als "norm" zou hanteren is er niets aan de hand. Echter indien je de "meest gangbare" norm van gebruikers hanteert dan is het iets te hoog.
Persoonlijk ben ik van mening dat mede gezien het feit deze A2 pas is gekocht (en je dus niet weet hoe er mee gereden is m.n. de omstandigheden b.v. veel stadswerk met een relatief koude motor) je over dit olieverbruik in de zin van b.v. een "slechte" motor niets kunt zeggen (althans op dit moment!).
Mij lijkt het dan ook verstandig om (zoals betrokkene reeds heeft gedaan) zelf het niveau op peil te brengen (zodat je ook zeker weet hoe je bent begonnen) en dan bijhouden.
Het olieverbruik is mede afhankelijk van de rijstijl en omstandigheden waaronder de motor zijn werk moet verrichten. Het kan dus heel goed zijn dat het verbruik bij de nieuwe eigenaar zal veranderen (in positieve zin zeker gezien de KM-stand ben ik hier wel van overtuigd maar niet na 5000km al!).
Het voorstel van de garage om er 10W40 in te doen kan ik wel volgen, deze is wat dikker en zal indien er sprake is van slijtage dus toch een iets lager verbruik opleveren.
Maar wel synthetische blijven gebruiken!!!
Overigens gebruiken de meeste van deze 1.4 liter motoren waarvan de basis ook gebruikt wordt in de Polo/Golf en Seat wel iets meer olie dan men van andere merken(motoren) mischien gewend is.
We horen het na een tijdje wel, maar ik zou zeker nog niet in paniek raken.
Theo
Peter

05 jul 2010, 18:25 0 x

Kun je er ongestraft 10W40 indoen ? Het instructieboekje is nogal strict als het gaat om het soort olie. Kun je dan nog een stapje verder gaan en er "high milage" olie in doen (bijv van Castrol, die is 15W40).
Thck

07 jul 2010, 15:18 0 x

In principe mag dit geen probleem zijn. De instructies zijn inderdaad nogal strikt hierover maar vergeet niet dat VAG een contract heeft met Castrol en indien je je even verdiept in de prijzen zul je zien dat de Edge 5W30 die men op dit moment prefereert wel zo'n beetje de duurste is!! Zou dit misschien ook iets te maken hebben met belangen van beide partijen??

De 15W40 (synthetisch) is van zichzelf wat dikker en zal dit over de hele temperatuursrange (motor in koude toestand tot motor op bedrijfstemperatuur) dan ook blijven t.o.v. de 5W30.
Gezien de huidige buitentemperaturen (ruim boven de 10 graden) is dit geen enkel probleem.
Indien het winterseizoen weer aanbreekt en we echt over temperaturen onde zo'n 5 graden komen dan is het wellicht raadzaam om ook een iets dunnere olie te gbruiken.

Ik doe zelf zowel in mijn A4 (2ltr bezine 2005) als in de A2 (1.4ltr benz) al heel lang de 5W40(synthetisch) en dit levert geen enkel probleem op! Wel even in de gaten houden dat het z.g. "longlife" meldingssysteem hierbij niet gebruikt dient te worden maar op basis van gereden kilometers (vastgesteld) dient te worden vervangen.

Theo
Peter

07 jul 2010, 15:53 0 x

[quote="Thck"]
Ik doe zelf zowel in mijn A4 (2ltr bezine 2005) als in de A2 (1.4ltr benz) al heel lang de 15W40(synthetisch) en dit levert geen enkel probleem op! Wel even in de gaten houden dat het z.g. "longlife" meldingssysteem hierbij niet gebruikt dient te worden maar op basis van gereden kilometers (vastgesteld) dient te worden vervangen.
Theo[/quote]

Kijk dat zijn tips waar we iets aan hebben ! Ik had er voor de grote beurt 15W40 High Milage olie van Castrol in, de garage heeft bij verversen weer de voorgeschreven olie gebruikt. Ik heb gemerkt dat het olieverbruik met 15W40 veel minder is als bij het gebruik an 5W30.

Kunnen deze twee gemengd worden trouwens ?
Plaats reactie