Klapsleutel troubles
[quote="Kogelman"]Vanmorgen naar de dealer geweest om de sleutel in te laten lezen. Dit is niet gelukt!
Er kon geen softwareverbinding gemaakt worden tussen deze sleutel en de comfort module. Volgens de dealer ligt de oorzaak in de comfort module. De dealer raadt aan verder onderzoek uit te voeren d.w.z. comfort module uitbouwen onderzoeken op storingen/fouten/draadbreuk etc. en weer inbouwen, daarmee nog geen garantie gevend dat dit het is (kosten: zo'n 1,5 a 2 uur werk a 98.- p. uur). In het ergste geval is de comfort module kapot en moet er een andere in (800-1000 euro!). Daar voel ik weinig voor, dan maar 1 sleutel zonder cv op afstand.
Wat mij bevreemd is dat de oude klapsleutel het wel doet in combinatie met deze comfortmodule. Heeft iemand zoiets eerder meegemaakt, of weet iemand een andere (goedkopere) oplossing?[/quote]
Mijn gevoel zegt dat het probleem in de sleutel zit.
Sjors
Er kon geen softwareverbinding gemaakt worden tussen deze sleutel en de comfort module. Volgens de dealer ligt de oorzaak in de comfort module. De dealer raadt aan verder onderzoek uit te voeren d.w.z. comfort module uitbouwen onderzoeken op storingen/fouten/draadbreuk etc. en weer inbouwen, daarmee nog geen garantie gevend dat dit het is (kosten: zo'n 1,5 a 2 uur werk a 98.- p. uur). In het ergste geval is de comfort module kapot en moet er een andere in (800-1000 euro!). Daar voel ik weinig voor, dan maar 1 sleutel zonder cv op afstand.
Wat mij bevreemd is dat de oude klapsleutel het wel doet in combinatie met deze comfortmodule. Heeft iemand zoiets eerder meegemaakt, of weet iemand een andere (goedkopere) oplossing?[/quote]
Sjors
[quote="j.hoeben1"][quote="Kogelman"]Vanmorgen naar de dealer geweest om de sleutel in te laten lezen. Dit is niet gelukt!
Sjors[/quote]
Dat zou best eens kunnen, Sjors. Immers het de eerste (oude sleutel) werkt prima. Van de tweede (ongebruikte) sleutel werkt het mechanische deel wel (voorportier openen en starten v.d. motor, dus startblokkering wordt opgeheven), maar functioneert het elektronische deel (de 3 druktoetsen voor de cv) niet. Ik hoopte dat de tweede sleutel ingeleerd zou kunnen worden a.d.v. het goede voorbeeld van de eerste goed functionerende sleutel (1 op 1 kopie). Blijkbaar werkt dat niet zo en "ziet/leest" de comfort module altijd twee verschillende transponders.
Wie het weet mag het zeggen, ik ben alleen niet van plan honderden euro's aan kosten te maken om alleen de portieren van afstand te kunnen openen/sluiten.
(Is zo'n nieuwe klapsleutel van MP aanschaffen, baard laten slijpen en inleren een mogelijke optie?)
Sjors[/quote]
Dat zou best eens kunnen, Sjors. Immers het de eerste (oude sleutel) werkt prima. Van de tweede (ongebruikte) sleutel werkt het mechanische deel wel (voorportier openen en starten v.d. motor, dus startblokkering wordt opgeheven), maar functioneert het elektronische deel (de 3 druktoetsen voor de cv) niet. Ik hoopte dat de tweede sleutel ingeleerd zou kunnen worden a.d.v. het goede voorbeeld van de eerste goed functionerende sleutel (1 op 1 kopie). Blijkbaar werkt dat niet zo en "ziet/leest" de comfort module altijd twee verschillende transponders.
Wie het weet mag het zeggen, ik ben alleen niet van plan honderden euro's aan kosten te maken om alleen de portieren van afstand te kunnen openen/sluiten.
(Is zo'n nieuwe klapsleutel van MP aanschaffen, baard laten slijpen en inleren een mogelijke optie?)
Ik zou ook denken dat het de sleutel is, voor de comfortmodule zou het technisch niet veel uit moeten maken tegen welke responder die "praat".
Dus werkt de ene wel en de andere niet, lijkt sleutel het meest logisch.
Wellicht is nieuwe transponder + inleren ook een optie?
Dus werkt de ene wel en de andere niet, lijkt sleutel het meest logisch.
Wellicht is nieuwe transponder + inleren ook een optie?
Ik zag vandaag onder het luik bij de voorstoel dat mijn A2 reeds de N-versie van de Comfort module heeft (uit 2002 stond erop) dat betekent dat het niet de eerste Comfort Module meer heeft (=de stroringsgevoelige C-versie). De vorige Duitse eigenaar heeft dus de laatste versie laten inbouwen waarmee de kans op storingen een stuk kleiner is. Ik verdenk dus nu nog meer de klapsleutel op een defect i.p.v. de comfort module.
Ah, dan wordt de sleutel wel nog verdachter. Volgens Lau, die bekend staat als reparateur van Comfort modules (in Duistsland, maar ook in Engeland), zijn de versies na de M (dus ook de N) veel betrowbaarder dan de eerderen.
Groeten,
Johan
Groeten,
Johan
[quote="jnobel"]Ah, dan wordt de sleutel wel nog verdachter. Volgens Lau, die bekend staat als reparateur van Comfort modules (in Duistsland, maar ook in Engeland), zijn de versies na de M (dus ook de N) veel betrowbaarder dan de eerderen.
Groeten,
Johan[/quote]
En vanaf welk jaar is dat!!
Sjors
Groeten,
Johan[/quote]
Sjors
[quote="j.hoeben1"][quote="jnobel"]Ah, dan wordt de sleutel wel nog verdachter. Volgens Lau, die bekend staat als reparateur van Comfort modules (in Duistsland, maar ook in Engeland), zijn de versies na de M (dus ook de N) veel betrowbaarder dan de eerderen.
Groeten,
Johan[/quote]
Sjors[/quote]
Mijn A2 is van 2000, op de comfortmodule die er in zit staat 2002 (dus minimaal vanaf 2002 was de N-versie verkrijgbaar, wanneer ze voor het eerst op de markt kwamen weet ik niet).
Groeten,
Johan[/quote]
Sjors[/quote]
Mijn A2 is van 2000, op de comfortmodule die er in zit staat 2002 (dus minimaal vanaf 2002 was de N-versie verkrijgbaar, wanneer ze voor het eerst op de markt kwamen weet ik niet).
Als je bij de Duitse A2 site registreert (gratis) kun je je het overzichtje zien van het verloop van de versies van de CCU, :
http://www.a2-freun.de/forum/showthread.php?t=38314
Afhankelijk van je modeljaar en uitvoering zijn de meest recente versies nu :
N, Q, L, AF en AB.
Deze zijn geloof niet compatible met elkaar, maar bestaan naast elkaar, afhankelijk van de uitvoering van de auto..
De N vervangt dan de C, D, M en nog wat, maar kun je niet gebruiken ter vervanging van een aantal anderen.
Nou ja, het schema is duidelijker dan ik het hier kan uitleggen.
Groeten,
Johan
N, Q, L, AF en AB.
Deze zijn geloof niet compatible met elkaar, maar bestaan naast elkaar, afhankelijk van de uitvoering van de auto..
De N vervangt dan de C, D, M en nog wat, maar kun je niet gebruiken ter vervanging van een aantal anderen.
Groeten,
Johan
[quote="jnobel"]Als je bij de Duitse A2 site registreert (gratis) kun je je het overzichtje zien van het verloop van de versies van de CCU, :
N, Q, L, AF en AB.
Groeten,
Johan[/quote]
Bedankt Johan. Ik had dit draadje inderdaad al gelezen bij onze Oosterburen. Hier nog een paar plaatjes van mijn comfort module. Als ik het goed heb, heb ik de modernere N-versie die compatible is met de meer storingsgevoelige C-serie. Da's dan mooi meegenomen.
Er staat bij mij een datum op: week 42 van 2002.
Ik heb zo'n voorgevoel dat het ooit nog wel goed komt met die klapsleutel. Nieuwe elektronica in de sleutel en opnieuw aanleren, hoop ik. Misschien op een sleuteldag o.i.d..
Voorlopig redden we ons met de andere goed functionerende sleutel prima.
[album]467[/album]
[album]468[/album]
N, Q, L, AF en AB.
Groeten,
Johan[/quote]
Bedankt Johan. Ik had dit draadje inderdaad al gelezen bij onze Oosterburen. Hier nog een paar plaatjes van mijn comfort module. Als ik het goed heb, heb ik de modernere N-versie die compatible is met de meer storingsgevoelige C-serie. Da's dan mooi meegenomen.
Er staat bij mij een datum op: week 42 van 2002.
Ik heb zo'n voorgevoel dat het ooit nog wel goed komt met die klapsleutel. Nieuwe elektronica in de sleutel en opnieuw aanleren, hoop ik. Misschien op een sleuteldag o.i.d..
Voorlopig redden we ons met de andere goed functionerende sleutel prima.
[album]467[/album]
[album]468[/album]