APK & reparatie(vragen)

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

10 mei 2019, 14:43 0 x

Deze kom ik vaak op de sloperij tegen, geopend omdat de lijm los liet
of met vet tussen de naaf en rubber waardoor de klem niet goed vasthield.

Het kan, maar as los is maar beetje werk.
Ook zijn deze rubbers stevig aan de prijs en heb toch liever een geheel die langer mee gaat.
Een kapot rubber en de binnenkant kun je ook wisselen!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
trebbor77
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

12 mei 2019, 06:54 1 x

dat ziet er inderdaad handig uit, thx @@edje13
eekhoorntje

12 mei 2019, 07:12 0 x

Als het alleen maar Rubber is, is deze geplakte een prima alternatief!

De as bleef zitten en geen uitlijnen en dat kost ook €34,95 in Delft of €39,95 in Amsterdam....

Zelf ga ik voor complete set, kan ik zien of er vuil in zit, en dan gelijk alles vervangen.....
Of als het nog schoon vet was alleen het rubber.....
Dan koop ik weer rubber met zakje vet en klemmen en moer en je hebt weer complete set.

De hoezen en Homokineet passen op elke A2 behalve de 1.2 Tdi.
Ook links en rechts is hetzelfde.
Wel kijk ik goed op de foto welke ik bestelde, er zijn lastige en makkelijker klemmen die je met waterpomp tang kunt vastdrukken.... dus met 1 hand of 2 handen en tangen!

De deelbare zonder klem zou ik niet nemen, losse klemmen zijn duur en oude terug zetten is meestal een ramp.
Verder vooral netjes en schoon werken, elders zag ik paar dagen terug een losgekomen rubber afgebeeld en daar moest Lukas een nieuwe Homokineet monteren!
Een beetje vet tussen de as en rubber op klemplek is vaak de oorzaak van de losgelopen rubbers!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
HansJan
Moderator
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

09 jun 2019, 08:19 0 x

Hey @trebbor77, nu je bij de A2 Dokter bent geweest zijn alle hier genoemde problemen opgelost en tevens het tijdens de dempsessie genoemde en bekeken tik in het rechterdeel van de aandrijflijn?

@ArcSissy en ik zijn benieuwd naar de oorzaak! Was het de centrale asmoer of toch iets anders?
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
trebbor77
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

09 jun 2019, 09:06 2 x

@HansJan & @ArcSissy ,

De olieafscheider lekte behoorlijk, dat is opgelost. Ipv de aandrijfhoes rechtsvoor te vervangen (die dichtgekit was door Kwikfit) heeft Lucas de hele homokineet vervangen omdat de meerprijs minimaal was. En de speling/geratel bij het linker voorwiel kwam omdat de schokdemper boven niet vast zat, lek was en " zo slap als een fietspomp" was. Stuurkogel was ook verroest en koppelstangen.. Hij heeft het hele fusee heet moeten stoken (ik citeer alleen :dizzy: ) omdat er geen borgmoer op zat en vastgeroest was. En de toplager/wentellager was kapot.

Oftewel...slijtage wat met name met de leeftijd van de auto te maken zal hebben. Ik herinner me dat ik af en toe wel eens een kraakje/geratel hoorde maar na de beurt bij Kwikfit (en het vervangen vd banden voor + verwisselen banden voor/achter + vervangen 2 remslangen) was dit opeens continue en veel erger. Gelukkig hebben ze daar niets verkeerd gedaan en is waarschijnlijk " een reeds bestaat probleem" alleen maar even meer duidelijk geworden.

Hij rijdt nu weer zoals het hoort en alle bestaande problemen zijn nu weer opgelost! Dus ik moet wat anders gaan verzinnen voor de sleuteldag ;)
eekhoorntje

09 jun 2019, 09:28 0 x

A... P .... Kwikfit?

Zoals ik al eerder schreef, een complete Homokineet als Lukas doet is iets duurder dan alleen rubber,
maar je hebt zekerheid dat er geen stof en vuil is ingekomen... prima keuze voor de zekerheid!

En die kogel, ja, een beetje dicht M is nood maatregel, en nu nieuwe kogels nodig,
volgens mijn was dit tijdens de APK ook al afkeur dus matige keuring?

Ik adviseer altijd; Bij oudere rubbers nog niet lek, Fusee, stuur of aandrijfas,
kun je ze nog vervangen, maar bij lek komt er meestal vuil in en ben je al te laat.

Preventief onderhoud van alle rubbers van Stuur, Fusee en Aandrijfas vervangen als ze ouder worden
en je hebt geen metalen onderdelen nodig die erachter zitten.
Aandrijfas is flinke zware klus maar Fusee en Stuur kogels zijn prima op Klusdag te doen.
de losse rubbers zijn €1,50 of minder bij plaatselijke Brezan dus voor €6,- en uurtje werk
bespaarde je veel geld en tijd in de toekomst.

Maar gelijk voor APK naar A2 Dokter gaan zouden meerdere forum leden moeten doen,
in 1x alles goed en hij doet tenminste wat nodig is... geen goedkoop hoesje met risico van volgende jaar
een nieuwe as kopen!
HansJan
Moderator
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

09 jun 2019, 09:41 1 x

Wow, dat was nog een flinke operatie! Verbazingwekkend dat je niet meer bijgeluiden had. Aan wegligging ook niets gemerkt? Zijn beide schokdempers vervangen of alleen de linker?

Heeft hij ook de stabilisatorstangrubbers (mooie voor galgje) vervangen? Deze gaan door ouderdom ook kapot (de bussen om de stang eigenlijk) waardoor er krakende geluiden zullen ontstaan. Kosten niets maar kunnen tot grote irritatie zorgen. Leuk klusje om zelf te doen 😁👍
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Plaats reactie