[quote="hoek"]Ja wat een overgang van een 1.2 tdi naar 1.4 benzine
De reden is dat ik hiernaast ook een toyota landcruiser heb en geen hoge maandelijkse kosten wil voor een auto naast deze dure auto.
De audi A2 1.4 tdi kost toch zo'n 100 euro per maand aan vaste lasten en dan heb ik nog geen kilometer gereden.
De 1.2 tdi leek goedkoop, maar kans op hoge kosten. Dus vandaar de reden dat we nu naar een 1.4 benzine kijken.[/quote]
880 euro per jaar in Overijssel voor een 1.4 TDI
300 euro per jaar in Overijssel voor een 1.4 benz.
Uitgaande van een diesel die 1:24 loopt en de benzine 1:18, het verschil tussen benzine en diesel 0.30 euro in het voordeel van de diesel is, zal het omslagpunt rond 15.000km liggen.
Over het algemeen is een diesel minder onderhoudsgevoelig en betrouwbaarder.
Het is zoals ik al eerder zei een kwestie van hoeveel kilometers per jaar je er mee rijdt.
Ook kun je een voorkeur hebben wat je lekkerder vindt rijden, diesel of benzine.
vraag over het kopen van een 1.2 tdi
Hoewel een diesel in basis minderonderhoudsgevoelig is vraag ik mij af of in dit geval een 1.4 diesel betrouwbaarder is dan een 1.4 benzine, zeker gezien het feit dat het merendeel van de diesels zich in de hogere kilometersstanden bevinden.
Als je iets serieus met een diesel krijgt bestaat de kans op dure reparaties.
De 1.4 benzine is in basis een zeer beproefd blok die zich jaren op veel VAG fronten laat gelden.
Wat Audi-gekkie verder ook aangeeft, ga in beiden een stukje sturen. Het karakter van beide blokken (en dus ook de auto) verschilt behoorlijk...
De 1.4 benzine is in basis een zeer beproefd blok die zich jaren op veel VAG fronten laat gelden.
Wat Audi-gekkie verder ook aangeeft, ga in beiden een stukje sturen. Het karakter van beide blokken (en dus ook de auto) verschilt behoorlijk...
- koop9
- Motortype: (nog) geen Audi A2
[quote="Drenthe"]Hoewel een diesel in basis minderonderhoudsgevoelig is vraag ik mij af of in dit geval een 1.4 diesel betrouwbaarder is dan een 1.4 benzine, zeker gezien het feit dat het merendeel van de diesels zich in de hogere kilometersstanden bevinden.
Wat Audi-gekkie verder ook aangeeft, ga in beiden een stukje sturen. Het karakter van beide blokken (en dus ook de auto) verschilt behoorlijk...[/quote]
de 1.4 benzine is zeker een beproeft blok maar dat geld ook wel voor zijn diesel broeder, met het bereiken van hogere km standen neemt de kans op storingen ook toe maar er zijn legio voorbeelden van berijders die daar van bespaard zijn gebleven. laat hem in ieder geval goed onderhoud krijgen, en het riempje op tijd vernieuwen.
als je dat risico niet wilt lopen moet er 1 vinden met lagere km stand maar daar is de aanschafprijs is dan weer hoger van.
het is zeker belangrijk om eens met de diesel als de benzine versie te rijden want de benzine is een 4 cilinder en de TDI altijd een 3 cilinder en dat moet je echt even ervaren. zeker als je twijfelt tussen die 2 kan een goede proefrit je over de streep trekken. maar dan moet die mogenlijkheid er wel zijn natuurlijk.
in ieder geval wens ik je veel succes met je zoektocht en je hebt hier aan het forum een hoop mensen die je kunnen helpen met tips en truuks als er iets is, daar heb je al weer een voorsprong mee t.o.v. de gewone burger die klakkeloos iets aanschaft of laat repareren zonder zich goed voor te bereiden.
ik wens je alvast een mooi A2 2013 toe!! (in welke uitvoering dan ook)
Wat Audi-gekkie verder ook aangeeft, ga in beiden een stukje sturen. Het karakter van beide blokken (en dus ook de auto) verschilt behoorlijk...[/quote]
de 1.4 benzine is zeker een beproeft blok maar dat geld ook wel voor zijn diesel broeder, met het bereiken van hogere km standen neemt de kans op storingen ook toe maar er zijn legio voorbeelden van berijders die daar van bespaard zijn gebleven. laat hem in ieder geval goed onderhoud krijgen, en het riempje op tijd vernieuwen.
als je dat risico niet wilt lopen moet er 1 vinden met lagere km stand maar daar is de aanschafprijs is dan weer hoger van.
het is zeker belangrijk om eens met de diesel als de benzine versie te rijden want de benzine is een 4 cilinder en de TDI altijd een 3 cilinder en dat moet je echt even ervaren. zeker als je twijfelt tussen die 2 kan een goede proefrit je over de streep trekken. maar dan moet die mogenlijkheid er wel zijn natuurlijk.
in ieder geval wens ik je veel succes met je zoektocht en je hebt hier aan het forum een hoop mensen die je kunnen helpen met tips en truuks als er iets is, daar heb je al weer een voorsprong mee t.o.v. de gewone burger die klakkeloos iets aanschaft of laat repareren zonder zich goed voor te bereiden.
ik wens je alvast een mooi A2 2013 toe!! (in welke uitvoering dan ook)
- mj.jans
- Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)
Hallo,
Ik heb in Mei 2012 ook een Audi A2 1.2 TDI 3 L bij die verkoper in Silvolde gekocht.
Volgens boekjes en ECU klopte de kilomtertand (135.000km).
Ook een aankoopkeuring door een 3L expert laten doen (Hans).
Later ook via de dealer de onderhoushistory opgevraagd (was bang gemaakt door de verhalen op internet...).
Maar was voor niets bang gemaakt, onderhoushistory was altijd bij de Audi dealer gedaan en klopte gewoon!
Heb er ondertussen weer bijna 20.000 mee gereden.
Groeten Marcel.
Ik heb in Mei 2012 ook een Audi A2 1.2 TDI 3 L bij die verkoper in Silvolde gekocht.
Volgens boekjes en ECU klopte de kilomtertand (135.000km).
Ook een aankoopkeuring door een 3L expert laten doen (Hans).
Later ook via de dealer de onderhoushistory opgevraagd (was bang gemaakt door de verhalen op internet...).
Maar was voor niets bang gemaakt, onderhoushistory was altijd bij de Audi dealer gedaan en klopte gewoon!
Heb er ondertussen weer bijna 20.000 mee gereden.
Groeten Marcel.
Audi A2 1.2 TDI 3L 2004 186.000 km (01-2018)