BoraroB heette ik....

Stel hier jezelf en je A2 voor.
Audi_gekkie

28 sep 2014, 22:53 0 x

Hoi Rob, wauw wat een introductie!
Welkom op het forum.
Duidelijk geformuleerd waarom je een A2 zoekt.

Nou een keuze, welke motor?
Zelf heb je al geconcludeerd dat de 1.2TDI minder bij jou past.
Blijft over één dieselbroer en twee benzinebroeders.

Een feit is dat van te voren moet berekenen of een diesel toch niet de juiste keuze is.
Oké je kunt jaarlijks wel meer MRB betalen, maar één van de grootste kostenposten is brandstof!
Zeker met ca. 20.000km is een diesel aan te bevelen.

De 1.6FSI is een super snel blokje, maar als je er wat aan krijgt=KASSA.
Bijv. een-aantal-foutcodes-waar-beginnen-t3378.html
De 1.4 benzine heb ik geen ervaring mee, maar hou rekening met olieverbruik.

De 1.4TDI is een betrouwbaar blok die je heerlijk kunt laten tunen naar jou rijstijl.
Tuning van org. 75pk naar 100pk of org. 90pk naar 115pk.
Zelf heb ik na tuning geen verbeterd brandstofverbruik kunnen constateren.

Waarom importeer je niet zelf? Dit scheelt toch al gauw zeker een paar honderd euro.
De Duitse grens is vlak bij jou in de buurt.

Veel succes met je keuzes!
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

29 sep 2014, 00:09 0 x

Wat @Audi-gekkie zegt, het gaat om het totaalplaatje: MRB + kosten brandstof.
Let er bij zelf importeren wel op dat het goede kentekengewicht wordt aangehouden,
anders wordt het toch nog duur ...

Hoe is de proefrit trouwens verlopen?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Eekastar

29 sep 2014, 18:15 0 x

Dank voor alle tips, tricks en opmerkingen!
Deze worden allemaal meegenomen in de besluitvorming.

Langzaam maar zeker komt er een eind aan mn flirt met benzine & LPG...
Mn motieven werden voornamelijk ingefluisterd door rancune over de absurde stijging vd MRB voor mn verder perfekt funktionerende Bora.
Maar het zijn vooral de weerkerende opmerkingen over het op toeren houden van zowel de 1.4 als de 1.6FSi die me van gedachten hebben doen veranderen: daar ga ik nóóit aan wennen....
Rij al TDi sinds de vorige eeuw en kan lezen, schrijven met die motortjes.

De 1,2TDi 3L valt af.
Te licht en waarschijnlijk ook te storings/onderhouds gevoelig, naar mijn smaak.
Ben inmiddels wel van n kilometrage (61jr & >1.500.00kms) dat ik het gemak van een automaat wat meer ga waarderen, maar n must is t nog niet, immers 'n mooi herschreven vlakke koppel kromme' rijdt ook lekker relaxed. :mrgreen:
Ik las dan ook met veel interesse over het wijzigen van de bakverhoudingen dmv het wisselen van tandwielen sets icm chiptuning!
Ook zag ik dat Audi-gekkie met 195/55/16 wielen rijdt ipv de 50/16, ben benieuwd naar zijn motieven daarvoor en ervaring daarmee.

Beide resterende 1.4TDi blokken vallen in dezelfde tariefgroep MRB (950-1050kg) als ik het goed heb gevolgd. Zijn meegeleverde opties zoals OSS bv nog van invloed op de ledige massa?
En... aangezien ledig gewicht 965kg is, bij import de wagen gekeurd/gewogen wordt: zijn er modificaties mogelijk (zonder afbreuk aan de A2 zelf te doen) waardoor het ledig gewicht naar 950kg wordt gebracht?

Afgezien vd pecunia en beschikbaarheid icm met opties zou ik geen reden kunnen bedenken waarom k voor de 75PK versie zou kiezen.
Maar misschien wordt daar door een van jullie anders over gedacht....

Woensdag ga ik naar Duitsland voor n eerste proefrit in een 1.4TDi 75pk.

Afbeelding
HansJan
Moderator

29 sep 2014, 18:30 0 x

Alleen even de dubbele IMG tags verwijderen, dan wordt de foto direct zichtbaar op het forum ;)

Bijzondere kleur, piniengrün. Zie je niet vaak. Heb hem nog nooit gezien met S-Line velgen. Met de mistlampen is het vooraanzicht in elk geval 'af'.

Staat deze auto in NL? Als het dan toch een diesel moet worden dan zou mijn voorkeur uitgaan naar de 90pk versie en dan direct naar JD brengen. :mrgreen:
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Eekastar

29 sep 2014, 18:47 0 x

[quote="HansJan"]
Staat deze auto in NL? [/quote]

Nee, moet ervoor naar Duitsland.
Is de 75PK versie met overigens aan boord: Sportpakket, OSS, PDC, ingebouwde navi met groot scherm, Audi telefoon... stoelverwarming.....
Wel 187K op de klok, dus ben benieuwd hoe 'strak' hij voelt en klinkt.

PS: bedankt voor de tip ;)
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

29 sep 2014, 19:43 0 x

Had je dit al gelezen met betrekking tot invoeren en gewicht op kenteken?

http://www.audi-a2.nl/topic2837-10.html
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Eekastar

29 sep 2014, 20:04 0 x

[quote="Peter_Audi_A2"]Had je dit al gelezen met betrekking tot invoeren en gewicht op kenteken?
http://www.audi-a2.nl/topic2837-10.html[/quote]

Nee, maar nu wel :D

Toch maar ns met Jan Eenink overleggen.
Hij biedt ook bemiddeling 'op maat' aan. k Zou mn TDi graag ónder de 951kg genoteerd willen hebben..... ;)
HansJan
Moderator

29 sep 2014, 20:16 0 x

Daar is recent nog een topic over geweest. Zoek even op de term CoC. Jan weet er ook alles van, doet 'het' bijna dagelijks ;)
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
WilcoM

29 sep 2014, 21:50 0 x

Ook welkom Rob! Zelf heb ik met hulp van Jan Eenink een A2 geïmporteerd. Jan kan je in elk geval helpen met een goede aankoopkeuring, net wat je wilt.

Een paar dingen nog als tip:
- Een A2 is normaalgesproken al redelijk stug. Het sportonderstel en 17 inch wielen zorgen dat het nog wat stugger wordt. Als je zelf al met KW verlaging hebt gereden, zal het wel vergelijkbaar zijn.
- Een 1.4 is op zich prima als je niet altijd als eerste weg wilt zijn bij het stoplicht. Wel even het oliepeil in de gaten houden. Eventuele reparaties zijn vaak wat goedkoper dan aan een 1.6.
- Sportstoelen zijn een erg fijne optie, zeker 's winters in combinatie met stoelverwarming :)

Succes met zoeken naar een passende auto voor jou!
Audi_gekkie

30 sep 2014, 00:22 0 x

[quote="Eekastar"]...Rij al TDi sinds de vorige eeuw en kan lezen, schrijven met die motortjes.

Ook zag ik dat Audi-gekkie met 195/55/16 wielen rijdt ipv de 50/16, ben benieuwd naar zijn motieven daarvoor en ervaring daarmee.

Beide resterende 1.4TDi blokken vallen in dezelfde tariefgroep MRB (950-1050kg) als ik het goed heb gevolgd. Zijn meegeleverde opties zoals OSS bv nog van invloed op de ledige massa?
En... aangezien ledig gewicht 965kg is, bij import de wagen gekeurd/gewogen wordt: zijn er modificaties mogelijk (zonder afbreuk aan de A2 zelf te doen) waardoor het ledig gewicht naar 950kg wordt gebracht?

Afgezien vd pecunia en beschikbaarheid icm met opties zou ik geen reden kunnen bedenken waarom k voor de 75PK versie zou kiezen.
Maar misschien wordt daar door een van jullie anders over gedacht....

Woensdag ga ik naar Duitsland voor n eerste proefrit in een 1.4TDi 75pk.[/quote]

Kijk ik hoor een verstandig besluit, de TDI! ;)
Een 1.4 TDI onder 951kg gaat je niet lukken, omdat Audi al een "standaard" gewicht heeft afgegeven, deze staat op de CoC. als je deze niet hebt (had ik ook niet bij de import) dan kijken ze naar andere A2 1.4 TDI's die op kenteken staan.

Nadeel van de 90pk versie is dat ze schaars en duurder zijn.
Verder willen de variabele schoepen van de turbo wel eens vast komen te zitten.
Een 75pk tunen naar 100pk met 245nm is veruit voldoende.

Goed gezien dat ik met 195/55/16 rijd. Inmiddels zijn andere forumleden gevolgd.
De voordelen:
- staat optisch mooier. De wielen gaan verder de wielkasten in en daardoor lijkt de auto iets verlaagd.
- ca. 150-200t/pm lager toeren. Meer comfort door lager geluidsniveau en beter brandstofverbruik.
- veel meer veercomfort door hogere wang van de band.
- snelheidsmeter geeft exacte snelheid weer.
- waarschijnlijk hogere topsnelheid, maar dit is in Nederland niet belangrijk. ;)

Als de auto waarin je proef gaat rijden echte 185k heeft gereden, dan kun je met die 20k per jaar minimaal 10 jaar verder.
Let op je een Scheckheft A2 koopt (aantoonbaar volledig dealer-onderhouden)
Plaats reactie