Weer troubles met de A2
- stefan74
- Berichten: 748
- Lid geworden op: 07 sep 2013, 21:40
- Locatie: Breda
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Mijn A2 heeft vorig jaar 1x lopen bokken, incl. motorlampje en foutmelding ( cilinder 3 misfire ).Ik heb toen de auto laten staan en ben op internet op zoek gegaan naar een nieuwe bobine. echter toen ik 1 dag later de melding zelf had gereset, en toen de auto startte , was er niks aan de hand. we zijn nu ruim een jaar verder.
Ook is mijn a2 een paar keer afgeslagen in 1,5 jaar tijd, terwijl ik voor het stoplicht stond te wachten. Hij begint dan te trillen, de naald vd toerenteller schommelt dan tussen de 500-900 toeren, en dan slaat ie af.Opnieuw starten en hij doet het weer zonder problemen...
Volgens mijn garage was waarschijnlijk het gasklephuis en EGR dichtgekoekt. Ik moest wat minder korte stukjes rijden en af en toe , op de snelweg , even flink het gas intrappen. 4000+ toeren maken.
Heb je al naar het gasklephuis/ EGR laten kijken?Als het mengsel wat ie inspuit afwijkend is door een vervuilde gasklephuis, te arm, te rijk, dan kan er geen ontsteking plaatsvinden en kan ie ook de misfire foutmelding geven.Als dit te vaak gebeurd kan er onverbrande benzine in je katalysator komen, met alle gevolgen van dien.
Ook is mijn a2 een paar keer afgeslagen in 1,5 jaar tijd, terwijl ik voor het stoplicht stond te wachten. Hij begint dan te trillen, de naald vd toerenteller schommelt dan tussen de 500-900 toeren, en dan slaat ie af.Opnieuw starten en hij doet het weer zonder problemen...
Volgens mijn garage was waarschijnlijk het gasklephuis en EGR dichtgekoekt. Ik moest wat minder korte stukjes rijden en af en toe , op de snelweg , even flink het gas intrappen. 4000+ toeren maken.
Heb je al naar het gasklephuis/ EGR laten kijken?Als het mengsel wat ie inspuit afwijkend is door een vervuilde gasklephuis, te arm, te rijk, dan kan er geen ontsteking plaatsvinden en kan ie ook de misfire foutmelding geven.Als dit te vaak gebeurd kan er onverbrande benzine in je katalysator komen, met alle gevolgen van dien.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3869
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Lijkt erop dat de kwaal over is als de zieke bij de dokter is gekomen ...
Zou toch eens zoals @Stefan74 aangeeft naar de gasklep laten kijken, als de storing weer terugkomt.
Wordt er door de garage bij een beurt nog iets van injectiereiniger toegevoegd bij de brandstof?
Afkloppen, maar ik heb in de tijd dat ik de A2 heb (bijna 3 jaar, ca. 20.000 km) nog weinig grote problemen gehad.
Grootste probleem tot nu toe was het vervangen van de kentekenverlichting (samen met een kennis opgelost).
Ook heeft de motor 1 of 2 gebokt bij het direct wegrijden met koude motor, zijn verder geen lampjes gaan branden.
Probleem is later niet meer teruggekomen.
Moet wel zeggen dat ik niet echt het nieuwe rijden beoefen met deze auto, vind daarvoor de trekkracht onderin het
toerenbereik te gering.
Wat me wel opvalt bij de A2, is dat er weinig backup-mogelijkheden zijn als er iets elektronisch kapot gaat.
De achterklep kan met een rubber touwtje worden geopend, en de bestuurdersdeur met de sleutel, maar de andere
deuren krijg je niet meer open als het elektrische slot stukgaat.
Bij mijn vorige auto kon je dan nog het pennetje bovenin het portier omhoog trekken ...
Zou toch eens zoals @Stefan74 aangeeft naar de gasklep laten kijken, als de storing weer terugkomt.
Wordt er door de garage bij een beurt nog iets van injectiereiniger toegevoegd bij de brandstof?
Afkloppen, maar ik heb in de tijd dat ik de A2 heb (bijna 3 jaar, ca. 20.000 km) nog weinig grote problemen gehad.
Grootste probleem tot nu toe was het vervangen van de kentekenverlichting (samen met een kennis opgelost).
Ook heeft de motor 1 of 2 gebokt bij het direct wegrijden met koude motor, zijn verder geen lampjes gaan branden.
Probleem is later niet meer teruggekomen.
Moet wel zeggen dat ik niet echt het nieuwe rijden beoefen met deze auto, vind daarvoor de trekkracht onderin het
toerenbereik te gering.
Wat me wel opvalt bij de A2, is dat er weinig backup-mogelijkheden zijn als er iets elektronisch kapot gaat.
De achterklep kan met een rubber touwtje worden geopend, en de bestuurdersdeur met de sleutel, maar de andere
deuren krijg je niet meer open als het elektrische slot stukgaat.
Bij mijn vorige auto kon je dan nog het pennetje bovenin het portier omhoog trekken ...
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- Rinus
- Berichten: 1661
- Lid geworden op: 20 feb 2012, 10:56
- Locatie: Alblasserdam
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Als ik reageren mag op de verschillende reacties.. Lena zegt wel eens, als ik overweeg de Kadett weg te doen..Nee, dat mag niet, want die doet het altijd. Dat is onze back up, als er iets is met de andere auto's. Ja, ze heeft gelijk. Die auto doet het altijd, maar er zit ook niets (elektrisch) in. Weer of geen weer, ze doet het.altijd. Maar, ze moet nu 3 maanden stil staan (overgangsregeling), dus wat dat betreft geen back-up, en in de Cabrio en Avant durft ze niet te rijden.
Ja, elektrische systemen zijn de achilleshiel van de moderne auto. Mijn Oudi's heben ook wel elektronica, maar die is van de eenvoudige soort, en als er iets het niet doet, dan blijft de auto gewoon functioneren. Ook voor mij een van de redenen, waarom ik liever een youngtimer rij dan een moderne auto. Als ik zo de verhalen hoor van mijn buren in de straat met moderne auto's..... En die klachten zijn vaak terug te herleiden aan elektronica, niet aan mechanische zaken.
Nee, ik heb de EGR en gasklep nog niet laten checken. Mocht de auto weer in storing knallen, dan ga ik dat zeker als optie noemen. Lena rijdt in principe alleen maar korte afstanden, reden waarom ik de A2 zo af en toe naar mijn werk meeneem, om de auto even lekker warm te laten lopen. Dat doe ik regelmatige basis, en dan treek ik hem ook best wel door in toeren af en toe.
Injectiereiniger is nu toegevoegd. Had ik nog nooit gedaan bij de A2, bij de andere auto's doe ik dat wel minimaal 1 maal per jaar.
Het is alleen opvallend, dat de laatste maanden nu steeds meer elektronica probleempjes zich gaan opdoen. Soms met een tijdelijk effect, maar ook, zoals nu, met een ingrijpender effect..
Ik vind eigenlijk sowieso, dat de A2 niet echt mooi stationair loopt (een beetje nagelen), nooit helemaal zuiver op toeren (klein beetje schommelen, zeker als het blokje koud is), die vrij hinderlijke vertraging in het gas geven, soms zelfs even duiken in toerental (naar 500 RPM), als je gas geeft, en het uiterst vervelende feit, dat als je net gereden hebt, en je laat de auto plm een half uur staan, en je wil dan weer starten, dan gaat dat (haast) nooit in 1 keer, maar moet je soms wel 4 tot 5 keer starten, voordat het blok aanslaat. . Dat heeft tie al sinds het begin, dat we hem hebben, en we hebben dit fenomeen er ook nooit uitgekregen.
Allemaal zaken, waar ik bij de Cabriolet en Avant totaal geen last van heb,
Ja, elektrische systemen zijn de achilleshiel van de moderne auto. Mijn Oudi's heben ook wel elektronica, maar die is van de eenvoudige soort, en als er iets het niet doet, dan blijft de auto gewoon functioneren. Ook voor mij een van de redenen, waarom ik liever een youngtimer rij dan een moderne auto. Als ik zo de verhalen hoor van mijn buren in de straat met moderne auto's..... En die klachten zijn vaak terug te herleiden aan elektronica, niet aan mechanische zaken.
Nee, ik heb de EGR en gasklep nog niet laten checken. Mocht de auto weer in storing knallen, dan ga ik dat zeker als optie noemen. Lena rijdt in principe alleen maar korte afstanden, reden waarom ik de A2 zo af en toe naar mijn werk meeneem, om de auto even lekker warm te laten lopen. Dat doe ik regelmatige basis, en dan treek ik hem ook best wel door in toeren af en toe.
Injectiereiniger is nu toegevoegd. Had ik nog nooit gedaan bij de A2, bij de andere auto's doe ik dat wel minimaal 1 maal per jaar.
Het is alleen opvallend, dat de laatste maanden nu steeds meer elektronica probleempjes zich gaan opdoen. Soms met een tijdelijk effect, maar ook, zoals nu, met een ingrijpender effect..
Ik vind eigenlijk sowieso, dat de A2 niet echt mooi stationair loopt (een beetje nagelen), nooit helemaal zuiver op toeren (klein beetje schommelen, zeker als het blokje koud is), die vrij hinderlijke vertraging in het gas geven, soms zelfs even duiken in toerental (naar 500 RPM), als je gas geeft, en het uiterst vervelende feit, dat als je net gereden hebt, en je laat de auto plm een half uur staan, en je wil dan weer starten, dan gaat dat (haast) nooit in 1 keer, maar moet je soms wel 4 tot 5 keer starten, voordat het blok aanslaat. . Dat heeft tie al sinds het begin, dat we hem hebben, en we hebben dit fenomeen er ook nooit uitgekregen.
Allemaal zaken, waar ik bij de Cabriolet en Avant totaal geen last van heb,
- luukske
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 06 jun 2012, 02:21
- Locatie: Tilburg
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Het zou toch allemaal naar 1 ding moeten zijn te herleiden als je het zo leest. Is het niet mogelijk dat de sensor die de ingaande luchttemperatuur meet verkeerde waardes doorgeeft en daardoor mengsel niet klopt ? Of heeft de a2 die sensor niet? Kun je die waarden niet uitlezen?
Zou misschien kunnen dat hij nu het kouder wordt dan meer problemen gaat geven dan in de zomer.
Zou misschien kunnen dat hij nu het kouder wordt dan meer problemen gaat geven dan in de zomer.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3869
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Het probleem van niet willen starten na een half uur nadat je de auto met warme motor heb stilgezet heb ik met de A2
nog niet meegemaakt.
Wel met de oldtimer Golf GTI (KE-jetronic brandstofinjectie). Hiervoor werd als reden opgegeven dat de verstuivers
door vervuiling na het afzetten van de motor brandstof blijven lekken, zodat de motor verzuipt als je weer opnieuw wil starten. Ik kreeg de motor door het gaspedaal volledig in te drukken (en dus overschot lucht te geven) de motor meestal na een paar slagen weer gestart. Beetje als bij de carburateurmotor die als ze warm zijn ook makkelijker starten
met half/vol indrukken van het gaspedaal.
nog niet meegemaakt.
Wel met de oldtimer Golf GTI (KE-jetronic brandstofinjectie). Hiervoor werd als reden opgegeven dat de verstuivers
door vervuiling na het afzetten van de motor brandstof blijven lekken, zodat de motor verzuipt als je weer opnieuw wil starten. Ik kreeg de motor door het gaspedaal volledig in te drukken (en dus overschot lucht te geven) de motor meestal na een paar slagen weer gestart. Beetje als bij de carburateurmotor die als ze warm zijn ook makkelijker starten
met half/vol indrukken van het gaspedaal.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- Rinus
- Berichten: 1661
- Lid geworden op: 20 feb 2012, 10:56
- Locatie: Alblasserdam
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Ja, dat bij een carb, dat fenomeen ken ik wel. Kadettmans heeft nog een carb, en mijn ex-Rekord had er ook eentje.
Een van mijn ex Calibra's had dit fenomeen ook een beetje.
Trouwens, de tweede keer dat de A2 met het kwaaltje op bezoek was bij de garage, kostte het....niets. Terwijl ze toch gereset hebben, verschillende malen op de dag een rondje mee gereden hebben (dus tijd aan gespendeerd).
Een van mijn ex Calibra's had dit fenomeen ook een beetje.
Trouwens, de tweede keer dat de A2 met het kwaaltje op bezoek was bij de garage, kostte het....niets. Terwijl ze toch gereset hebben, verschillende malen op de dag een rondje mee gereden hebben (dus tijd aan gespendeerd).
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3869
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Mooi dat garage geen kosten heeft gerekend. Is het een BOVAG-garage?
Die geeft standaard 3 maanden garantie op de reparatie.
Lijkt me trouwens wel frustrerend voor de garage dat men geen werkelijke oorzaak heeft kunnen vinden.
Toch nog maar even in de gaten houden, dus.
Misschien dat de andere problemen (warm slecht starten/schommelend stationair toerental/inhouden bij gasgeven)
toch te maken kunnen hebben met een vervuilde gasklep.
Die geeft standaard 3 maanden garantie op de reparatie.
Lijkt me trouwens wel frustrerend voor de garage dat men geen werkelijke oorzaak heeft kunnen vinden.
Toch nog maar even in de gaten houden, dus.
Misschien dat de andere problemen (warm slecht starten/schommelend stationair toerental/inhouden bij gasgeven)
toch te maken kunnen hebben met een vervuilde gasklep.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- Rinus
- Berichten: 1661
- Lid geworden op: 20 feb 2012, 10:56
- Locatie: Alblasserdam
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Yes, zijn BOVAG aangesloten. Mocht het weer gebeuren, dat noem ik de gasklep zeker als mogelijke optie. Kom wel meer met "forumwijsheid" aanzetten, en daar hebben ze ook wel wat aan. Bij mij gaan ze altijd heel snel "technisch praten", want dat snapt Rinus wel, hahahahaha. Ik leg ook vaak ETKA uitdraaien neer op de stoel, vinden ze altijd handig, hoeven ze het zelf niet te doen.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3869
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Ik kijk zelf wel eens op www.problemcar.nl of www.amt.nl bij motorgerelateerde storingen aan de auto.
De 1.4 16v benzine is in meerdere modellen van de VAG-groep gebruikt en vaak geven problemen bij andere modellen
aan in welke richting je moet gaan zoeken. Ook garages zelf delen en/of maken gebruik van deze kennis.
De 1.4 16v benzine is in meerdere modellen van de VAG-groep gebruikt en vaak geven problemen bij andere modellen
aan in welke richting je moet gaan zoeken. Ook garages zelf delen en/of maken gebruik van deze kennis.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
- Berichten: 2325
- Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
- Locatie: Almere
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Denk dat eerder het een oorzaak is van relatief te korte ritten vervuiling is opgetreden.
maak eens een lange rit van 130 km zonder te stoppen ook.goed voor de katalysator.
Hou hem goed net vast boven max koppel toeren gebied zo gedurende half uur tijdens de rit zet hem indien mogelijk op cc.
Dit om hem schoon te branden.
En beluister naar regelmatig motorgeluid.
Het heeft geen zin om opeens om vol gas erop te geven.trek rustig op en schakel op bij max koppel toeren gebied.
zie gegevens uw motor type.
Is de brandstoffilter wel vervangen om de 60.000 meen ik ?
Brandstofpomp druk gecheckt?
Simpel eerst even andere bougies erin draaien kun je zelf vervangen,net als bekabeling van pen bobine nalopen of bougies kabels bij bobine versie.
Onze Bby motor heeft in 1 1/2 jaar 40.000 km gelopen door vele bezoeken almere leeuwarden..
ook nu weer een ernstig zieke in leeuwarden...
Nu km stand 214000 gb wordt in Jan 2015 gedaan bij Audi dealer.
Met daarbij 2 jaar mobiliteitsgarantie....
Het enigste wat vervangen was door defect was pen bobine na lange rit probleemloos gereden te hebben.
De volgende dag startte hij plots niet op 4 cilinders maar op 3.
Het zou ook kunnen dat pen bobine zo nu en dan hapert of bobine mankementen vertoond.
Ook zou de basisafstelling gasklep gecheckt moeten worden.
Deze zou door korte ritjes ook haperen door vervuiling.of de egr klep ?
Denk dat koop9 of ander "specialist" dit wel zou kunnen checken.
net als de injectoren door vervuiling ofwel aanslag korte ritten kan druppen ipv verstuiven.
ook koolafzetting inlaatklep kan ook voorkomen door korte ritten of stadsverkeer en of haperende verstuiver door vervuiling.
Oorzaak door te vaak te snel in hogere versnelling vanwege het " nieuwere " rijden die sommige rijders helaas niet onder de knie hebben.....
Succes.
maak eens een lange rit van 130 km zonder te stoppen ook.goed voor de katalysator.
Hou hem goed net vast boven max koppel toeren gebied zo gedurende half uur tijdens de rit zet hem indien mogelijk op cc.
Dit om hem schoon te branden.
En beluister naar regelmatig motorgeluid.
Het heeft geen zin om opeens om vol gas erop te geven.trek rustig op en schakel op bij max koppel toeren gebied.
zie gegevens uw motor type.
Is de brandstoffilter wel vervangen om de 60.000 meen ik ?
Brandstofpomp druk gecheckt?
Simpel eerst even andere bougies erin draaien kun je zelf vervangen,net als bekabeling van pen bobine nalopen of bougies kabels bij bobine versie.
Onze Bby motor heeft in 1 1/2 jaar 40.000 km gelopen door vele bezoeken almere leeuwarden..
ook nu weer een ernstig zieke in leeuwarden...
Nu km stand 214000 gb wordt in Jan 2015 gedaan bij Audi dealer.
Met daarbij 2 jaar mobiliteitsgarantie....
Het enigste wat vervangen was door defect was pen bobine na lange rit probleemloos gereden te hebben.
De volgende dag startte hij plots niet op 4 cilinders maar op 3.
Het zou ook kunnen dat pen bobine zo nu en dan hapert of bobine mankementen vertoond.
Ook zou de basisafstelling gasklep gecheckt moeten worden.
Deze zou door korte ritjes ook haperen door vervuiling.of de egr klep ?
Denk dat koop9 of ander "specialist" dit wel zou kunnen checken.
net als de injectoren door vervuiling ofwel aanslag korte ritten kan druppen ipv verstuiven.
ook koolafzetting inlaatklep kan ook voorkomen door korte ritten of stadsverkeer en of haperende verstuiver door vervuiling.
Oorzaak door te vaak te snel in hogere versnelling vanwege het " nieuwere " rijden die sommige rijders helaas niet onder de knie hebben.....
Succes.
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02,
523.785.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.600.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.790km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
A2 1.4 BBY '02,

A2 1e 1.6 FSI '04, 294.600.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.790km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl