Probleem temperatuur
- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
[quote="pocoloco"]Lucht in het systeem ???[/quote]
Kan dat plotseling komen?
Nadat het systeem opnieuw is gevuld heb 20k gereden.
Kan dat plotseling komen?
Nadat het systeem opnieuw is gevuld heb 20k gereden.
- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
@Rolf Ik ga eerst andere dingen uitsluiten, maar dit is wel mogelijk.
@Peter_Audi_A2 Goed idee! Kom ik ook op terug.
@Peter_Audi_A2 Goed idee! Kom ik ook op terug.
- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
[quote="koop9"]controleer even of uit het kleine slangetje dat op je koelvloeistof tankje zit water stroomt als je (vrouw) een beetje gas geeft.
is dit niet het geval dan draait de waterpomp niet.
je hoeft het slangetje niet eens los te halen, je kan het meestal zo al zien.[/quote]
Nee ik zie niks.
Motor tussen 3000-4000 toeren laten draaien. Ook gaspedaal op en neer.
Het niveau blijft stabiel.
[quote="Peter_Audi_A2"]
Dit is een testje om te kijken of de thermostaat nog goed werkt.
Waarschijnlijk zijn de slangen/radiateur eerst nog koud omdat de rijwind meer dan genoeg koeling geeft.
Voor de test is het beter om de verwarming uit te schakelen zodat de motor niet via de verwarming de warmte kwijt kan.
Na verloop van tijd zal de thermostaat open moeten gaan, te merken aan het warmer worden van de radiateur.
Uiteindelijk zal bij een warme radiateur de koelventilator van de radiateur aanslaan.
Hoe lang dit proces duurt hangt af van de buitentemperatuur.
Hierbij wordt ervan uitgegaan dat de waterpomp goed werkt, te testen met de methode van @koop9.
Ik heb dit testje zelf een tijdje terug bij mijn oldtimer GTI gedaan. Bleek dat de temperatuurmeter niet goed functioneerde.[/quote]
Na een rit van ca. 15km stond de temp.meter een tijdje op 90gr. waarbij de kachel steeds uit stond.
Radiateur was koud even als de slang aangegeven op de foto.
Motor heb ik steeds tussen de 3000-3500 toeren gehouden en mijn vrouw heeft gekeken wanneer de koelfan aansloeg.
Ik zag de temp naar 91gr gaan en toen ging die langzaam zakken naar bijna 80gr. toen mij vrouw aangaf dat de koelfan begon te draaien. Eerst even langzaam en toen snel.
De slang in blauw aangegeven op de foto voelde handwarm evenals de radiateur.
Conclusie?
is dit niet het geval dan draait de waterpomp niet.
je hoeft het slangetje niet eens los te halen, je kan het meestal zo al zien.[/quote]
Nee ik zie niks.
Motor tussen 3000-4000 toeren laten draaien. Ook gaspedaal op en neer.
Het niveau blijft stabiel.
[quote="Peter_Audi_A2"]
Dit is een testje om te kijken of de thermostaat nog goed werkt.
Waarschijnlijk zijn de slangen/radiateur eerst nog koud omdat de rijwind meer dan genoeg koeling geeft.
Voor de test is het beter om de verwarming uit te schakelen zodat de motor niet via de verwarming de warmte kwijt kan.
Na verloop van tijd zal de thermostaat open moeten gaan, te merken aan het warmer worden van de radiateur.
Uiteindelijk zal bij een warme radiateur de koelventilator van de radiateur aanslaan.
Hoe lang dit proces duurt hangt af van de buitentemperatuur.
Hierbij wordt ervan uitgegaan dat de waterpomp goed werkt, te testen met de methode van @koop9.
Ik heb dit testje zelf een tijdje terug bij mijn oldtimer GTI gedaan. Bleek dat de temperatuurmeter niet goed functioneerde.[/quote]
Na een rit van ca. 15km stond de temp.meter een tijdje op 90gr. waarbij de kachel steeds uit stond.
Radiateur was koud even als de slang aangegeven op de foto.
Motor heb ik steeds tussen de 3000-3500 toeren gehouden en mijn vrouw heeft gekeken wanneer de koelfan aansloeg.
Ik zag de temp naar 91gr gaan en toen ging die langzaam zakken naar bijna 80gr. toen mij vrouw aangaf dat de koelfan begon te draaien. Eerst even langzaam en toen snel.
De slang in blauw aangegeven op de foto voelde handwarm evenals de radiateur.
Conclusie?
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
[quote="Audi-gekkie"]
Na een rit van ca. 15km stond de temp.meter een tijdje op 90gr. waarbij de kachel steeds uit stond.
Radiateur was koud even als de slang aangegeven op de foto.
Motor heb ik steeds tussen de 3000-3500 toeren gehouden en mijn vrouw heeft gekeken wanneer de koelfan aansloeg.
Ik zag de temp naar 91gr gaan en toen ging die langzaam zakken naar bijna 80gr. toen mij vrouw aangaf dat de koelfan begon te draaien. Eerst even langzaam en toen snel.
De slang in blauw aangegeven op de foto voelde handwarm evenals de radiateur.
Conclusie?[/quote]
De thermostaat werkt volgens mij goed, de radiateur & slang wordt in ieder geval warm en ook slaat de fan aan, waarop
de temperatuur weer zakt.
Na een rit van ca. 15km stond de temp.meter een tijdje op 90gr. waarbij de kachel steeds uit stond.
Radiateur was koud even als de slang aangegeven op de foto.
Motor heb ik steeds tussen de 3000-3500 toeren gehouden en mijn vrouw heeft gekeken wanneer de koelfan aansloeg.
Ik zag de temp naar 91gr gaan en toen ging die langzaam zakken naar bijna 80gr. toen mij vrouw aangaf dat de koelfan begon te draaien. Eerst even langzaam en toen snel.
De slang in blauw aangegeven op de foto voelde handwarm evenals de radiateur.
Conclusie?[/quote]
De thermostaat werkt volgens mij goed, de radiateur & slang wordt in ieder geval warm en ook slaat de fan aan, waarop
de temperatuur weer zakt.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
Nog een aanvulling.
Nadat de koelfan was aangeslagen heb ik de motor uitgezet en de dop van het koelvloeistofreservoir voorzichtig open gedraaid.
Er zat nauwelijks druk achter! De hete koelvloeistof kwam niet omhoog.
Nadat de koelfan was aangeslagen heb ik de motor uitgezet en de dop van het koelvloeistofreservoir voorzichtig open gedraaid.
Er zat nauwelijks druk achter! De hete koelvloeistof kwam niet omhoog.
- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
[quote="Peter_Audi_A2"][quote="Audi-gekkie"]
Na een rit van ca. 15km stond de temp.meter een tijdje op 90gr. waarbij de kachel steeds uit stond.
Radiateur was koud even als de slang aangegeven op de foto.
Motor heb ik steeds tussen de 3000-3500 toeren gehouden en mijn vrouw heeft gekeken wanneer de koelfan aansloeg.
Ik zag de temp naar 91gr gaan en toen ging die langzaam zakken naar bijna 80gr. toen mij vrouw aangaf dat de koelfan begon te draaien. Eerst even langzaam en toen snel.
De slang in blauw aangegeven op de foto voelde handwarm evenals de radiateur.
Conclusie?[/quote]
De thermostaat werkt volgens mij goed, de radiateur & slang wordt in ieder geval warm en ook slaat de fan aan, waarop
de temperatuur weer zakt.[/quote]
Het gekke is wel dat de temp. eerst zakte voordat de koelfan aansloeg.
Na een rit van ca. 15km stond de temp.meter een tijdje op 90gr. waarbij de kachel steeds uit stond.
Radiateur was koud even als de slang aangegeven op de foto.
Motor heb ik steeds tussen de 3000-3500 toeren gehouden en mijn vrouw heeft gekeken wanneer de koelfan aansloeg.
Ik zag de temp naar 91gr gaan en toen ging die langzaam zakken naar bijna 80gr. toen mij vrouw aangaf dat de koelfan begon te draaien. Eerst even langzaam en toen snel.
De slang in blauw aangegeven op de foto voelde handwarm evenals de radiateur.
Conclusie?[/quote]
De thermostaat werkt volgens mij goed, de radiateur & slang wordt in ieder geval warm en ook slaat de fan aan, waarop
de temperatuur weer zakt.[/quote]
Het gekke is wel dat de temp. eerst zakte voordat de koelfan aansloeg.

- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
[quote="Audi-gekkie"][quote="Peter_Audi_A2"][quote="Audi-gekkie"]
Na een rit van ca. 15km stond de temp.meter een tijdje op 90gr. waarbij de kachel steeds uit stond.
Radiateur was koud even als de slang aangegeven op de foto.
Motor heb ik steeds tussen de 3000-3500 toeren gehouden en mijn vrouw heeft gekeken wanneer de koelfan aansloeg.
Ik zag de temp naar 91gr gaan en toen ging die langzaam zakken naar bijna 80gr. toen mij vrouw aangaf dat de koelfan begon te draaien. Eerst even langzaam en toen snel.
De slang in blauw aangegeven op de foto voelde handwarm evenals de radiateur.
Conclusie?[/quote]
De thermostaat werkt volgens mij goed, de radiateur & slang wordt in ieder geval warm en ook slaat de fan aan, waarop
de temperatuur weer zakt.[/quote]
Het gekke is wel dat de temp. eerst zakte voordat de koelfan aansloeg.
[/quote]
Ik weet niet waar precies de voeler van de fan zit t.o.v. de thermostaat, dit kan ook invloed hebben op het moment van inschakelen. Het systeem op zicht werkt in ieder geval.
Wat ik wel vreemd vind is dat je geen straaltje uit het slangetje vanaf de waterpomp naar het reservoir waarneemt.
Na een rit van ca. 15km stond de temp.meter een tijdje op 90gr. waarbij de kachel steeds uit stond.
Radiateur was koud even als de slang aangegeven op de foto.
Motor heb ik steeds tussen de 3000-3500 toeren gehouden en mijn vrouw heeft gekeken wanneer de koelfan aansloeg.
Ik zag de temp naar 91gr gaan en toen ging die langzaam zakken naar bijna 80gr. toen mij vrouw aangaf dat de koelfan begon te draaien. Eerst even langzaam en toen snel.
De slang in blauw aangegeven op de foto voelde handwarm evenals de radiateur.
Conclusie?[/quote]
De thermostaat werkt volgens mij goed, de radiateur & slang wordt in ieder geval warm en ook slaat de fan aan, waarop
de temperatuur weer zakt.[/quote]
Het gekke is wel dat de temp. eerst zakte voordat de koelfan aansloeg.

Ik weet niet waar precies de voeler van de fan zit t.o.v. de thermostaat, dit kan ook invloed hebben op het moment van inschakelen. Het systeem op zicht werkt in ieder geval.
Wat ik wel vreemd vind is dat je geen straaltje uit het slangetje vanaf de waterpomp naar het reservoir waarneemt.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

[quote="Audi-gekkie"]Nog een aanvulling.
Nadat de koelfan was aangeslagen heb ik de motor uitgezet en de dop van het koelvloeistofreservoir voorzichtig open gedraaid.
Er zat nauwelijks druk achter! De hete koelvloeistof kwam niet omhoog.[/quote]
ik zeg toch lucht in het systeem , heb het pas met een schade auto gehad bleven de slangen ook koud.
Nadat de koelfan was aangeslagen heb ik de motor uitgezet en de dop van het koelvloeistofreservoir voorzichtig open gedraaid.
Er zat nauwelijks druk achter! De hete koelvloeistof kwam niet omhoog.[/quote]
ik zeg toch lucht in het systeem , heb het pas met een schade auto gehad bleven de slangen ook koud.
- koop9
- Berichten: 1285
- Lid geworden op: 20 aug 2012, 20:19
- Locatie: Zandvoort
- Motortype: (nog) geen Audi A2
gekkie
kwam er nou wat uit het kleine slangetje?
dit moet wel hoor, zeker als je er gas bij geeft, stationair kan het water met luchtbellen zijn dit is normaal, maar op toeren moet er echt een straal water uit komen die in het tankje komt.
zo niet is of de waterpomp defect of een verstopping in het kleine slangetje.
weet je zeker dat de waterpomp is v.v.?
een thermostaat die dicht blijft staan, geeft een te warme motor en evt koken.
een thermostaat die open blijft staan geeft een te koude motor.
ik heb wel eens een thermostaat meegemaakt die een eigen leven ging leiden en spontaan af en toe open ging staan.
heb je ooit een defect waterpomp gehad? hiermee bedoel ik; dat het schoepenwiel defect was? wellicht is er een stukje waterpomp nu door het blok gewandeld en blokkeert deze de thermostaat.
thermostaat kan je ook testen door s´morgens te starten en dan voelen of de koel waterslangen koud blijven en pas nadat de temperatuur op je dash 90 graden is mogen ze warm worden en ook de radiateur word dan pas warm.
(de bovenste slang kan iets warm worden doordat warm water vanzelf naar boven gaat.)
zie ook mijn bericht van 23-01-2013 in dit draadje en alle andere tips van andere leden.
misschien moet je er nu toch even naar laten kijken.
kwam er nou wat uit het kleine slangetje?
dit moet wel hoor, zeker als je er gas bij geeft, stationair kan het water met luchtbellen zijn dit is normaal, maar op toeren moet er echt een straal water uit komen die in het tankje komt.
zo niet is of de waterpomp defect of een verstopping in het kleine slangetje.
weet je zeker dat de waterpomp is v.v.?
een thermostaat die dicht blijft staan, geeft een te warme motor en evt koken.
een thermostaat die open blijft staan geeft een te koude motor.
ik heb wel eens een thermostaat meegemaakt die een eigen leven ging leiden en spontaan af en toe open ging staan.
heb je ooit een defect waterpomp gehad? hiermee bedoel ik; dat het schoepenwiel defect was? wellicht is er een stukje waterpomp nu door het blok gewandeld en blokkeert deze de thermostaat.
thermostaat kan je ook testen door s´morgens te starten en dan voelen of de koel waterslangen koud blijven en pas nadat de temperatuur op je dash 90 graden is mogen ze warm worden en ook de radiateur word dan pas warm.
(de bovenste slang kan iets warm worden doordat warm water vanzelf naar boven gaat.)
zie ook mijn bericht van 23-01-2013 in dit draadje en alle andere tips van andere leden.
misschien moet je er nu toch even naar laten kijken.
- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
Zie eerder bericht:
[quote="Audi-gekkie"][quote="koop9"]controleer even of uit het kleine slangetje dat op je koelvloeistof tankje zit water stroomt als je (vrouw) een beetje gas geeft.
is dit niet het geval dan draait de waterpomp niet.
je hoeft het slangetje niet eens los te halen, je kan het meestal zo al zien.[/quote]
Nee ik zie niks.
Motor tussen 3000-4000 toeren laten draaien. Ook gaspedaal op en neer.
Het niveau blijft stabiel.[/quote]
Waterpomp is vervangen op mijn verzoek tijdens distributieriem wissel.
Nee geen defecte waterpomp gehad, wel eerder (zie start van dit topic) problemen met temp.meter gehad.
Oorzaak was toen de temp.sensor.
Stroomt vanuit dat kleine slangetje, die bovenop het koelvloeistoftankje zit, de koelvloeistof het reservoir in?
Het is toch een overloop? Dus koelvloeistof die uitzet door hitte stroomt via het reservoir het slangetje in.
Daar ben ik al 30 jaar vanuit gegaan.
[quote="Audi-gekkie"][quote="koop9"]controleer even of uit het kleine slangetje dat op je koelvloeistof tankje zit water stroomt als je (vrouw) een beetje gas geeft.
is dit niet het geval dan draait de waterpomp niet.
je hoeft het slangetje niet eens los te halen, je kan het meestal zo al zien.[/quote]
Nee ik zie niks.
Motor tussen 3000-4000 toeren laten draaien. Ook gaspedaal op en neer.
Het niveau blijft stabiel.[/quote]
Waterpomp is vervangen op mijn verzoek tijdens distributieriem wissel.
Nee geen defecte waterpomp gehad, wel eerder (zie start van dit topic) problemen met temp.meter gehad.
Oorzaak was toen de temp.sensor.
Stroomt vanuit dat kleine slangetje, die bovenop het koelvloeistoftankje zit, de koelvloeistof het reservoir in?
Het is toch een overloop? Dus koelvloeistof die uitzet door hitte stroomt via het reservoir het slangetje in.
Daar ben ik al 30 jaar vanuit gegaan.
