EGR en olie verbruik

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Audi_gekkie

27 sep 2013, 02:21 0 x

Als je iets of alles over motorolie wilt weten. :mrgreen:
HansJan
Moderator
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

23 apr 2014, 11:30 0 x

Een vervolg op dit draadje. Na een kleine duizend kilometer is het olielampje weer gaan branden.

De olie die we gebruiken is de door @rolf genoemde Castrol Edge 5W30 met VW504.00 norm. Anderen noemen de 10w40 die het verbruik zou moeten reduceren. Maar volgens @koop9 kan het ook de carterontluchting zijn die verstopt is. Is dat laatste eenvoudig vast te stellen?

Blijf het toch vervelend vinden dat we met zo weinig kilometers op de klok geconfronteerd worden met een hoog olie- en brandstof verbruik. Dat moet toch op te lossen zijn? Mogelijk is er toch sprake van sterke vervuiling in de motor die ik binnenkort preventief te lijf ga met Forté Motor Flush.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
chipsoer
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

23 apr 2014, 11:58 0 x

Dan zul je toch effe onder de wagen moeten kruipen Hans-Jan, ik heb bij mijn A2 al 2 keer de carterontluchting schoongemaakt met bijbehorende slang, de eerste keer; ik denk een jaar of 4 geleden, hij zat toen redelijk vol, en onlangs eigenlijk uit voorzorg, ik had de auto op de brug en dacht laat hem nog eens schoonmaken, was ook verbaasd dat hij toch weer redelijk vervuild was. Het is een kwestie van ik dacht 3 of 4 schroeven losdraaien, let erop dat de 2 rubberen afdichtingen goed zitten !!

Gr Eric
HansJan
Moderator

23 apr 2014, 12:00 0 x

Bedankt voor de tip Eric! Nemen we mee met het verversen van de olie.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

23 apr 2014, 20:07 0 x

[quote="HansJan"]Een vervolg op dit draadje. Na een kleine duizend kilometer is het olielampje weer gaan branden.

De olie die we gebruiken is de door @rolf genoemde Castrol Edge 5W30 met VW504.00 norm. Anderen noemen de 10w40 die het verbruik zou moeten reduceren. Maar volgens @koop9 kan het ook de carterontluchting zijn die verstopt is. Is dat laatste eenvoudig vast te stellen?

Blijf het toch vervelend vinden dat we met zo weinig kilometers op de klok geconfronteerd worden met een hoog olie- en brandstof verbruik. Dat moet toch op te lossen zijn? Mogelijk is er toch sprake van sterke vervuiling in de motor die ik binnenkort preventief te lijf ga met Forté Motor Flush.[/quote]

Heb je al eens onder de olievuldop op de motor gekeken?
Dat kan al een eerste indicatie zijn van de toestand van de olie.
Vaak ontstaat daar bij veel korte ritjes in de winterkou een soort van mayonaise ...
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
HansJan
Moderator

23 apr 2014, 20:34 0 x

[quote="Peter_Audi_A2"]Heb je al eens onder de olievuldop op de motor gekeken?
Dat kan al een eerste indicatie zijn van de toestand van de olie.
Vaak ontstaat daar bij veel korte ritjes in de winterkou een soort van mayonaise ...[/quote]
Goede suggestie. Tijdens het vervangen van de bougies heb ik die los gehad en dat zag er goed uit.
audiJan

23 apr 2014, 23:27 0 x

Tip met olie verbruik alleen met koude motor olie peilen.
Dan kan je juiste stand goed aflezen.
Ik heb hier lang de fout gemaakt en dit met warme motor gedaan steeds bij moeten vullen.
Achteraf stond het peil wel correct.

Motor flush moet je zeker doen. en daarna shell v power blijven tanken.
Dit om de zuigerveren proberen los te krijgen.
Dit in combinatie met lange afstand .
En vervroegd olie verversen .
Zo heb ik het olie verbruik afgeleerd nu verbruikt de motor niets meer.
Audi_gekkie

24 apr 2014, 00:56 0 x

@audiJan
"Motor flush moet je zeker doen. en daarna shell v power blijven tanken.
Dit om de zuigerveren proberen los te krijgen".

Over Shell V-power, Esso Energy Supreme en aanverwante duurdere merkbrandstoffen kun je eindeloos discussiëren.
Uit de vele onafhankelijke onderzoeken die ik heb gezien en gelezen blijkt het lariekoek te zijn, dat het t.o.v. "normale" brandstoffen je motor schoon maakt, zuiniger rijdt enz.
Als je er goed bij voelt moet je het zeker doen.

Wat betreft zuigerveren "los" krijgen.
Hoe rijdt een motor met vaste zuigerveren?
HansJan
Moderator

24 apr 2014, 01:58 0 x

[quote="Audi-gekkie"]@audiJan
"Motor flush moet je zeker doen. en daarna shell v power blijven tanken.
Dit om de zuigerveren proberen los te krijgen".

Over Shell V-power, Esso Energy Supreme en aanverwante duurdere merkbrandstoffen kun je eindeloos discussiëren.
Uit de vele onafhankelijke onderzoeken die ik heb gezien en gelezen blijkt het lariekoek te zijn, dat het t.o.v. "normale" brandstoffen je motor schoon maakt, zuiniger rijdt enz.
Als je er goed bij voelt moet je het zeker doen.

Wat betreft zuigerveren "los" krijgen.
Hoe rijdt een motor met vaste zuigerveren?[/quote]
Dat doet Forté Motor Flush al voor je:
http://www.forte-nwe.nl/NL/Forte-Produc ... Flush.html

Met de motor rijd ik alleen maar op Shell V-Power omdat die brandstof minder schadelijke additieven bevat die de traditionele brandstofsystemen met carburateurs minder vervuilt. En trust me, daar heb ik meer dan nare ellende mee gehad. Hoe het zich verhoudt tot injectiesystemen kan ik niet op basis van ervaring onderbouwen. Ik kan me wel voorstellen dat het zinvol is om de beste brandstof te tanken wanneer je relatief korte ritten maakt om de vervuiling zoveel mogelijk te beperken. Maar of die meerprijs opweegt tegen de investering in een flesje Forte Motor Flush bij elke oliewissel ...
audiJan

24 apr 2014, 09:33 0 x

|Hoe een motor rijd met vast zittende zuiger / olieschraapveren ! nou kijk maar eens naar onze 1.4 motoren olie zuipers.
Het komt nog steeds voor .
Der zuigerveren klemmen in de passing van de zuiger hier word de afdichting niet gewaarborgd.

Flushen reinigen onder flinke belasing rijden helpt en eerder olie verversen.
Plaats reactie