Schokdempers defect? Vv. voor Koni FSD's?
- HansJan
- Moderator
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Joris kan zelf het beste toelichting geven over de zware bevalling, maar tijdens de meeting zijn op mijn en zijn auto de Koni's gemonteerd. Beiden hebben we de veren niet veranderd, Joris heeft alle nieuwe (originele) veren achter laten monteren.
Het rijgedrag is stukken beter. De auto stuurt messcherp, kan bijna haaks de hoek om, heeft minder tot geen last meer van zijwind en lastwisselingen worden veel beter opgevangen. Het is een (flinke) investering, maar je krijgt er wel veel voor terug! Als je het wenselijk acht, heb ik een complete lijst met onderdelen die tijdens de montage nodig zijn/vervangen moeten worden.
Het rijgedrag is stukken beter. De auto stuurt messcherp, kan bijna haaks de hoek om, heeft minder tot geen last meer van zijwind en lastwisselingen worden veel beter opgevangen. Het is een (flinke) investering, maar je krijgt er wel veel voor terug! Als je het wenselijk acht, heb ik een complete lijst met onderdelen die tijdens de montage nodig zijn/vervangen moeten worden.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- joris1980
- Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)
Wat HansJan schreef kan ik me bij aansluiten; Goede wegligging, windgevoeligheid heel veel minder (auto is stabieler) en bochten zijn een feest :lol:
Maar ook een klein nadeel; andere kleine geluidjes
Dit komt denk ik doordat de vering/demping stiller is & de geluiden er al waren, maar niet opvielen.
Over de 'zware bevalling' ;
Ben op de meeting-dag tot 20u bezig geweest
hock: schokbrekers voor lieten zich moeizaam verwijderen. Moeren & bouten zaten erg vast. Maar uiteindelijk gelukt & zeer tevreden.
En uiteindelijk €230 bespaard met het monteren tijdens de meeting
En de remtrommels mooi kunnen verven met zwarte hammerite.
Vriendelijke groet,
Joris1980
Maar ook een klein nadeel; andere kleine geluidjes

Over de 'zware bevalling' ;
Ben op de meeting-dag tot 20u bezig geweest

En uiteindelijk €230 bespaard met het monteren tijdens de meeting

Vriendelijke groet,
Joris1980
- floris schouten
duidelijk allemaal...
ben bang dat het de a2 "te"stug maakt...
vandaar, jullie hebben beiden dus de a2 niet gelijk verlaagd enkel og vervangen op og hoogte...
zou dat verlagen met deze set ook nog invloed hebben op de stug heid.
wat die kleine geluidjes...
dat had ik ook met de overstap van 15inch naar 16inch
ben bang dat het de a2 "te"stug maakt...
vandaar, jullie hebben beiden dus de a2 niet gelijk verlaagd enkel og vervangen op og hoogte...
zou dat verlagen met deze set ook nog invloed hebben op de stug heid.
wat die kleine geluidjes...
dat had ik ook met de overstap van 15inch naar 16inch

- VerA2
Ik ben eens voorzichtig rond aan het kijken voor andere schokbrekers. Van huis uit geen Koni fan maar meer Bilstein, echter nooit anders dan B6 maar dat was dan ook voor een sportieve auto. Nu zijn er ook B4 Bilsteins dus ik ben eens gaan kijken of er mensen waren die het verschil kennen (uit ervaring) tussen standaard en Bilstein B6 of B4.
Nu hoor ik de laatste jaren hele positieve verhalen over de Koni FSD's vandaar dat ik toch eens wilde kijken wat daar over geschreven werd.
De A2 moet namelijk vooral comfortabeler worden voor mijn vrouw. Door zijn korte wielbasis is het toch al een hobbelding over drempels en als de eerste reaktie van de schokbrekers te stug is, wordt het meteen zo'n knoerthard petjesauto. Dan hebben nieuwe dempers natuurlijk geen zin want dan wil madam er niet meer mee rijden (i.v.m. haar rug).
Zijn er dus nog mensen die er uit eigen ervaring meer over kunnen vertellen of eventueel ook over de Bilsteins (PB mag natuurlijk ook), dan lees ik dat graag.
Nu hoor ik de laatste jaren hele positieve verhalen over de Koni FSD's vandaar dat ik toch eens wilde kijken wat daar over geschreven werd.
De A2 moet namelijk vooral comfortabeler worden voor mijn vrouw. Door zijn korte wielbasis is het toch al een hobbelding over drempels en als de eerste reaktie van de schokbrekers te stug is, wordt het meteen zo'n knoerthard petjesauto. Dan hebben nieuwe dempers natuurlijk geen zin want dan wil madam er niet meer mee rijden (i.v.m. haar rug).
Zijn er dus nog mensen die er uit eigen ervaring meer over kunnen vertellen of eventueel ook over de Bilsteins (PB mag natuurlijk ook), dan lees ik dat graag.
- HansJan
- Moderator
Rijden en comfort is én blijft een persoonlijke belevenis. Veel hangt samen met velgen, banden en schokdempers. Ik weet dat forumlid @Ger964 (ook uit Arnhem) heeft gekozen voor de Bilstein B6 maar nog niet tevreden is over het resultaat. Ik heb hem al enige tijd niet gezien en weet niet hoe het er mee staat.
Zie ook het forum van onze Duitse vrinden: http://www.a2-freun.de/forum/showthread.php?t=46076
Mocht je een proefrit met onze auto willen maken dan ben je van harte welkom. Wij rijden wel op 17 inch, ik weet niet of dat representatief is tov jouw auto.
Zie ook het forum van onze Duitse vrinden: http://www.a2-freun.de/forum/showthread.php?t=46076
Mocht je een proefrit met onze auto willen maken dan ben je van harte welkom. Wij rijden wel op 17 inch, ik weet niet of dat representatief is tov jouw auto.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- koop9
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Als hij comfortabeler moet worden moet je niet anders dan standaard nemen denk ik, al het andere zal stugger aanvoelen lijkt me.
Wat voor wielen staat hij op ? 15¨ 16¨ 17¨ dat maakt ook al een heel groot verschil kan ik je uit ervaring vertellen.
Die van mij (die ik toevalling in Bakel heb gekocht wat jou woonplaats blijkt te zijn !) stond op 15¨ en was lekker comfortabel maar nu zitten er 17¨onder en dat staat super maar je voelt wel elk steentje op de weg.
Wellicht moet je eens afspreken met je vrouw om eens met een auto van een forum lid te rijden die er andere dempers onder heeft, het zou lullig zijn als je voor een klein vermogen er 4 nwe dempers op laat zetten en dat ze zegt dat het niet lekker meer rijd.....
Wat voor wielen staat hij op ? 15¨ 16¨ 17¨ dat maakt ook al een heel groot verschil kan ik je uit ervaring vertellen.
Die van mij (die ik toevalling in Bakel heb gekocht wat jou woonplaats blijkt te zijn !) stond op 15¨ en was lekker comfortabel maar nu zitten er 17¨onder en dat staat super maar je voelt wel elk steentje op de weg.
Wellicht moet je eens afspreken met je vrouw om eens met een auto van een forum lid te rijden die er andere dempers onder heeft, het zou lullig zijn als je voor een klein vermogen er 4 nwe dempers op laat zetten en dat ze zegt dat het niet lekker meer rijd.....
- chipsoer
- Audi A2 clublid
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Ik sluit me aan bij mijn voorganger, als je voor comfort wilt gaan zijn er denk ik geen betere dan de originele dempers. Ikzelf heb sinds een jaar of 2 de Bilstein B4 dempers eronder, voor op de snelweg prima dempers voor ons, maar in ons drempelrijke dorp vindt ik het echt niets. Aangezien mijn vrouw steeds meer gebruik maakt van de A2, en momenteel echt klaagt, ben ik aan het overwegen om toch over te gaan naar originele dempers. Omdat ze echter vrij prijzig zijn,ben ik de forums nog aan het afstruinen welke dempers ( zo goed als) te vergelijken zijn met de originele. Sachs ??
Ook de veren zelf spelen n rol bij comfort. Hoe stugger die zijn, deste stugger de auto aanvoelt.Kortere veerweg -verlagen- resulteert alleen al daarom in een minder comfortabel gevoel.Het is de combinatie van veren en dempers die het comfort en overige karakteristieken van de rij-ervaring bepaald.
- HansJan
- Moderator
Grappig, want mijn vrouw rijdt dagelijks met de A2 en klaagt helemaal niet over de Koni's ...
@chipsoer: ik heb nog een setje originele schokdempers liggen ...
@chipsoer: ik heb nog een setje originele schokdempers liggen ...