Excuus voor de verlate reactie, maar onverwachts is er toch nog het een en ander gebeurd wat ik eerst even wilde afwachten voordat ik met een reactie zou komen.
Ik doe nu eerst mijn verhaal en daarmee geef ik denk ik al antwoord op een aantal reacties, maar uiteraard zal ik in een volgende post ook nog even reageren op jullie reacties.
Overigens dank voor jullie reacties!
Toen ik met mijn Colour.Storm naar Eenink ben teruggegaan, zijn mijn ouders met mij meegegaan in hun eigen auto, zodat ik met hen mee terug zou kunnen rijden, omdat ik vanwege de pandemie op dit moment liever niet met het OV reis.
Bij Eenink aangekomen zagen we mijn oude Kobaltblauwe A2 staan, inmiddels mooi gepolijst en ook deels overgespoten aan de buitenkant.
Met dat laatste doel ik op de onderkant van de achterbumper.
De auto moest technisch nog worden onderzocht, maar mijn ouders en dan met name mijn moeder, kregen toch wel spijt...
Het oorspronkelijke plan was immers dat zij mijn oude A2 zouden overkopen, maar dat durfden ze uiteindelijk toch niet aan, dus vandaar dat ik ‘m bij Eenink had ingeruild/verkocht.
Mijn moeder had aan Jan aangegeven interesse te hebben, maar dat hun budget niet heel groot is en ze eerst even wilden afwachten wat er technisch nog allemaal aan zou moeten gebeuren en wat dan de uiteindelijke vraagprijs zou worden.
Toen ik mijn gele A2 na reparatie ben gaan ophalen met mijn ouders, was de kobaltblauwe A2 inmiddels zo goed als klaar voor verkoop.
Complete interieurreiniging en technisch was de auto inmiddels ook bekeken en waar nodig hersteld.
Dit is er hersteld:
- Banden vervangen (4 vrijwel nieuwe banden op 15” licht metalen velgen)
- Accu vervangen
- Deurvanger linker voorportier vervangen
- Refurbished koplampen geplaatst
- Versnellingsbak gecontroleerd op lekkage en lekt niet
- Wielkuip rechts achter is bijgetipt
- Achtermatten heb ik vervangen door de oude matten van mijn Colour.Storm
Nog te verhelpen:
- Auto laten uitlijnen
- Comfort module vervangen of laten reviseren
- Stuurbekrachtigingspomp vervangen (functioneert wel)
- Draadbreuk in antennekabel bij achterklep
- Spoiler op achterruit overspuiten
- Naafkapjes overspuiten
- Scheur in voorbumper onderaan
Het to-do-lijstje is hiermee alweer een stuk kleiner geworden.
Reguliere verkoopprijs zou zijn: € 2450,-
Prijs voor mijn ouders: € 2000,-
Uiteindelijk is dat € 2200,- geworden en dat zal ik uitleggen.
Tijdens de laatste bezichtiging, toen we de gele A2 na reparatie weer gingen ophalen en mijn ouders de knoop hebben doorgehakt, kwamen de voorbanden nog ter sprake, die na inspectie nog wel een jaartje mee zouden moeten kunnen volgens de richtlijnen bij een APK, hoewel de linker voorband een net-wel-net-nietje was.
Achterbanden waren nog prima.
Twee goede tweedehands banden op stalen velg met wieldop zouden samen € 100,- kosten, maar een modificatie die op het lijstje stond waren 4 classic 15 inch licht metalen velgen.
Ik vroeg Jan naar de mogelijkheden en toen liep hij naar een donor A2, waar 4 mooie 15 inch licht metalen velgen op zaten, met nog vrijwel nieuwe, bijna niet gebruikte banden uit 2018.
Daar vroeg Jan € 250,- voor. Normaal € 350,- maar voor ons € 250,-.
Na de laatste dingen te hebben doorgesproken bij Jan, zijn we met mijn gele A2 weer naar huis gegaan, met mijn ouders achter mij, rijdend in hun Hyundai Atos, die ze inmiddels hebben verkocht aan de garage waar wij altijd onze auto’s laten onderhouden.
We hadden wel interesse in die 4 aluminium velgen met vrijwel nieuwe banden, maar het was voor mijn ouders eigenlijk net iets te duur.
Echter bleek dat sommige zaken aan mijn gele A2 niet heel netjes waren opgelost en besloot ik Jan daar nog even over te mailen.
We hadden sowieso afgesproken dat ik Jan op de hoogte zou houden of de aankoop daadwerkelijk door zou kunnen gaan. Dit was nog even spannend, omdat de Hyundai Atos voor een minimale prijs verkocht moest zien te worden.
Ik berichtte Jan met het goede nieuws dat de koop door kon gaan, maar gaf ook gelijk een terugkoppeling over mijn gele A2, dat bepaalde zaken toch niet zo heel netjes waren opgelost en dat je voor een auto van bijna € 7000,- iets anders mag verwachten.
Mijn voorstel was dat ik daar niet meer moeilijk over zou gaan doen en alles op eigen kosten zou laten herstellen bij mijn garage tijdens de grote onderhoudsbeurt, maar dat mijn ouders dan wel € 50,- korting zouden krijgen op de 4 velgen met nagenoeg nieuwe banden. Dus € 200,- i.p.v. € 250,-.
Hier ging Jan mee akkoord.
Na montage stuurde Jan ons een foto en stuurde daarbij dat het de auto goed deed. Dat was zeker waar!
Vervolgens een afspraak gemaakt om de kobaltblauwe A2 op te gaan halen.
Dit werd 22 april, op de verjaardag van mijn stiefvader.
Het kon niet beter!
Of toch wel?
Op 22 april zijn we dus de auto gaan ophalen en onder het genot van zelf meegebrachte appeltaart werd de koop gesloten.
Op het laatst kwam Jan nog even terug op mijn mail en gaf aan dat ik wel een punt had.
Hij had blijkbaar al met zijn vaste monteur gesproken, want Jan stelde voor dat nu alsnog het brandstoffilter kon worden vervangen door een echte nieuwe en dat de stuurkogelhoezen ook door nieuwe zouden worden vervangen.
Dit had ik absoluut niet verwacht en was dan ook een aangename verrassing!
Uiteraard heb ik van dit aanbod gebruik gemaakt en kon ik mijn auto naar de overkant rijden.
Jan had nog een volgende afspraak buiten de zaak, dus ondertussen zijn wij met de blauwe A2 even een stukje gaan rijden en hebben wij een frietje gegeten in Hengelo.

Eenmaal teruggekomen in Vorden stond de gele A2 nog op de brug.
Ik mocht onder de auto kijken en heb gelijk een aantal foto’s kunnen en mogen maken.
De auto ziet er naar mijn mening van onderen nog mooi uit voor een auto van 15 a 16 jaar oud. De monteur gaf mij nog wat tekst en uitleg.
De draagarmen zijn daadwerkelijk vervangen door gietijzeren draagarmen. Links een nieuwe, rechts een tweedehandsje. Dit heb ik zelf kunnen zien. De monteur liet ook nog een setje nieuwe plaatstalen draagarmen zien en vertelde dat gietijzer veel beter is. De stuurkogels zijn aan beide kanten nog goed en vertonen geen speling.
Het nieuwe brandstoffilter heb ik ook bevestigd gezien onder de auto.
Al met al zeer content met deze oplossing!
De rechter ashoes, achterdemper en eventueel thermostaat en/of sensor temperatuurmeter zijn voor eigen rekening en dat is prima zo.
Het meeste is nu immers netjes en naar behoren hersteld.
Eind mei gaat de auto naar de garage voor een grote onderhoudsbeurt, dan wordt ook gelijk het gasklephuis schoongemaakt en opnieuw ingeleerd.
Ik heb overigens op dit moment nog een A2 van 15 jaar oud!
Ik heb afgelopen week met PON gebeld om de productiedatum van mijn gele A2 en die van de kobaltblauwe A2 van mijn ouders op te vragen.
De productiedatum van mijn gele A2 is:
12-05-2005 en de eerste toelating is 20-06-2005. Echt een van de laatste A2’s dus.
De productiedatum van de A2 van mijn ouders is:
31-08-2000 en de eerste toelating is 10-04-2001.
Wel grappig om te zien dat de ene A2 na nog geen maand al op kenteken staat en de ander meer dan een half jaar heeft moeten wachten.
Overigens hebben onze A2’s ook namen gekregen.

De kobaltblauwe: Ko (van aluminium kogel en van kobaltblauw)
De imolagele: Geeltje
Modificatie wishlist voor Ko:
- Parkeersensoren achter
- Afstandsbediening voor centrale deurvergrendeling
- Eventueel gasveren met rode veertjes voor achterklep
- Misschien mistlampen voor
Tot zover.
In een volgende post volgen nog enkele foto’s.