Andere radio --> achterspeakers aansluiten

Discussie over het interieur van de A2
Plaats reactie
dnadave

20 sep 2012, 20:06 0 x

Hey allemaal

Bij het plaatsen van een andere, niet VAG autoradio was het al duidelijk dat ik de achterspeaker kabel niet aan kon sluiten. De achterspeakers hebben blijkbaar een eigen versterker.

De autoradio stuurt de achterspeakers aan met 2x tulp
Ik zoek dus een stekker die van tulp naar de audi stekker gaat

Op internet zie ik zoveel stekkers dat ik door de bomen het bos niet meer zie
Wie heeft een idee welke stekker ik nodig heb? Een link naar een webshop zou super zijn
lemoi

21 sep 2012, 23:50 0 x

weet niet of die er zijn. Kan je solderen? dan connector afknippen en tulp eraan solderen. Maar heeft jouw autoradio dan geen iso din aansluiting voor line audio uit? (foto zou helpen)
dnadave

22 sep 2012, 01:00 0 x

ik heb geen foto van de achterkant van de radio.
maar opzich is het ook niet zo spannend : de achterspeakers worden alleen door een tulp stekker aangestuurd. dus de line out rear heeft een rode en witte tulp.

ik zat er ook al aan te denken om het te gaan solderen....maar er moet toch een kant en klare stekker voor zijn zou je zeggen? ik ben toch niet de eerste die een aftermarket radio in een a2 met achterspeakers inbouwt ?
lemoi

22 sep 2012, 23:21 0 x

krijg je de pinnetjes niet uit de mini iso stekker (met een puntige pincet lukt het wel) en kan je deze niet in de iso stekker van je "nieuwe"radio stoppen?
dnadave

22 sep 2012, 23:31 0 x

ja dat is inderdaad een idee.
maar daarvoor moet ik wel weten welke draden daar op moeten komen.
ik ben zelf op onderzoek gegaan en ik ben een heel eind.

het bovenste kader met rode strepen is de radio
het andere kader met blauwe strepen is de rear speaker versterker
Afbeelding

dit is de stekker op de (oude originele audi) radio zoals deze vroeger verbonden zat.
het is de voorste zwarte op de foto
de 4 kabeltjes rechts in de stekker, aangewezen door de gele pijl, dat zijn de kabeltjes in kwestie.
wat de kabels bij de groene pijl in deze stekker doen, dat weet ik niet, maar de laatste foto doet vermoeden dat het iets canbus / cd wisselaar achtigs is.
Afbeelding
en dit is een schema van de stekker bezetting
Afbeelding

hieruit begrijp ik dat wit en geel respectievelijk verbonden moeten worden met de binnenmantel van ieder een eigen tulp stekker.
en dat ik dan de 2 bruin witte kabels dan de - , dus buitenmantel van de tulp moeten worden

dan rest enkel nog de blauw rode kabel.
dat is vast de geschakelde plus die de rear speaker versterker het signaal geeft dat deze aan en uit moet?
lemoi

24 sep 2012, 00:32 0 x

Ok, ik begrijp dus dat jouw aftermarket radio geen din mini iso connector heeft.

en ja je hebt gelijk. LR (left rear) en RR (right rear) moet je op de kenr van de tulp connecters solderen. COM komen de beide mantels (voor RR en LR) op en het schakelaar betekent geschakelde uitgang en ja, deze schakelt de versterker in (reps uit als spanning wegvalt). en ja de groeme pijl, CAN bus en massa voor CD speler.

Dus je hebt het helemaal goed.

btw, je kan zelf een verloop stekker maken mbv:
http://www.rdae.nl/560820-mini-contrast ... -1323.html
met deze bijbehorende contacten:
http://www.rdae.nl/560756-male-mikro-ti ... -1327.html

en aan de aandere kant kan je dan tulpstekker maken. Dan heb je ook een verloop

en deze kan je bestellen, je hebt verloopjes nodig als je ook male tulp hebt. Dit is de kant en klare die je zocht!:

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/3763 ... Detail=005

succes ermee!
dnadave

26 sep 2012, 21:19 0 x

nou wat stom zeg, ik had bij conrad die met 2 tulpstekker niet gevonden.
alleen die met 4, en die kwam vandaag in de bus.
ik heb de 2 overbodige tulpstekkers weggesloopt, en het resultaat is dan eigenlijk precies die stekker die jij als laatste postte.

de - pool op de buitenmantel van de tulpstekkers vind ik wel wat fragiel aangesloten, dus dat ga ik nog wat soldider maken.

male tulp tekkers in de female stekkers van de autoradio
en de gele draad verbinden met de gele geschakelde plus van de autoradio, en dan zou het moeten werken lijkt me ?!

jullie horen binnenkort of het heeft gewerkt. ik ben denk ik dit weekeind pas bij de audi in de buurt.

thanx voor je hulp!
Afbeelding
Plaats reactie