Gezocht: VAG commander dump tellerbak met FIS

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
AuwdiA2
Audi A2 clublid
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

09 mar 2023, 23:02 0 x

Moderator edit: Zoals uitgelegd in de voorstelronde zoekt de topic starter hulp met een VAG commander dump van tellerbak met FIS. Om het geheel zuiver te houden, technische vraag afgesplitst.

Na het uitlezen van de originele tellerbak met VAG commander de nieuwe geïnstalleerd en toen bedacht ik me dat ik de waarden van de originele nog niet had opgeslagen.
Daarbij drukte ik op de verkeerde knop waardoor de waarden niet naar de harddisk van de laptop werden opgeslagen maar geüpload naar het nieuwe instrumentenpaneel. :flushed:

Nu geeft deze in het FIS display geen symbolen meer weer waar die in de testopstelling wel alle grafische symbolen liet zien.
Met de VCDS test functie werkt alles wel normaal, meters/lampjes werken en alle pixels van het FIS display lichten op tijdens het doorlopen van de tests. Lijkt me dus dat ie nog niet verloren is.

Heeft iemand misschien een VAG commander dump van een FIS tellerbak van 2002 (of ouder?) die ik zou kunnen krijgen?
Het onderdeelnummer is VDO 110.080.151/005, fabricagedatum 05.02.02

Groeten, John
jaapje
Audi A2 clublid
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

10 mar 2023, 08:16 0 x

Even een afspraak maken bij MT- automotive in Wijk bij Duurstede.
AuwdiA2
Audi A2 clublid

10 mar 2023, 11:29 0 x

Dank voor de tip maar schakel liever geen bedrijf in voor iets wat ik zelf kan oplossen.

Prijstechnisch gezien kan ik dan waarschijnlijk beter op zoek gaan naar nog een FIS tellerbak.

Heb alleen een dumpfile nodig uit bijvoorbeeld VAG commander.
HansJan
Moderator
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

10 mar 2023, 13:40 1 x

Dat is niet zo mooi. Ik had dezelfde suggestie als mijn voorganger hier, maar dat is kennelijk geen optie. De kans dat je hier iemand treft met VAG commander is al relatief klein, de experts werken met VCDS. De kans dat je nog een tellerbak vindt met FIS is zo mogelijk nog kleiner (of andersom). Wellicht is er een forumlid woonachtig in de buurt waar je de bak zou kunnen uitlezen. Ik kan hem helaas zo niet bedenken.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
AuwdiA2
Audi A2 clublid

10 mar 2023, 15:05 0 x

Met VCDS kun je geen (volledige) flash/eeprom uitlezen van de boordcomputers meen ik, daarvoor is bijvoorbeeld VAG commander de aangewezen software.

Als er iemand is met een benzine A2 met FIS van circa 2002 (of ouder) tussen Eindhoven en Maastricht dan zou ik daar zelf de tellerbak van kunnen komen uitlezen. Eventueel ook tegen vergoeding.

Voor de upload:
FIS_voor.jpg
FIS_voor.jpg (829.38 KiB) 552 keer bekeken
Na de upload:
FIS_na.jpg
FIS_na.jpg (696.6 KiB) 552 keer bekeken
AuwdiA2
Audi A2 clublid

10 mar 2023, 23:04 5 x

Het FIS display werkt weer. :)

Op het Duitse A2 forum staan vele eeprom dumps waaronder ook eentje met hetzelfde onderdeelnummer als mijn Tellerbak. :thumbmin: :thumbmin:

Gedownload, met VAG eeprom programmer erin gepompt en na zichzelf te herstarten toonde de tellerbak weer alle foutsymbolen voor (nog) niet aangesloten dingen.
Ticcie
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

10 mar 2023, 23:34 0 x

Respect :thumbmin:
Peter_Maathuis
Moderator

11 mar 2023, 11:38 1 x

Mooi dat je het instrumentenpaneel weer aan de praat hebt. En inderdaad, aan VCDS heb je niets in dit verband. Ik heb ook wel eens een dump gemaakt met VAG Commander, maar aan herprogrammeren van EEPROM heb ik me niet gewaagd.

Je weet dat de startonderbreking (lees: het weigeren van onbekende contactsleutels) door het instrumentenpaneel in samenwerking met de ECU wordt geregeld? Het instrumentenpaneel slaat de geregistreerde sleuteltransponders op.

In je instrumentenpaneel moet je een 5-cijferige PIN-code programmeren, die je uit de ECU software moet halen, opdat ze samenwerken. De eerder genoemde Morris in WbD is hier handig in en kan ook de correcte km-stand in het instrumentenpaneel programmeren.

En uiteraard moet je de grijze connector van de nodige signalen voorzien. Deze had je al gevonden?
A2 KI-pinnen.pdf
(72.73 KiB) 9 keer gedownload
AuwdiA2
Audi A2 clublid

11 mar 2023, 17:13 1 x

Bedankt Peter! Ik had de elektrische schema's al maar beter een keer teveel dan helemaal niet :thumbmin:

De pincode en de sleutels heb ik gisteravond nog even aangeleerd. Pincode ging wat moeilijk omdat de tellerbak van de eeprom dump alle opties had aanstaan (audi radio, navigatie, standkachel,.....) . Die moest ik eerst deactiveren voordat het instrumentenpaneel zich wou aanpassen aan de pincode van de motor-ECU. :innocent:

Grijze connector heb ik klaarliggen, is niet van een instrumentenpaneel maar van een deurpaneel. Past echter gewoon moet alleen wat kabeltjes naar de benodigde pinnen verplaatsen. De stekker van de FIS bedieningshendel is dezelfde als van de achterlichten, zou volgende week moeten binnenkomen.

Na het succesvol koppelen met de pincode zag ik dat de EPC, MKL en ABS waarschuwingslampjes nog steeds niet werkten. Was me al opgevallen, dacht dat het wellicht aan de nog niet aangepast pincode lag.

Bij nader onderzoek vanmiddag bleek dus dat er een zeer bedreven hobbyist of professional aan het werk was geweest ooit. De LED's voor deze waarschuwingslampjes waren van de printplaat verwijderd. Zo te zien zonder solderen, gewoon weggebroken. Wel zo handig voor de APK/TüV :@@ :thumbup:
FIS_ABSdelete.jpg
FIS_ABSdelete.jpg (75.07 KiB) 429 keer bekeken
Heb wat passende SMD LED's besteld en dan gaan we volgende week vrolijk verder. :rolleyes:
Peter_Maathuis
Moderator

11 mar 2023, 18:17 2 x

Goed bezig!

Ja, als een bericht je stoort, kun je ipv op de melding te reageren, ook de boodschapper vermoorden. Dat wordt al eeuwen lang als een "oplossing" beschouwd :mrgreen:

Ik zou verwachten dat een beetje keurmeester bij het starten een paar lampjes mist die even horen aan te gaan, maar of dat tot APK-afkeur leidt, weet ik niet. Een argeloze koper krijgt gewoon een oor aangenaaid.
Plaats reactie