In mijn FSI zit een olie niveau sensor. Uitgelezen met VCDS, minimum level voor melding staat op 31mm. Bij stilstand is het actuele gemeten niveau 41mm, bij starten loop dat bij stationair terug naar 33mm, en bij gasgeven naar 28mm.
28 is lager dan 31, dus ik zou een oranje kannetje verwachten in het instrumentenpaneel.
Of zou de software de 41mm nemen, bij stilstand, als gemeten waarde ?
De peilstok geeft een niveau aan onder het onderste streepje, dus er moet sowiso olie bij, ervan uitgaande dat dat wel een betrouwbaar peilstok is.
Ik weet dus niet precies hoe de sensor het oliepeil meet, maar ik zou het wel handig vinden als het oranje oliekannetje gaat branden als er olie bij moet, werkt een stuk relaxter dan die ellendige peilstok. Maar dan moet het wel goed werken.
Ik heb ook nog gegeken of je het waarschuwingsniveu kunt aanpassen met VCDS, maar dat heb ik niet kunnen vinden, ik zou het graag willen aanpassen dat het kannetje gaat branden bij het onderste streepje op de peilstok, en dat is nu standaard nog lager dacht ik.
Kan er ook nog een nieuwe sensor inzetten, maar die zal je dan waarschijnlijk moeten calibreren. En om nou wat te vervangen wat misschien niet eens stuk is, is ook weer zo wat.
Misschien hebben de lezers ervaringen met de olie problematiek van de a2 ?
Olie niveau sensor al of niet defect ?
- Paulus
- Audi A2 clublid
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Als eerste vroeg ik mij af bij het lezen van jouw vraag is of de oliepeil sensor dezelfde is als de 1.4 benzine. Daar heb ik wel ervaring mee; twee x meegemaakt dat de sensor storing gaf. Dat zie je aan de melding met een oliekannetje met daarbij 'sensor'. Dan kun je de sensor vervangen en hoef je verder niets te doen.
Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat die sensoren de hoogte van het oliepeil kunnen meten. Het lijkt mij een aan/uit signaal oftewel de sensor geeft alarm bij te laag peil.
Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat die sensoren de hoogte van het oliepeil kunnen meten. Het lijkt mij een aan/uit signaal oftewel de sensor geeft alarm bij te laag peil.