Met open ramen rijden

Discussie over het exterieur van de A2
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

23 mei 2012, 16:23 0 x

Nu zullen jullie wel denken, waar komt tie nou toch weer mee aan.....Maar het volgende.

Het is nu lekker warm weer, en dan rij ik toch graag met een raampje open. Maar nou valt het mij op, dat dit in de A2 helemaal niet zo prettig is. Zolang het raampje maar op een kiertje open staat (zeg 2 a 3 cm), dan is het allemaal niet zo'n probleem. Maar met een half open raam, dan lijkt het net of ik met mijn oren op een woofer lig. Boem-boem-boem dendert de wind het raam binnen. Zeer onprettig gevoel op de oren geeft dit ook nog. Dat is ook zo aan de bijrijderskant. Tot plm 70 / 80 km gaat het wel, maar daarna wordt dit toch echt heel heftig.

Ik heb dit absoluut niet met mijn oldies. Komt dit door de vorm van de auto, hebben de spiegels hier invloed op, vorm van het raam, enz? Weet iemand het, of hebben meerdere mensen ook deze ervaring?
Logi

23 mei 2012, 17:13 0 x

Dit komt volgens mij bij bijna iedere auto voor dat door de fabrikant zoveel mogelijk luchtdicht is gemaakt in verband met de klimaatregeling.

Probeer eens met alle ramen geopend te rijden en vervolgens 1 voor 1 te sluiten en tegelijk zien/horen wat de meest stille "geopende-ramen-combinatie" is, voor als je met open ramen wilt rijden.

Heb een vermoeden dat dit een grap is[/size] :)
Romulus

23 mei 2012, 17:44 0 x

Bekend fenomeen, het "helikopter-effect". Elke moderne auto heeft hier wel last van (ik ken het van onze oude Golf Variant en van de Passat van pa, vroeger al). Wat ik in de Golf (nog zonder airco of ECC) plezierig vond, was beide achterramen op een kiertje voor een beetje trek bovenin. In de A2 gaat bij deze hoge temperaturen de airco aan, enkele graden onder buitentemperatuur, en dan is het ook goed.

Je wist vast dat je op de parkeerplaats de ramen alvast kunt openen door de "open" knop van de afstandsbediening vast te houden? Sluiten kan natuurlijk met de "sluiten" knop. :mrgreen:
YellowFellow

23 mei 2012, 18:42 0 x

Dit komt volgens mij bij bijna iedere auto voor dat door de fabrikant zoveel mogelijk luchtdicht is gemaakt in verband met de klimaatregeling.
Auto's zijn niet luchtdicht. Als dat zo zou zijn dan kan je er ook geen lucht in blazen, en zou de blower geen lucht verplaatsen maar druk opbouwen. Het interieur is dus (voor lucht) zo lek als een mandje, waarbij meestal de uitstroom-openingen altijd de achterzijde van het voertuig zitten. Bij de meeste auto's achter de beide achterspatborden, of in de C-stijlen.

Het fenomeen van 'klapperende ramen' is precies gelijk aan het opwekken van een klank in een pijp van een orgel, of in een (blok)fluit.

Je hebt een holle buis met aan 1 rand een kleine opening, waarlangs met hoge snelheid lucht wordt geblazen (de rijwind). Het gedreun dat je hoort is de resonantiefrequentie van de de buis (het interieur) en die inhoud is zo groot dat het op een frequentie van slechts enkele Hertz resoneert.

De oplossing is de buis verlengen of verkorten (A2 converteren naar station :lol :) en de resonantiefrequentie verlagen of verhogen, of de 'buis' 'lek' prikken door één van de achterramen een streepje open te zetten.

Vroeger, héél ver vóórdat airco's gemeengoed waren, kon je voor zowat elke auto doorzichtige plexiglas air-deflectors kopen die je aan de voorkant van de a-stijlen kon monteren, zodat rijwind niet meer langs het open raam liep. Ook een oplossing, maar de achterramen een streepje open is eleganter. En ook frisser, want je laat dan buitenlucht ook echt circuleren in plaats van afwisselend druk op- en afbouwen bij 1 open raam.
duitse degelijkheid

23 mei 2012, 19:02 0 x

Rinus....
Heb bij mijn a2 raamspoilers/zijwindschermen in de rubbers zitten.....is goed te doen hoor
Die van mij is n.l heel erg basic.....geen airco / geen strbkr. alles onder het mom van minder gewicht is zuiniger....
Als je er prijs op stelt wil ik wel ff een fotootje maken......je rijd er niet mee voor lul ofzo hoor...!
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

23 mei 2012, 20:42 0 x

zie ook dit onderwerp:

http://www.audi-a2.nl/poppy-carla-stelt ... 28-10.html

Ik had ze zelf op mijn golf 2 (ruim 20 jaar geleden inmiddels), wist trouwens niet
dat die dingen nog bestonden ....
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
mister

23 mei 2012, 20:46 0 x

Hier hetzelfde probleem. Daarom rij ik nooit met ramen open!
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

24 mei 2012, 10:10 0 x

Ten eerste...Ben blij, dat ik niet de enige ben, en dat het dus een bekend probleem is.

Ten tweede..ik wist, dat die "deflectors" of zijschermen nog bestonden, en dus ook nog te krijgen zijn, want ik zie ze soms ook op hele recente auto's gemonteerd. Maar ook voor de A2. Hier zijn ze te koop...

http://www.laudorshop.nl/contents/nl/d2.html

Vallen qua prijs harstikke hard mee.

En als deze dingen echt werken, dan schaf ik toch maar eens zo'n setje aan. Ik vind het inderdaad niet beroerd staan. Met de airco aanrijden is natuurlijk ook altijd mogelijk, maar toch vind ik het persoonlijk wel prettig om een beetje frisse lucht naar binnen te krijgen, direct via het raam. Daarnaast ben ik nogal gevoelig voor aico's, want ik word er nogal snel verkouden van.
j.hoeben1

24 mei 2012, 14:34 0 x

[quote="Rinus"] Daarnaast ben ik nogal gevoelig voor aico's, want ik word er nogal snel verkouden van.[/quote]

Als ik veel met open raam tuf krijg ik last van mijn schouder en nek (misschien de oude dag :) ), dat doe ik daarom niet meer. Airco heb ik nooit geen last van tenminste als ik hem niet te koud zet. Heb de temperatuur zomer en winter altijd op 21,5 staan en meestal alleen zomers met airco. Nooit ergens last van! Je ziet maar dat het toch voor iedereen verschillend is en misschien als men zo'n kapjes plaatst dat men er helemaal geen last van heeft! Open dak is ook heerlijk en heb deze ook verschillende gehad maar meestal met rijden boven de 100km/uur moest deze dicht door de herrie dat ze dan maken. Of dat nu bij de modernere auto's ook nog zo is weet ik niet. Maar vroeger bij de fransozen zaten ze er al standaard in en was het heerlijk om zo te tuffen met dat dak open, maar niet harder dan 100km/uur!

Sjors
Oort

25 mei 2012, 11:59 0 x

Met een raam (deels) open, geeft inderdaad een oncomfortabel "gedreun", al heeft mijn Passat daar meer last van. En klopt, niet zozeer bij een paar centimeter open.

En 'n open dak is inderdaad nu (met dit weer) erg prettig. Frisse lucht ...! En, indien gewenst, de zon op je knar tijdens het rijden :D . Ik ben dan ook erg gelukkig met het OSS dakje in onze A2 en heb hem bijna altijd open; in schuifstand of met dit weer volledig open. En het valt me op dat er tot 120 km/u goed mee te rijden (en luisteren en praten) valt.

Zonnige Pinksterdagen gewenst ... 8-)
Plaats reactie