automobielfanaten

Auto's in het algemeen
Plaats reactie
audietje

11 sep 2012, 13:47 0 x

Het is hier wellicht vloeken in de kerk maar aangezien we hier op het forum "autofanaten onder elkaar zijn" durf ik toch de volgende vraag te stellen: Heeft iemand zich verdiept in de nieuwe fiat panda met het 2 cilindermotortje met 85 PK ? Op fiatforums is men enthousiast over dit torretje. Personen die niks met auto's hebben vinden het geluid en getril helemaal niks.
Ik ben van plan om een proefrit te maken om het rijden met deze auto te ondervinden.
Wie ging me voor ? en wat zijn de ervaringen ?
groet
Audietje (Hans)
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

11 sep 2012, 14:46 0 x

Wat ik me altijd afvraag bij dit soort motoren.....Hoe lang blijft het heel? Ik vind een 2-pitter bij een auto echt ondermaats (vind ik al bij een 3 pitter). Om dit soort motoren enigszins mooi te laten lopen, komen er altijd balansassen en dat soort "trucjes" bij kijken, behalve als het een boxer is. Het loopt ook bij 2 of 3 zuigers nooit zo mooi als bij 4 of meer zuigers. Ik heb liever dus een blokje met 4 kleine zuigers dan een blok met 2 grote zuigers. Je krijgt dan een beetje een blok zoals gebouwd op een motorfiets.
Peter

11 sep 2012, 15:53 0 x

Mijn allereerste auto was een fiat (in 1987). Dat was ook de laatste. Ik heb helemaal niks met Italiaanse auto's. Succes met de proefrit, ik hoop dat het heel blijft :)
audietje

11 sep 2012, 16:46 0 x

[quote="Peter"]Mijn allereerste auto was een fiat (in 1987). Dat was ook de laatste. Ik heb helemaal niks met Italiaanse auto's. Succes met de proefrit, ik hoop dat het heel blijft :) [/quote]

hahaha optimist ! :lol:
groet
audietje(Hans)
j.hoeben1

11 sep 2012, 22:09 0 x

[quote="Peter"]Mijn allereerste auto was een fiat (in 1987). Dat was ook de laatste. Ik heb helemaal niks met Italiaanse auto's. Succes met de proefrit, ik hoop dat het heel blijft :) [/quote]

Mijn vader is altijd Fiat fan geweest. Nooit geen problemen gehad. Toen ik als 18 jarige mijn rijbewijs haalde had mijn vader een Fiat 125 S. Ik kan je zeggen dat deze als een speer er vandoor ging. Het was er een met een dubbele carburateur. Hij lusten hem wel, en zeker als je hem de sporen gaf. Ik heb er allen maar goede herinneringen aan en geloof ook wel dat Fiat een prima merk is. Moet je eens kijken als je in Italië rond rijd hoeveel je er ziet! Zal allemaal wel meevallen. Een vriend van mijn zoon rijd een VW Cross Polo met een 1.2 TSI motor. Hij kan er wel een boek over schrijven van hoe dikwijls en voor wat hij wekelijks naar de garage moet!! Nooit meer zegt hij. Wat geluk moet je er mee hebben, trouwens wel een leuke auto!

Sjors
audietje

12 sep 2012, 10:37 0 x

precies. Ik reed ook al eens eerder fiat: 850, 127 (2x) Tempra (2x) Croma en Sedici.
De afwerking steekt allemaal niet zo mooi in elkaar als bij Audi maar ik had nooit technische problemen met mijn Fiats.
zo'n 125 S stond kort geleden te koop bij www.montagna.nl. Zag eruit als nieuw een errug mooie auto !
groet
audietje (Hans)
wouterduijndam
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

12 sep 2012, 12:44 0 x

[quote="Rinus"]Wat ik me altijd afvraag bij dit soort motoren.....Hoe lang blijft het heel? Ik vind een 2-pitter bij een auto echt ondermaats (vind ik al bij een 3 pitter). Om dit soort motoren enigszins mooi te laten lopen, komen er altijd balansassen en dat soort "trucjes" bij kijken, behalve als het een boxer is. Het loopt ook bij 2 of 3 zuigers nooit zo mooi als bij 4 of meer zuigers. Ik heb liever dus een blokje met 4 kleine zuigers dan een blok met 2 grote zuigers. Je krijgt dan een beetje een blok zoals gebouwd op een motorfiets.[/quote]

Rinus , op het moment dat de twee zuigers onafhankelijk van elkaar een kracht op de krukas uit zouden oefenen zou je een onbalans kunnen krijgen. Nu is dit bij Fiat niet het geval omdat de twee zuigers op het zelfde punt vast zitten.

Bekijk dit youtube filmpje maar eens : http://www.youtube.com/watch?v=Dcp1H5bduE8

Voor in de stad is dit een prima auto met prima prestaties.
Plaats reactie