hoe, wat, waar cleanen/oppoetsen zwarte bumper gedeelte?

Wassen en poetsen voor gevorderden
floris schouten
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

31 aug 2012, 00:14 0 x

dag

ik ben op zoek naar een goede manier om het zwarte gedeelte van de bumpers te poetsen zodat ze weer goed zwart worden en weer zijn voorzien van een goede beschermlaag :)

helaas weet ik dus niet wat ik het best kan gebruiken en hoe ;)

iemand tips voor mij...
Peter

31 aug 2012, 00:33 0 x

Gekookte lijnolie. Verkrijgbaar bij de bouwmarkt.

Ps: doek na gebruik buiten laten drogen en niet opvouwen.
Kogelman

31 aug 2012, 00:37 0 x

Voor zwarte kunststof (bumper) delen gebruik ik vaak gekookte lijnolie. In Old/Young timer Volvo-kringen een veel gebruikt middel tegen doffe zwarte kunststof strips, bumpers etc.
Gekookte lijnolie is te koop bij elke bouwmarkt ( zo'n 6 tot 8 euro voor een flesje dacht ik). Liefst op een beetje zonnige dag gebruiken zodat de kunststof opgewarmd is door de zon en de lijnolie goed in de "porien" van het kunststof kan trekken die dan meer open staan. Gewoon met een oude pluisvrije doek opbrengen en in laten trekken. Wil je i.p.v. glans een meer matte uitstraling, dan kun je de oppervlakte daarna afnemen met een schone niet-pluizende doek.
Ik gebruik het al jaren voor mijn Volvo 240, waar best veel zwart kunststof aan zit en nu ook voor de A2. Werkt perfect. Ook zwarte dorpels kun je er mee behandelen. Gekookte lijnolie is een natuurlijk product, geeft een diepe glans die een tijd lang standhoudt. Bovendien kun je met een flesje jaren vooruit en is het dus een relatief goedkope aanschaf. Na afloop de gebruikte met lijnolie doordrenkte lappen niet zo maar weggooien maar eerst doordrenken met water voor ze weg te gooien, er zijn gevallen bekend van broeien en daardoor brand in de vuilcontainer/prullenbak.
Pet

31 aug 2012, 01:07 0 x

Je kunt de delen ook verhitten met een prof fohn je moet wel opletten dat de bumper niet te heet wordt

Gr peter
Audi_gekkie

31 aug 2012, 01:28 0 x

Net terug van vakantie...
Toevallig eergisteren de auto van binnen uitgemest, gehele interieur schoongemaakt, ramen van binnen en buiten schoongemaakt, auto grondig gewassen, in de wax gezet en alle zwarte kunststof elementen behandeld met "Bumperblack".

"Bumperblack" is een spuitbus die ik koop bij de Action voor iets van 1,70 euro per 400ml.
Het geeft wel een glans, iets dat bij mijn CS misschien niet hoort, maar ik vind het mooi.
Rens 79

31 aug 2012, 02:22 0 x

Heb het nooit zelf gedaan(bumpers ingewreven) maar heb ook wel eens gehoord van gewoon met olijfolie inwrijven.
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

31 aug 2012, 10:17 0 x

Jullie kunnen het gek vinden, maar mijn oldies hebben ook relatief veel zwarte delen, zoals bumpers, stootstrippen, spiegelbehuizingen.. En daar gebruik ik gewoon zwarte schoenenpoets voor. Met het borsteltje opbrengen, en daar na uitborstelen, zet zoals bij schoenen. Doe ik 1 x per half jaar, en alles blijft mooi zwart.
floris schouten
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

31 aug 2012, 11:05 0 x

kijk, kijk, kijk jullie zijn goede bezig, ik dit weekend maar een langs de bouwmarkt ;)

enne hoe doen jullie de binnenkant eigenlijk, ik had een keer cockpitspray geprobeerd maar dat hecht helemaal niet, met een doek haalde ik alles er gelijk weer af, maar mn dashboard is zo toe aan een vervrissing ;) ik weet niet wat te gebruiken :P
Pet

31 aug 2012, 11:53 0 x

Groene zeep?
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

31 aug 2012, 12:26 0 x

In principe niks geen echt dure reinigingsproducten.

Interieur? 1 x per jaar met een interieurreiniger, als het textiel vlekken zou hebben. Bij de Action heb je van die spuitbussen textielcleaner met een rode dop. Dat spul krijgt echt zowat alles weg (ook voor in huis). En daarna gewoon bijhouden met een vochtige spons of zeem. Moet je maar eens kijken, wat er dan voor vuil er daarna in je emmertje nog blijft hangen. En uiteraard om de zoveel tijd regelmatig stofzuigen.

Dashboard- en kunststof delen doe ik wel met cockpitspray, en daarna alleen bijhouden met de zeem.

Matten klop ik elke week wel uit, of na het autowassen zelf.
Plaats reactie