Audi A2 1.2TDI 3L

Stel hier jezelf en je A2 voor.
dnadave

20 sep 2012, 14:02 0 x

Beste A2'ers.

ik wil me graag even voorstellen, omdat ik al een paar keer heb meegelezen op dit forum.
Ik ben David, op fora beter bekend als dnadave. Ik ben co assistent, doctoraal diploma op zak, en woon in de regio Leiden.

Ik rij zelf in een Lupo 3L 1.2TDI, en ben erg actief op het 3Liter club forum. Aangezien veel techniek (waaronder motor en schakelmechanisme) van de Lupo 3L overeenkomt met de Audi A2 1.2TDI 3L zijn ook veel Audi A2 eigenaren op dit forum actief, en de 3L experts die ook regelmatig autos opknappen en reparaties uitvoeren zijn ook op dit forum aanwezig. Zo is het gekomen dat toen mijn vader die in Almere woont voor zijn zzp werk een zuinige maar toch comfortabele auto zocht, ik contact zocht met een van onze 3L experts, een mooie A2 voor hem uitzocht, die A2 ophaalde, en bij mijn vader voor de deur parkeerde :) Mijn vader kon zo een weekje proefrijden en kijken of de A2 in kwestie wat voor hem was. Mijn vader vond het wel wat, en zo is de A2 waarin hij had proefgereden aangeschaft.

Het betreft een island green Audi A2 van eind 2001 met 117dkm op de teller. Uiteraard gecontroleerd op chassisnummer of de km stand klopte. De A2 heeft best veel opties. En naast de fabrieksaf opties zit er ook een op afstand bedienbare Webasto standkachel in, en zijn de onderbumpers meegespoten.

Na de koop heb ik met de verkoper nog wat flinke reparaties uitgevoerd. Niet dat de auto verkeerd reedt, maar we wilden eventuele problemen voor zijn. Een koppeling, geleidebus, koppelingscilinder en drukgroepwissel deden we, samen met alle filters. Ook is meteen de distributieriem en waterpomp vervangen evenals de achterremblokken. En de startmotor is vervangen omdat de oude een hoesterig geluid maakte.

Daarna heb ik de Audi A2 een poosje bij me gehad alvorens hem weer terug te geven aan mijn vader. Ik heb er cruise control in laten zetten, en de originele Audi radio/CD speler heb ik vervangen door een Parrot asteroid carkit/radio. Ook heb ik het handremkapje vervangen door de grotere variant met opbergvak, en ik heb de doorlopende middenconsole gemonteerd. En een middenarmsteun in bijpassende kleur. Als kers op de taart nog even de ontbrekende type aanduiding "1.2 TDI" op de achterklep in ere hersteld. Ook is het interieur professioneel gecleaned en de rechter achterportier die problemen met de CV gaf is gerepareerd. Dit deurslot had wat brokkelige soldeerpunten op de printplaat waardoor de CV op afstand niet goed werkte. En oja, ik heb de stomme handrem-verklikker vervangen door een 2e bekerhouder. Het cremekleurige bekerhouder/ventilatie kapje heb ik daarbij vervangen door een zwarte. Dat staat lang niet verkeerd. al zeg ik het zelf....

Inmiddels maakt mijn vader aardig wat km's in de Audi, en staat de teller al ergens in de buurt van de 130dkm. Naar verwachting zal de audi rond de 40 a 50.000km per jaar maken.

De auto staat nu op zijn originele "magnesium" 3L velgen met gare 145-80-14 eco zomerbanden.
Volgende week is de APK , en dan komen mijn oude stalen wintervelgen er onder. Met nieuwe michelin 165-70-14 winterbanden. Volgend zomerseizoen komen er dan ook nieuwe zomerbanden onder in de maat 165-70 omdat die maat beter te krijgen is dan 145-80.

hier nog een lijstje van de opties van de A2. Ik weet niet precies welke opties standaard zijn en welke niet, maar ik doe mn best :
Webasto thermo top standkachel met afstands bediening
34L tank, dus niet de standaard 22Liter tank van de 3L Audi A2
Stoel verwarming
Airco climate control
Alarm
Stuurbekrachtiging
Elektrische ramen
Elektrische en verwarmde spiegels
Centrale deurvergrendeling
Audi concert radio
Mistlampen in bumper
Make up spiegels met licht
Grepen met kleding haken
In delen inklapbaar en uitneembare achterbank
telefoonhouder, A2 specifiek, aangepast voor tomtom
extra vakjes en bekerhouders e.d
armsteun

foto van de A2 en mijn lupo
Afbeelding

de A2 op de weg, foto genomen vanuit mijn Luup
Afbeelding

hier de bekerhouders die ik verving, nog voordat de nieuwe radio er in ging
Afbeelding

spulletjes om in te bouwen
Afbeelding

nieuwe middenconsole en handremkap
Afbeelding
Afbeelding

nieuwe en oude geleidebus
Afbeelding

rommelige foto, maar dit is de standkachel. Ingebouwd door webasto zelf
Afbeelding

type aanduiding
Afbeelding

radio en tomtom
Afbeelding

cruise control
Afbeelding

armsteun
Afbeelding

deurslot reparatie
Afbeelding

nu zijn er nog een paar dingen die ik wil aanpakken :
FIS display repareren, omdat deze het probleem met uitvallende lijntjes heeft.
achterspeakers ook werkend krijgen. hiervoor heb ik een kabel nodig die van de Tulp kabels van de nieuwe autoradio, naar de stekker van de achterspeakers gaat, die via de originele audi versterker loopt. Wie o wie kan me hiermee helpen?
Audi_gekkie

20 sep 2012, 16:07 0 x

Hoi dnadave,

Welkom op dit forum.
Zo te lezen geen onbekende met de 1.2 techniek.
Zelf durf ik een 1.2 tdi niet aan te schaffen. Dit door het lezen van veel problemen met de half-automaat en andere elektonica.

Zelf rijd ik een 1.4 tdi, waarmee ik laatst 1:28 heb gereden.

Waarom meldt je vader zich hier niet aan?

Helaas zie ik geen foto's of het komt door mijn comp. :roll:
falcon

20 sep 2012, 19:10 0 x

Ziet er erg goed uit David! Weinig gezien kleurtje en lekker veel opties voor een 1.2! Veel probleemloze km gewenst!
dnadave

20 sep 2012, 19:34 0 x

Thnx allebei :)

Fotos doen het bij mij wel goed. Zijn er meer mensen die geen fotos zien? Dan pas ik het aan.

Mn vader is zelf erg druk en bovendien niet zo een forummer. Ik daarentegen wel. Maar ik zie mn pa al toch enthousiast over de auto worden. Trots verteld hij me zijn verbruikscijfers. En hoeveel kms hij maakt. Mn pa helpt me enorm qua studie, financieel. En ik vind het fijn om dan iets terug te kunnen doen. Bijvoorbeeld door al het onderhoud te doen. Filters, olien en remmen enzo zal ik dus ook doen. Maar ook de andere reparaties enzo. Op die manier doe ik toch iets terug.

Buiten dat benik ook er enthousiast over de audi a2.
Het is best bizar. Want de motor en versnellingsbak ken ik door en door.
Maar in een audi a2 rijdt diezelfde motor toch heel anders.
Veel comfortabeler en stiller
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

20 sep 2012, 19:50 0 x

Welkom op het forum en veel plezier met de 3L-s.

Leuk dat je het vergelijk kunt maken tussen de Audi en de VW Lupo.

Bij de audi zal waarschijnlijk wat meer geluidsisolatie zijn toegepast. Is de Lupo trouwens
harder geveerd dan de Audi? Ik vind mijn eigen Audi al vrij stug geveerd.

P.S. de foto's zijn bij mij wel zichtbaar ... De auto's zien er in ieder geval goed uit.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
dnadave

20 sep 2012, 20:01 0 x

De audi is stugger dan de lupo. Dat is zeker.
maar de lupo helt meer over in bochten.
Maar bij de audi merk je dan weer dat er meer massa op- en voor de voorwielen hangt. Ik weet niet hoe ik het beter kan omschrijven dan dat...
Hoezeer ik ook van het zuinige rijden ben, de audi rijdt makkelijker zuinig. Je hoeft er veel minder moeite voor te doen om een mooie 3,2/100km neer te zetten.

Oja. De audi heef een 34 liter tank. Optioneel voor de 3l audi. Standaard is een 22l tank. Er kan max 4,4liter bijgenippeld worden. Dus 38l

Zal ik maar een een aparte topic maken over de achterspeakers? Dat is iets waar ik nog wel mee aan de slag wil.

Ook kan de originele radio de verkoop in. Daar maak ik later ook nog wel een topic over.
msstona

20 sep 2012, 20:06 0 x

Lupo 3l is zachter geveerd dan Audi A2 3l
falcon

20 sep 2012, 22:24 0 x

[quote="msstona"]Lupo 3l is zachter geveerd dan Audi A2 3l[/quote]
dat is precies wat David zegt :)
Audi_gekkie

21 sep 2012, 00:18 0 x

[quote="Audi-gekkie"]Helaas zie ik geen foto's of het komt door mijn comp. :roll:[/quote]

Ik zie de foto's thuis nu wel!
Mijn eerdere melding zat ik op kantoor. :oops:

Mooie foto's!
De kleur van de Lupo is te gek. Daar zul je wel bekijks mee hebben.

Mooie upgrades.
Heb je ze bij de dealer besteld?
Wat zijn ongeveer de kosten van de upgrades rondom de handrem excl. armsteun?
dnadave

21 sep 2012, 00:38 0 x

ah, top.
anders had ik met liefde wat andere fotos geplaatst hoor, ben ik gek op :)

Lupo kleur ben ik ook gek op :) bij de 3L club noemen sommige leden het ook wel "dna-dave-groen". De kleur komt niet vaak voor, maar er zijn er bij de club nog een stuk of 3. van de totaal paar honderd. de officiele naam is fantasiagroen, maar kermit de kikker groen en appeltjesgroen passeren ook wel eens de revue :)

bij de dealer heb ik een mannetje waar ik maximale korting kreeg, maar helaas zat er weinig marge op de duurste onderdelen. In totaal kwam het op ongeveer 120 euro uit voor de nieuwe handremkap met opbergvak, de doorlopende achterconsole, en alle schroefjes en plaatjes en fliebeltjes die er voor nodig waren. Persoonlijk vind ik de bevestigingsbeugels voor de achterste console niet echt nodig. Want ook zonder de beugeltjes zit hij eigenlijk al best stevig.
Plaats reactie