condensvorming airco

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
henkje
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

07 sep 2012, 11:02 0 x

mijn probleem is dat na uitschakeling airco er condensvorming optreedt op de autoruiten.nu schijnt dit een bekend fenomeen te zijn,daar de condenser vochtig is en in eerste instantie terugslaat op de autoruiten.maar in dit geval is het een blijvertje,dus ook na langere tijd de airco uitgeschakeld te hebben krijg je de condens niet van de voorruit af.hebben hier meer mensen last van,en/of zijn hier oplossingen voor?
Romulus

07 sep 2012, 11:13 0 x

Just checking: wordt de auto niet door andere oorzaken vochtig? Regenwaterlekkage (onlangs voorruit vervangen?) of slechte afdichtingen ventilatiekleppen in achterbumper, bijv.
henkje

07 sep 2012, 15:31 0 x

bedankt voor het meedenken,maar al deze zaken(lekkage ed)zijn niet aan de orde.probleem deed zich ook voor op vakantie in spanje waar ik 3 weken was(geen regen in die tijd).
Romulus

07 sep 2012, 17:15 0 x

Hm, aha, dat scheelt :mrgreen:

Is de condensafwatering van de airco goed open?
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

07 sep 2012, 17:57 0 x

Indien je mogelijk ook een koelvloeistoflucht ruikt dan zou het een lekje in de kachelradiateur kunnen zijn.
henkje

08 sep 2012, 01:19 0 x

[quote="Romulus"]Hm, aha, dat scheelt :mrgreen:

Is de condensafwatering van de airco goed open?[/quote]
Mmm,waar bevindt die zich?
henkje

08 sep 2012, 01:20 0 x

[quote="Thck"]Indien je mogelijk ook een koelvloeistoflucht ruikt dan zou het een lekje in de kachelradiateur kunnen zijn.[/quote]
Geen luchtjes en ook nergens verlies van vloeistoffen.
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

08 sep 2012, 09:46 0 x

[quote="henkje"][quote="Romulus"]Hm, aha, dat scheelt :mrgreen:

Mmm,waar bevindt die zich?[/quote]

Ergens onder de auto in de buurt van de motor zit waarschijnlijk een slang o.i.d. waar het
gecondenseerde water mee afgevoerd wordt.

Wat je kunt doen is het volgende:

Rijd de auto ca. 10 minuten met de airco ingeschakeld en zet hem daarna met draaiende motor
op een parkeerplaats voor een paar minuten. Als het goed is ontstaat er een klein plasje water
onder de auto in de buurt van de motor. Dit is condenswater van de airco.
Dit is normaal bij iedere auto met airco.
Gebeurt dit niet, dan zit de afvoer van de airco verstopt en blijft het water in het systeem hangen. Dit verdampt dan langzaam via de ventilatie en is op de ruiten terug te zien als condens.

Ik durf zo niet te zeggen hoe de afvoer er uitziet, wellicht iemand op het forum die dit bij de
hand heeft gehad?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
henkje

08 sep 2012, 10:52 0 x

[quote="Peter_Audi_A2"][quote="henkje"][quote="Romulus"]Hm, aha, dat scheelt :mrgreen:

Mmm,waar bevindt die zich?[/quote]

Ergens onder de auto in de buurt van de motor zit waarschijnlijk een slang o.i.d. waar het
gecondenseerde water mee afgevoerd wordt.

Wat je kunt doen is het volgende:

Rijd de auto ca. 10 minuten met de airco ingeschakeld en zet hem daarna met draaiende motor
op een parkeerplaats voor een paar minuten. Als het goed is ontstaat er een klein plasje water
onder de auto in de buurt van de motor. Dit is condenswater van de airco.
Dit is normaal bij iedere auto met airco.
Gebeurt dit niet, dan zit de afvoer van de airco verstopt en blijft het water in het systeem hangen.
Dit verdampt dan langzaam via de ventilatie en is op de ruiten terug te zien als condens.

Ik durf zo niet te zeggen hoe de afvoer er uitziet, wellicht iemand op het forum die dit bij de
hand heeft gehad?[/quote]

Zou zo maar een optie kunnen zijn,nu nog de vraag waar zich deze afvoer bevindt en hoe het een en ander uitziet.voor het gemak zou je eigenlijk de auto op een brug moeten zetten.(helaas bij mij thuis niet aanwezig).bedankt voor de tip!ga hier zeker naar kijken.
mvdklip

10 sep 2012, 12:23 0 x

Het zou ook nog een storing kunnen zijn in de werking van de kleppen van het ECC systeem. Althans ik had exact dit probleem met mijn A3. Bleek de klep te zijn die de aan/afvoer van verse lucht van buiten moet regelen. De klep was afgebroken van de stelmotor waardoor deze altijd in wagenwijd open stand bleef staan, met tot gevolg dat er regenwater ed in terecht kwam. Normaliter moet deze klep namelijk afsluiten bij uitzetten van de motor. Ik ben echt maanden bezig geweest om er achter te komen dat dit het probleem was.

De beste manier om er achter te komen of je hier last van hebt, is door heel goed te luisteren als je het contact aanzet (zonder te starten). Probeer dit eens met en zonder ECC ingeschakeld. Je hoort dan als het goed is wat kleppen bewegen. Speel je nu een beetje met de temperatuur dan hoor je wederom kleppen bewegen. Het juiste geluid is een enkele reactie van de klep zonder gekraak of gepiep. Hoor je meerdere pogingen om de klep te bewegen, een motortje dat maar blijft draaien of gekraak of gepiep dan heb je kans dat er iets afgebroken is. Is wel lastig te repareren trouwens omdat de boel achter het dashboardkastje zit. De onderdelen zijn ook best prijzig.
Plaats reactie