Wat hebben we gisteren of vandaag gedaan?
- HansJan
- Moderator
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Vandaag stond de APK gepland. Bij het op de brug rijden merkte de monteur op dat de achterkant instabiel leek. Controle leerde dat de schokdemper RA erg slecht is. Dus na 10 jaar Koni FSD en ruim 55k kms moet deze vervangen worden. We hadden eigenlijk wel een langere levensduur verwacht. Ik heb contact gezocht en de oorzaak kan, zoals te verwachten was, van alles zijn. Ik heb voor beide kanten als vervanging de opvolger, zijnde de Koni Special Active, besteld en die kan ik hopelijk verderop deze week monteren om alsnog een verse APK te kunnen afdwingen.
Alhoewel ik het gisteren tijdens de sleutelmeeting had kunnen doen, heb ik vandaag bij dezelfde monteur de olie ververst en de carterontluchting gereinigd. Die lekte wat, maar de rubbers leken in orde en verder geen sludge. Even in de gaten houden. Anders toch nieuwe O-ringen plaatsen alhoewel dat 4 jaar geleden nog was gedaan door den dokter.
Alhoewel ik het gisteren tijdens de sleutelmeeting had kunnen doen, heb ik vandaag bij dezelfde monteur de olie ververst en de carterontluchting gereinigd. Die lekte wat, maar de rubbers leken in orde en verder geen sludge. Even in de gaten houden. Anders toch nieuwe O-ringen plaatsen alhoewel dat 4 jaar geleden nog was gedaan door den dokter.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- Gowiie80
- Audi A2 clublid
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Vorige week tijdens de sleuteldag merkte iemand op dat het rubbertje miste. Van de week langs de sloop en gelukkig wat kunnen vinden. Vandaag in het zonnetje alles los gehaald en schoongemaakt.
Audi 80 B3 1.6 1990 Young Edition
Audi A2 1.4 2002
Voor de A2 liefhebbers op fb:
https://www.facebook.com/share/wQS9LakqEgXsUT7q/
Audi A2 1.4 2002
Voor de A2 liefhebbers op fb:
https://www.facebook.com/share/wQS9LakqEgXsUT7q/
- Peter_Maathuis
- Moderator
Ik heb mijn rechter achterportier vervangen... er zat een rare beschadiging in de lak, alsof er vuurwerk tegenaan is gekomen.
Het vervangende portier had een zwarte handgreep, maar die kun je zonder aan de binnenkant iets te verwijderen vrij gemakkelijk vervangen door de handgreep van de oude deur. Maar er zat geen speaker in en dus ook geen bekabeling voor de speaker in de nieuwe deur... Dus de kabelboom van de oude deur laten zitten en die in de nieuwe deur gelegd en de speaker overgezet. Al met al toch een paar uur werk.
Maar wat schetst mijn verbazing?
De breedte van de stootstrips is niet hetzelfde!!! Nooit geweten dat er verschillende breedtes waren.
Het vervangende portier had een zwarte handgreep, maar die kun je zonder aan de binnenkant iets te verwijderen vrij gemakkelijk vervangen door de handgreep van de oude deur. Maar er zat geen speaker in en dus ook geen bekabeling voor de speaker in de nieuwe deur... Dus de kabelboom van de oude deur laten zitten en die in de nieuwe deur gelegd en de speaker overgezet. Al met al toch een paar uur werk.
Maar wat schetst mijn verbazing?
De breedte van de stootstrips is niet hetzelfde!!! Nooit geweten dat er verschillende breedtes waren.
-
- Audi A2 clublid
Toch ziet het er al een stuk beter uit! Dat oude portier had een aardig kleurverschil... Met een fohn en een plastic spatel kun je vast de sierstrip wel demonteren.
Er is dus ooit iemand bij Audi geweest die dacht, jawohl, wir machen die stossstrip 1cm hoher! En z'n manager vond dat nog een goed idee ook :-)
Er is dus ooit iemand bij Audi geweest die dacht, jawohl, wir machen die stossstrip 1cm hoher! En z'n manager vond dat nog een goed idee ook :-)
- Peter_Maathuis
- Moderator
De stootstrip een heelhuids afkrijgen gaat wel, maar dan zit de helft van het dubbelzijdig plakband (ik schat 0,5 mm dik rubber) op de strip en de andere helft op het portier...
En omdat de strip die daarna op de auto komt een cm minder breed is, komt alle meuk in het zicht.
Die plakresten moeten er dus af, dus maar eens wat experimenteren met de oude deur op de keukentafel.
Na een half uur poetsen heb ik een stukje schoon gekregen met spiritus, wrijven met vingers en polish.
Dat wrijven gaat het beste, dus als het wat beter weer is, maar eens aan de slag met de caramelschijf.
En omdat de strip die daarna op de auto komt een cm minder breed is, komt alle meuk in het zicht.
Die plakresten moeten er dus af, dus maar eens wat experimenteren met de oude deur op de keukentafel.
Na een half uur poetsen heb ik een stukje schoon gekregen met spiritus, wrijven met vingers en polish.
Dat wrijven gaat het beste, dus als het wat beter weer is, maar eens aan de slag met de caramelschijf.
- wouterduijndam
Gisteren de winterbanden er maar weer eens onder gezet.
- HansJan
- Moderator
Dat heeft nou te maken met gewichtsbeparing, de 3L moest immers zo zuinig mogelijk zijnPeter_Maathuis schreef: ↑08 nov 2024, 11:27De breedte van de stootstrips is niet hetzelfde!!! Nooit geweten dat er verschillende breedtes waren.
Goed plan! Het is al vlug kouder geworden 🥶wouterduijndam schreef: ↑09 nov 2024, 08:10Gisteren de winterbanden er maar weer eens onder gezet.
IMG_9127.jpeg
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- HansJan
- Moderator
Ik moest er even het juiste moment voor vinden, maar vandaag bleek de ideale dag om buiten op een stel bokjes de Koni schokdempers achter te vervangen.
Ik had bij Voorwinden al een nieuwe set Koni Special Active schokdempers besteld en bij Winparts nog een verse set aanslagrubbers met hoezen bemachtigd. Dat bleek ook niet overbodig.
Kont op bokken en aan de slag!
Nieuwe demper naast de oude. Die was echt lek!
Dit ziet er weer lekker vers uit, kan niet wachten op de proefrit!
Na de proefrit was het meer dan duidelijk: de eigenaardigheden die ik de afgelopen jaren in het weggedrag opmerkte en bij APK en controles niet verklaard konden worden, bleek achteraf dus te worden veroorzaakt door de almaar slechter wordende schokdemper. Het weggedrag is ontzettend verbeterd, schommelen en hobbelen verdwenen en stuurt een stuk strakker. Mega blij mee! Nu snel een afspraak maken voor de APK want die is inmiddels verlopen ...
- Airspeed
- Audi A2 clublid
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Had je bij Koni niet levenslange garantie?
Misano rode CS FSI, eind 2003, (dood) panoramadak, alu trekhaak, PDC, verw. rode stoelbekleding, 16" velgen, facelift serviceklep, Pro-Boost ecu upgrade
Blauwe CS FSI, 2005, pro-boost
Blauwe CS FSI, 2005, pro-boost
- HansJan
- Moderator
Nope. Heb ze gebeld, uitgebreid gesproken, maar die is helaas niet van toepassing. Deze set is dan wel de doorontwikkelde FSD en moet het dus in alle opzichten beter doen dan zijn voorganger. Zelfs het lakprobleem / overmatige roesten van de oude FSD moet zijn opgelost.