witte prut onder de oliedop! :(

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
Gerrit-Jan

21 feb 2010, 13:57 0 x

hey

vandaag eens een blik geworpen onder de oliedop die achter de grill zit, witte prut onder in het 'bakje' tot mijn grote schrik!

natuurlijk direct op onderzoek uit en de motorkap er maar af!

olie dop boven van het blok gedraait en.... niets, nog geen spikkeltje!!!

wat kan dit zijn!? sludge? van condens?

ik heb ooit eens iets gelezen over het feit dat de standaard oliedop van de A2 te veel carter-ventilatie zou veroorzaken door een niet goede afdichting, maar toch verontrusting hier bij mijn A2!

heeft iemand hier dit misschien ook eens gehad bij zn A2 (1.4i)

Groeten!
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

21 feb 2010, 19:40 0 x

Hallo,

Die witte troep is inderdaad een goedje dat in de volksmond "sludge" wordt genoemd.
Het kan meerdere oorzaken hebben o.a. het veel rijden van kortere stukken waarbij de motor tekens niet geheel op bedrijfstemperatuur komt. (denk er hierbij aan dat een motor die wel warm aanvoelt na één eof twee kilometers te hebben gereden echt nog niet op bedrijfstemperatuur is.

Een tweede oorzaak kan zijn dat de carterventilatie slecht of helemaal niet werkt. Dit kun je zelf controleren door de slangen die hiervan zijn te controleren en te zorgen dat ze schoon zijn (inwendig).

Theo
Romulus

01 mar 2010, 23:57 0 x

Misschien valt de sludge in het olievulreservoirtje des te meer op doordat dit een relatief koele plek is met weinig doorstroming van olie. De oliedop op het motorblok lijkt mij een betere graadmeter. Inderdaad zoals Theo zegt, waarschijnlijk niets aan de hand. Probeer naast stadsritjes regelmatig minstens een uur snelweg te rijden. Pas daarmee wordt de motor echt goed door en door warm.

Zie als voorbeeld http://www.a2-freun.de/forum/showthread.php?t=35984 voor de snelheid waarmee de 1.4 benzinemotor in voor/najaar en winter warm wordt. De olie is pas na zo'n 15 km of een kwartier op bedrijfstemperatuur!
Plaats reactie