Heeft iemand ervaring met een EBERSPACHER Airtronic D2 interieurverwarmer,is naar wat ik begrepen heb weer wat anders als een standkachel die in de motorruimte geplaatst moet worden.
Gr. Ton
Interieurverwarmer
- YellowFellow
- Berichten: 191
- Lid geworden op: 24 mar 2012, 17:48
In onze boot zit een Webasto Airtop 2000. Da's een vergelijkbaar apparaat als een Eberspracher Airtronic.
Het zijn relatief simpele apparaten, met net als bij waterverwarmers een diesel/benzine gestookte brander. Alleen wordt bij een luchtverwarmer.. ..lucht langs de brander geblazen die daardoor opwarmt.
Mijn ervaring is dat het nogal even duurt voordat je warme lucht hebt, denk zeker een minuut of 3 a 4, en de regelmogelijkheden zijn vrij beperkt. Zo is er geen temperatuurregeling. Alleen luchtstroomregeling. In de lage stand brandt de brander minder hard, en blaast hij ook minder volume lucht. Maar die lucht is alsnog net zo (knetter) heet als in de hoogste stand. In de lage stand komt er trouwens nog een behoorlijke hoeveelheid lucht uit ook. Genoeg om een kajuit van een boot van 8.5 meter op temperatuur te houden.
Ik geloof niet dat het een ideale oplossing is voor een zo kleine auto als de A2. Om meerdere redenen:
Een luchtverwarmer heeft al gauw een warmtecapaciteit van 5 KW, en anders dan bij waterverwarmers gaat daarvan geen enkele warmte verloren (opwarmen motor etc.) voordat het je interieur in komt. Alle hitte wordt er letterlijk uit geblazen, dus je blaast 5 KW warmte je interieur in. Dat staat gelijk aan minimaal 3 huis-tuin-en-keuken straalkachels! Door de enorme warmtecapaciteit wordt het in een kleine ruimte als een A2 ook op de laagste stand geheid nog een sauna.
En ten tweede: je gebruikt hem in de regel bij koud / nat weer. Maar omdat luchtverwarmers zo'n 3 a 4 minuten aan het opwarmen is, blaas je in die tussentijd ijskoude en zeer vochtige lucht naar binnen. Dat wordt opgezogen door je bekleding, slaat als condens op je dashboard, ramen etc, en moet er vervolgens allemaal weer uit als de kachel op warmte is.
Daarom zijn waterverwarmers ook veel beter geschikt voor voertuigen, want bij waterverwarmers kan je het bestaande klimaatregelingssysteem gebruiken om naast luchtstroom óók de temperatuur te regelen, en bovendien kan je dan pas de ventilator aan laten slaan als de kachel al op temperatuur is. Dus geen koude, vochtige lucht in je interieur.
Als ik jou was zou ik me de moeite besparen en gewoon een Webasto waterverwarmer inbouwen. Qua inbouw zal een waterverwarmer ook makkelijker kwijt te raken zijn dan een luchtverwarmer. Niet in de laatste plaats vanwege het plaatsen van brede luchtslangen, en de herrie die zo'n ding maakt. In een boot kan je 'm nog wel een eind van de kajuit kwijt, maar in een auto zit-ie al gauw ergens dichtbij.
Groet,
Marcel
Het zijn relatief simpele apparaten, met net als bij waterverwarmers een diesel/benzine gestookte brander. Alleen wordt bij een luchtverwarmer.. ..lucht langs de brander geblazen die daardoor opwarmt.
Mijn ervaring is dat het nogal even duurt voordat je warme lucht hebt, denk zeker een minuut of 3 a 4, en de regelmogelijkheden zijn vrij beperkt. Zo is er geen temperatuurregeling. Alleen luchtstroomregeling. In de lage stand brandt de brander minder hard, en blaast hij ook minder volume lucht. Maar die lucht is alsnog net zo (knetter) heet als in de hoogste stand. In de lage stand komt er trouwens nog een behoorlijke hoeveelheid lucht uit ook. Genoeg om een kajuit van een boot van 8.5 meter op temperatuur te houden.
Ik geloof niet dat het een ideale oplossing is voor een zo kleine auto als de A2. Om meerdere redenen:
Een luchtverwarmer heeft al gauw een warmtecapaciteit van 5 KW, en anders dan bij waterverwarmers gaat daarvan geen enkele warmte verloren (opwarmen motor etc.) voordat het je interieur in komt. Alle hitte wordt er letterlijk uit geblazen, dus je blaast 5 KW warmte je interieur in. Dat staat gelijk aan minimaal 3 huis-tuin-en-keuken straalkachels! Door de enorme warmtecapaciteit wordt het in een kleine ruimte als een A2 ook op de laagste stand geheid nog een sauna.
En ten tweede: je gebruikt hem in de regel bij koud / nat weer. Maar omdat luchtverwarmers zo'n 3 a 4 minuten aan het opwarmen is, blaas je in die tussentijd ijskoude en zeer vochtige lucht naar binnen. Dat wordt opgezogen door je bekleding, slaat als condens op je dashboard, ramen etc, en moet er vervolgens allemaal weer uit als de kachel op warmte is.
Daarom zijn waterverwarmers ook veel beter geschikt voor voertuigen, want bij waterverwarmers kan je het bestaande klimaatregelingssysteem gebruiken om naast luchtstroom óók de temperatuur te regelen, en bovendien kan je dan pas de ventilator aan laten slaan als de kachel al op temperatuur is. Dus geen koude, vochtige lucht in je interieur.
Als ik jou was zou ik me de moeite besparen en gewoon een Webasto waterverwarmer inbouwen. Qua inbouw zal een waterverwarmer ook makkelijker kwijt te raken zijn dan een luchtverwarmer. Niet in de laatste plaats vanwege het plaatsen van brede luchtslangen, en de herrie die zo'n ding maakt. In een boot kan je 'm nog wel een eind van de kajuit kwijt, maar in een auto zit-ie al gauw ergens dichtbij.
Groet,
Marcel
- duitse degelijkheid
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 aug 2011, 12:53
Bedankt Marcel voor je duidelijke uitleg....denk dat ik dan kies voor de webasto waterverwarmer.
Gr. Ton.
Gr. Ton.
- rolf
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
- Locatie: Noorwegen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Als je makkelijke toegang tot 220V hebt is dit mischien een alternatief:
defa-smartstart-inbouwen-t2046.html
Modulair systeem, dus als je alleen een interieur verwarmer neemt kun je later eenvoudig uitbreiden naar een compleet systeem zoals ik ingebouwd heb.
Is aanzienlijk goedkoper en minder werk om in te bouwen.
defa-smartstart-inbouwen-t2046.html
Modulair systeem, dus als je alleen een interieur verwarmer neemt kun je later eenvoudig uitbreiden naar een compleet systeem zoals ik ingebouwd heb.
Is aanzienlijk goedkoper en minder werk om in te bouwen.