Leute,
Na een tijdje (beroepsmatig) een Landrover Defender te hebben gereden werd mij toen afgeraden de auto met warm water te wassen. De reden was dat de lak van de aluminium koets zou kunnen los laten als de buitentemperatuur relatief laag is het water te warm. Aluminium heeft immers een andere uitzettingscoëficiënt dan staal.
Hoewel de lakkwaliteit van beide merken niet te vergelijken valt (audi velen malen beter) vraag ik mij af of mensen hier ervaring mee hebben?
Groet
A2 wassen met (te)warm water
- jmkoole
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Heb een A2 en een A8 gehad. Allebei van aluminium.
Handwarm wassen geeft het beste resultaat. Dat doe ik regelmatig, ook als het tussen de 10 en 15 graden is. Als het vriest moet je sowieso je auto niet gaan wassen...
Ik zou geen enkele auto wassen met een stoomreiniger ofzo
Hooguit de velgen...
Handwarm wassen geeft het beste resultaat. Dat doe ik regelmatig, ook als het tussen de 10 en 15 graden is. Als het vriest moet je sowieso je auto niet gaan wassen...

Hooguit de velgen...
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
- Rinus
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
[quote="jmkoole"]
Hooguit de velgen...[/quote]
En eigenlijk die ook niet. Velgjes gewoon reinigen met hand lauw water en een borsteltje. Duurt wat langer, maar minder beschadigingen.

Hooguit de velgen...[/quote]
En eigenlijk die ook niet. Velgjes gewoon reinigen met hand lauw water en een borsteltje. Duurt wat langer, maar minder beschadigingen.
- Jered vd O
Het tegenovergestelde heb ik gedaan: op een zonnige dag met een temperatuur van net onder de 20 graden met een tuinslang met koud water de auto afspoelen. In de auto was het door de zon al behoorlijk warm geworden. Het koude water op de voorruit veroorzakte een barst van zo'n 30 cm. Er zat geen sterretje in mijn ruit, dus wellicht dat het zelfs door een putje van steenslag o.i.d. al veroorzaakt kan worden. Sindsdien was ik de auto met lauwwarm water...