olie lampje

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
Slinetje

19 dec 2012, 22:17 0 x

Goedendag,

Mjn A2tje verbruikte een beetje olie, via de garage het filter en de olie laten wisselen en inmiddels een acceptabel verbruik van een halve liter per 2500 km.
Vandaag ging het lampje weer branden en vervolgens een halve liter bijgevuld.
Het olie lampje blijft nu voor het eerst branden, in het verleden ging het na het bijvullen gewoon uit.
De motor maakt geen bijgeluiden en loopt mooi rond.

moet het gereset worden of is er meer aan de hand?
Audi_gekkie

20 dec 2012, 01:40 0 x

Slinetje schreef:
19 dec 2012, 22:17
Goedendag,

Mjn A2tje verbruikte een beetje olie, via de garage het filter en de olie laten wisselen en inmiddels een acceptabel verbruik van een halve liter per 2500 km.
Vandaag ging het lampje weer branden en vervolgens een halve liter bijgevuld.
Het olie lampje blijft nu voor het eerst branden, in het verleden ging het na het bijvullen gewoon uit.
De motor maakt geen bijgeluiden en loopt mooi rond.

moet het gereset worden of is er meer aan de hand?
Zeer acceptabel verbruik.
Het lijkt mij zinvol om eerst de olie te peilen.
Er zit niet voor niets een oliepeilstok in. :D

Mocht deze op voldoende niveau staan dan is de oliesensor verdacht.
Zoek even op dit forum, want er staat mij bij dat dit vaker is behandeld.
Peter

20 dec 2012, 11:03 0 x

Een halve liter per 2500 km is volgens Audi acceptabel (en een liter per 1000km ook nog). Ik vind persoonlijk van niet. Een beetje bijvullen tussen 2 beurten is ok maar elke 2500km bijvullen vind ik teveel.
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

20 dec 2012, 12:47 0 x

Hangt er ook wel vanaf, hoeveel kilometers een blokje achter zijn kiezen heeft, of welke gebruikshistorie (korte ritjes, enz.) het heeft. Na een ton a anderhalve ton te hebben gelopen, vind ik een olieverbuik van een halve liter op de 2500 best wel acceptabel.

Veel mensen laten vaak hun blok niet mooi op bedrijfstemperatuur komen (en let wel, dat duurt een minuut of 20, en daar heeft de koelvleistoftemperatuur niks mee te maken, wel de olietemperatuur), en daar wordt dan al de basis gelegd voor een toekomstig olieverbruik. Bij een koud blok het toerental (vaak) op laten lopen boven de 3000 toeren is funest voor je olieverbuik.
Audi_gekkie

20 dec 2012, 12:47 0 x

Peter schreef:
20 dec 2012, 11:03
Een halve liter per 2500 km is volgens Audi acceptabel (en een liter per 1000km ook nog). Ik vind persoonlijk van niet. Een beetje bijvullen tussen 2 beurten is ok maar elke 2500km bijvullen vind ik teveel.
Als je de olie tot bovenaan de peilstok vult, dan hoef je toch niet na 2500km bij te vullen?
De peilstok staat dan denk ik +\- halverwege.

Mijn 1.4TDI heb ik nu ruim 10.000km verder en de peilstok staat nu op 3/4.
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

20 dec 2012, 20:45 0 x

Hier een relaas over oliepeilen bij de A2:

http://www.audi-a2.nl/topic243.html

Heb het zelf ook een keer bij de hand gehad, bleef piepen na het met bijvullen met een halve liter olie.
(gebeurde 's avonds langs de weg in het donker).
Heb toen het inspectieluik nog een keer open en dicht gedaan en toen hield het piepen op ...
Later in de week bij koude motor de olie gepeild, bleek netjes in het midden te staan.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Slinetje

24 dec 2012, 09:33 0 x

Peter_Audi_A2 schreef:
20 dec 2012, 20:45
Hier een relaas over oliepeilen bij de A2:

http://www.audi-a2.nl/topic243.html

Heb het zelf ook een keer bij de hand gehad, bleef piepen na het met bijvullen met een halve liter olie.
(gebeurde 's avonds langs de weg in het donker).
Heb toen het inspectieluik nog een keer open en dicht gedaan en toen hield het piepen op ...
Later in de week bij koude motor de olie gepeild, bleek netjes in het midden te staan.
Dank Allen,

Het lampje is vanzelf uit gegaan, Ik rij regelmatig ( 60 tot 80 km.per dag) en kom aan 15000 km.pj. persoonlijk vind ik een halve liter op 2500 km. nog te doen, mocht het toch weer naar de 1000 km. gaan dan ga ik een revisie overwegen of een nieuwe baas voor hem zoeken.
De EGR klep melding heeft ondanks het schoonmaken (volgens forum info) een eigen willetje en komt en gaat wanneer het er zin in heeft en staat misschien in relatie tot bovenstaand.
De klep staat open en geeft geen motor problemen, wellicht alles terug te brengen tot de vorige eigenaar?
Voor de rest een heerlijk rijdende auto met heel veel luxe en tot nog toe portemonnee beheersbaar.

Fijne kerstdagen allen en goede jaarwisseling toegewenst.
Luc Galis (Slinetje)
koop9
Motortype: (nog) geen Audi A2

24 dec 2012, 11:56 0 x

wat belangrijk is om te weten is of het een ROOD lampje of een ORANJE lampje was op je dash.

rood is olie druk, en dan moet je de motor meteen uitzetten en olie druk laten meten, als dit goed is zal waarschijnlijk de oliedruk schakelaar defect zijn.

oranje is oliepeil, dit dan bijvullen en na het dichtdoen van je service klep zal het lampje uit zijn.
ook als je geen olie bijvult maar wel het klepje open en dicht doet zal het lampje uit gaan en pas na ongeveer 500km weer gaan branden. handig...tja, je bent wel even van het lampje af.....
als je oliepeil op minimum staat kun je best met normale snelheid naar huis of de volgende pomp rijden om daar bij te vullen, maar kijk wel even onder de auto of er geen olie lekkage is want dan moet je niet meer rijden.

als je oranje lampje blijft branden ondanks een juist oliepeil kan de sensor defect zijn (word soms ook aangegeven op dashboard `oelstand sensor werkstad` ) of de bedrading stuk danwel de schakelaar van het klepje want dan krijgt hij geen signal dat je die open en dicht hebt gedaan.
bikemaster

24 dec 2012, 12:23 0 x

ivm het olie verbruik, je kan eens een ander merk olie proberen, ik heb in het verleden wel hele goede resultaten gehad met Shell helix of Unil Olie.
Ik dacht ook aan de carter ventilatie en ben eens voor je gaan zoeken, en kwam dit tegen

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?pid=739398
Slinetje

24 dec 2012, 14:19 0 x

bikemaster schreef:
24 dec 2012, 12:23
ivm het olie verbruik, je kan eens een ander merk olie proberen, ik heb in het verleden wel hele goede resultaten gehad met Shell helix of Unil Olie.
Ik dacht ook aan de carter ventilatie en ben eens voor je gaan zoeken, en kwam dit tegen

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?pid=739398
Het betrof alleen het gele lampje in het info scherm, de peilstok heb ik er uitgehad en opnieuw geplaats.
Klepje gesloten en toen was de melding weg.
Eerder gelezen dat dit dan voor 99 km. is, inmiddels al weer 500 km. gereden en geen probleem meer.

thnx voor het meedenken en de reacties.

Slinetje
Plaats reactie