Het zijn geworden Continental PremiumContact 5 geworden.
http://www.anwb.nl/bestanden/content/as ... -r-15h.pdf
Ik had op mijn Oudi al eens de Continental Eco 5 aangeschaft en die bevielen me zeer goed, dus had ik een lichte voorkeur voor dit merk.
Mijn nieuwe zomerbanden moesten comfortabeler worden dan de vorige standaard 185/50/16 banden.
Het meest voor de hand is om terug te gaan naar een 15 inch velg, zodat je met een band met een hogere "wang" kunt kiezen. Bijv. 175/60/15. Voor de duidelijkheid het middelste getal alleen heeft niets te maken met de wanghoogte van een band. Het eerste getal en het tweede getal bepalen de wanghoogte. Een band met de maat 185/50 heeft een wanghoogte die de helft (50=50%) is van de bandbreedte, terwijl een 175/60 band een wanghoogte heeft van 60% van 175.
Maar ik heb gekozen om mijn geliefde Style 6-arm velgen te blijven gebruiken.
Maar hoever kon ik gaan met de wanghoogte?
Mijn auto stond momenteel op de 15 inch winterbandjes en ik heb gemeten dat een 195/55/16 moest passen, hoewel dit wel de limiet zou zijn.

Goed het merk type en uiteindelijk de maat is bekend.
Banden bestel ik al heel lang via internet. Lekker vergelijken en dus de goedkoopste aanbieder op dat moment kiezen, want voor autobanden gelden dagprijzen net zoals dat voor goud geldt.
Ik heb de banden bewust aangeschaft op dagen dat de temperatuur nog noordpool waarden aangaf.
De prijzen waren op het dieptepunt en zijn nu al weer iets hoger.
De laagste prijs was bij een aanbieder waarbij ik al vaker banden had gekocht en ik dus wist dat ze betrouwbaar zijn.
http://www.ej-banden.nl/
Banden besteld en 3 dagen later keurig thuisbezorgd.

Jemig wat een joekels van een banden!! Ze lijken bedoelt voor een "monstertruck".

Ik begon toch ernstig te twijfelen of dit zou gaan passen.
Wereldwijd diverse A2-forums doorgelezen en op het Britse forum las ik geen goed nieuws.
Iemand gaf aan dat diverse A2 gebruikers die de 195/55/16 in gebruik hadden melden dat bij het volledig in -en uitsturen de binnenkant van de wielkuip werd geschraapt. :evil: :evil:
Gelijk heb ik contact gezocht bij mijn leverancier om te melden dat ik een verkeerde maat had besteld. :cry:
De banden konden zonder problemen terug, mits ze niet gemonteerd waren geweest.
Inmiddels had ik besloten een iets kleinere diameter te kiezen en wel de maat 205/50/16. Deze heeft een bijna 1cm kleinere diameter (lees lagere wanghoogte) dan de bestelde 195/55/16 banden.
Er zijn diverse e-mails over een weer gestuurd met goed bedoelde adviezen en er is mij een heel net aanbod gedaan dat de leverancier deels de retourkosten voor hun rekening namen als ik de andere banden bij hun afnam.
Toch snapte ik niet waarom ik mij zo had vergist. Vanwege mijn werk ben ik gewend om alles heel precies te meten, dus had ik nou zo'n blunder begaan? :oops:
Wederom diverse forums doorgespit en nu begreep ik ook waarom de Duitsers die maat banden niet gebruiken.
De snelheidsmeter gaat zo afwijken van de fabrieksspecificaties dat de A2 niet meer Tüv gekeurd kan worden.
Uiteindelijk vond ik een topic van een Deen die op het Duitse A2-forum actief is. Hij gaf aan geen last te hebben van schurende geluiden in de wielkuipen.

De leverancier heb ik laten weten dat ik mijn bestelde banden toch ging houden en gelijk heb ik een afspraak gemaakt bij de bandenboer die Tweety nieuwe schoenen mag geven. :lol:
Gisterochtend was het zover. Tweety volgeladen met de zomervelgen met daarop de oude banden en de nieuwe 195/55/16 sloffen.
Bij de bandenboer achtergekomen bleek dat één velg niet goed uitgelijnd kon worden doordat de vorige eigenaar deze krom had gereden. :evil: :evil:
Deze velg is op zijn minst slecht uitgelijnd en rechtsachter geplaatst, zodat je er als bestuurder het minst last van hebt.
Na de montage heb ik voorzichtig volledig in -en uitgestuurd en geconstateerd dat de band nergens aanloopt!! :mrgreen:
De snelheidsmeter is nu correct, 50 = 50 en 80 = 80 kilometer per uur!

Ook wordt er 150 tot 200 toeren minder gemaakt t.o.v. de oude banden, omdat ik met een grotere diameter rij.
Bijna thuis gekomen moest ik wat verkeersdrempels nemen. Wauw wat is het comfort vooruit gegaan!
Uiteraard merkte ik dit al eerder op in de rit naar huis.
Thuis gekomen wilde ik precies weten hoeveel speling ik heb, wanneer ik volledig in -of uitstuur.
Het antwoord is 6mm

Voor de duidelijkheid dit is niet de ruimte dat het wiel kan inveren (verticaal), maar kan sturen (horizontaal).
Ik ben happy met mijn bandjes, omdat het comfort stukken beter is geworden en ik vind het er ook mooier uitzien.
Conclusie: voor een standaard 16inch velg is 195/55/16 mogelijk, maar het kan denk ik toch per A2 verschillen.
Daarom beveel ik, net als vele andere A2-forums de maat 195/50/16 aan.
Hieronder Tweety met 185/50/16 banden en onderaan de maat 195/55/16