Wegvallen Turbo
Heren,
Vanochtend toen ik na werk reed ongeveer na 5 KM viel ineens de turbodruk weg.
Ik heb ongeveer 3 KM mee gereden. Na uit en aan zetten van de motor ging het weer goed.
Betreft een 1.4 TDI 75PK. met 212 DKM op teller.
Is mijn Turbo aan vervanging toe of moet ik het ergens anders zoeken?
Vanochtend toen ik na werk reed ongeveer na 5 KM viel ineens de turbodruk weg.
Ik heb ongeveer 3 KM mee gereden. Na uit en aan zetten van de motor ging het weer goed.
Betreft een 1.4 TDI 75PK. met 212 DKM op teller.
Is mijn Turbo aan vervanging toe of moet ik het ergens anders zoeken?
- jos_br
- Berichten: 330
- Lid geworden op: 08 aug 2010, 01:20
- Locatie: Midden-Drenthe
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Niet meteen in paniek raken aangezien deze turbo de meest sterke is. Hier gaat het duidelijk mis in de aansturing. Heel vaak gaat het om vergane slangetjes of een regelklep.
Jos.
Jos.
JBAutoservice BV
[quote="jos_br"]Niet meteen in paniek raken aangezien deze turbo de meest sterke is. Hier gaat het duidelijk mis in de aansturing. Heel vaak gaat het om vergane slangetjes of een regelklep.
Jos.[/quote]
Bedankt Jos.
Gisteren en vanochtend geen problemen meer gehad.
Mocht het terugkomen ga ik alles nalopen.
Bedankt voor je reactie.
Jos.[/quote]
Bedankt Jos.
Gisteren en vanochtend geen problemen meer gehad.
Mocht het terugkomen ga ik alles nalopen.
Bedankt voor je reactie.
- joris1980
- Berichten: 458
- Lid geworden op: 26 sep 2009, 23:10
- Locatie: Gouda
- Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)
[quote="jos_br"]Niet meteen in paniek raken aangezien deze turbo de meest sterke is. Hier gaat het duidelijk mis in de aansturing. Heel vaak gaat het om vergane slangetjes of een regelklep.
Jos.[/quote]
'
Hoi Jos,
Je had het over de meest sterke is, de turbo. Is dit in vergelijking met andere 3 cylinder tdi's :?: Ik heb idd nog nooit van turbo-schade gehoord bij de 1,4tdi's
De mijne gaat ook al 311000km mee, laatste 130d km zelfs met 100pk & 240nm
Groet, Joris
Jos.[/quote]
'
Hoi Jos,
Je had het over de meest sterke is, de turbo. Is dit in vergelijking met andere 3 cylinder tdi's :?: Ik heb idd nog nooit van turbo-schade gehoord bij de 1,4tdi's

De mijne gaat ook al 311000km mee, laatste 130d km zelfs met 100pk & 240nm

Groet, Joris
- koop9
- Berichten: 1285
- Lid geworden op: 20 aug 2012, 20:19
- Locatie: Zandvoort
- Motortype: (nog) geen Audi A2
schade aan de turbo denk ik ook niet, dat gebeurt niet veel bij de diesels in de A2 en dan heb je helemaal geen vermogen, ook niet na opnieuw starten.
wel kan sommige diesels de verstelling van de ¨vanes¨ vast gaan zitten door vervuiling en slijtage, maar....
ik lees dat jij een 2001 75pk versie hebt en die hebben een turbo met wastegate klep en geen ¨vanes¨
ik denk ook aansturing van de waste gate, dit gebeurd met een magneetklep, maar kan ook een scheurtje in een slangetje of een geknikt slangetje zijn.
controleer de slangetjes, vooral aan binnenzijde van een bocht op scheurtjes en haal anders een andere magneetklep
zie ook;
http://www.a2-freun.de/wiki/index.php/N ... begrenzung
als het goed is heb je een AMF motor dus even iets naar onder scrollen.
wel kan sommige diesels de verstelling van de ¨vanes¨ vast gaan zitten door vervuiling en slijtage, maar....
ik lees dat jij een 2001 75pk versie hebt en die hebben een turbo met wastegate klep en geen ¨vanes¨
ik denk ook aansturing van de waste gate, dit gebeurd met een magneetklep, maar kan ook een scheurtje in een slangetje of een geknikt slangetje zijn.
controleer de slangetjes, vooral aan binnenzijde van een bocht op scheurtjes en haal anders een andere magneetklep
zie ook;
http://www.a2-freun.de/wiki/index.php/N ... begrenzung
als het goed is heb je een AMF motor dus even iets naar onder scrollen.
- koop9
- Berichten: 1285
- Lid geworden op: 20 aug 2012, 20:19
- Locatie: Zandvoort
- Motortype: (nog) geen Audi A2
[quote="Pieter454"]Ik heb een soortgelijke storing gehad en dat bleek een lekkende intercoolerslang te zijn.[/quote]
maar hoorde jij geen sissen dan bij accelereren? (door de scheur in de slang)
viel bij jou dan ook het vermogen geheel weg? en na een keer opnieuw starten was het weer een stukje goed?
maar hoorde jij geen sissen dan bij accelereren? (door de scheur in de slang)
viel bij jou dan ook het vermogen geheel weg? en na een keer opnieuw starten was het weer een stukje goed?
Geen afwijkende geluiden gehoord.
Het vermogen viel plots weg en opnieuw starten hielp in het begin.
Naarmate de scheur groter werd trad de storing ook vaker op en verdween soms ook niet meer na een herstart.
Er ontstond een situatie waarbij er eigenlijk niet meer normaal met de auto te rijden viel.
We kwamen achter de oorzaak door het signaleren van wat vettigheid/olie op het punt waar de intercoolerslang aan de onderzijde aan de intercooler gemonteerd is.
De feitelijke boosdoener was een afgebroken plastic ophangbeugeltje waarmee de slang bevestigd was. Doordat deze gebroken was is de slang gaan doorhangen en slingeren en heeft zo de aansluiting met de intercooler kapotgescheurd.
Helaas moest de intercooler vervangen worden en dat betekende demontage van de voorbumper anders kom je er echt niet goed bij.
Bij elke beurt check ik nu even de conditie van het beugeltje!
Het vermogen viel plots weg en opnieuw starten hielp in het begin.
Naarmate de scheur groter werd trad de storing ook vaker op en verdween soms ook niet meer na een herstart.
Er ontstond een situatie waarbij er eigenlijk niet meer normaal met de auto te rijden viel.
We kwamen achter de oorzaak door het signaleren van wat vettigheid/olie op het punt waar de intercoolerslang aan de onderzijde aan de intercooler gemonteerd is.
De feitelijke boosdoener was een afgebroken plastic ophangbeugeltje waarmee de slang bevestigd was. Doordat deze gebroken was is de slang gaan doorhangen en slingeren en heeft zo de aansluiting met de intercooler kapotgescheurd.
Helaas moest de intercooler vervangen worden en dat betekende demontage van de voorbumper anders kom je er echt niet goed bij.
Bij elke beurt check ik nu even de conditie van het beugeltje!