Benodigdheden:
- kruiskop
- Torx 30
- multibit 12mm
- CC hendel
- stekkertje met kabel
Het beste is om een accupool los te halen, maar dat heb ik niet gedaan. Ik heb de sleutel in mijn broekzak gestoken. Dit om te voorkomen dat de airbag onbedoeld eruit knalt.
Draai het stuur een kwartslag en draai de torx bitjes van de airbag los

en onder ook

toevoeging Laudeamus zorg dat je niet statisch geladen bent, als je aan de airbag werkt. Dus zorgen dat je geen rubberen zolen hebt en eerst de carrosserie aanraken, om te voorkomen dat de airbag onbedoeld afgaat, want dan heb je feest en hoofdpijn.
Dus raak eerst het metaal van het stuur of contactslot aan voordat je de gele stekker lostrekt !!
Pak de airbag eruit en haal het gele stekkertje los

en hij is los

nu nemen we de multibit 12mm en draaien het stuur los

onthou hoe de 2 streepjes tegenoverelkaar staan

ik had al 3 schroeven onder de stuurkap losgedraaid, maar ik kreeg hem maar niet los. dit was dus de reden

bovenste kap los

onderste kap los

Dit is echt wrikken en wurmen, Het plastic van de onderste kap moet je erg ver naar buiten buigen. Hij moet over het contact worden gebogen. Doe het voorzichtig en met beleid.
nog een geel stekkertje van de sleepring loshalen

en de sleepring losklikken met van die veerclipjes

deze veerclipjes

Toevoeging Laudeamus: De sleepring moet je, nadat je het stuur in de rechtuitstand hebt staan en de wielen dus ook rechtuit staan, met een plakbandje vastplakken, zodat hij niet versteld wordt.
de stekkers loshalen, de klem losdraaien en de hendels kunnen eraf

veerclipje wegdrukken met de schroevedraaier en de 2 hendels kunnen los worden geschoven

kijk goed ze zijn al een beetje uitelkaar geschoven
klem eraf en overzetten

de nieuwe hendelset met CC hendel weer aansluiten en vastklemmen.

de rode kabel is de kabel die ik zelf heb gemaakt. Er zit een Passat stekkertje aan

De onderste kap moet ook even los

Bij mij zat ie rechts met een schroef vast en links moet de motorkap hendel los worden geklikt.
een hendeltje moet los worden gehaald van deze hendel

ook de OBD stekker even losklikken en de kap kan uit de auto.
De kabel kan rechts geleid worden

het is een beetje friemelen, een beetje trekken aan het plastic, maar ik heb niets losgehaald.

in 2 etappes

hoppa

Toevoeging Laudeamus: Het is wel degelijk raadzaam om het onderste zijstuk van de middenconsole uit te bouwen, dat zit overigens met maar 1 boutje vast (helemaal vooraan bij het gaspedaal, verborgen achter een afdekdopje.) Daarmee kun je de kabel zodanig leiden dat hij niet aan een scherpe rand zou kunnen schuren en je daarmee kortsluiting zou kunnen krijgen. Je duwt namelijk met je voet tegen die afdekking aan en het is niet ondenkbaar dat hiermee op termijn een scherpe rand de kabel openschuurt.
nu gaan we in het linker smokkel compartiment

de middelste is de motor ECU

Hier is de stekker los waar de draden op komen

dat roze ding moet eruit worden getrokken, Hier staat wel hoe je die los krijgt: http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=52&t=401
En je ziet 2 rijen met stekkers, met een legermes kun je de ongebruikte stekkertjes eruit halen,

Die stekkertjes gebruik je weer, hier komen nl. de draden erop gesoldeerd

Alles netjes vast met tie-raps

en de Stekker weer op de ECU vastklikken

en klik hij zit vast

Nu nog de 12V aansluiten, we halen de zekeringkast los

Daarvoor moeten er 2 boutjes los en het achterste kapje los

De rood/groene draad strippen (nog wel nameten dat dit de goede is)

Wat je doet is je zoekt de uitgaande kabel voor zekering 31 met een multimeter. bij mijn was het de 6e draad van rechtsboven (3e zekering van rechtsboven). Gewoon de zekering eruit halen en multimeter in de piepstand voorin steken en op de rood/groene draad achterin steken. Als ie piept en 0ohm aangeeft is het goed.
en mijn rode draad hierop vast solderen

Isolatietape eromheen

Zo kun je een kabel maken:

Zo, dit was het voorlopig. Terugbouwen is in omgekeerde volgorde.
Nu volgt nog het Flashen van de ECU, dit komt later nog.