Na tien jaar en ruim 3 ton dieselen in n VW Bora is t op aandringen vd overheid (...) de hoogste tijd om van pomp te veranderen.
De laatste jaarlijkse aanslag motorrijtuigen belasting bedroeg bijna € 1400,- !
Afijn, met enige weemoed neem ik afscheid van een auto boordevol opties, die ik verder volledig naar mn hand heb gezet: in overleg met JB heel mooi getuned waardoor vermogen en koppel bescheiden stegen en de verbruikswaarden spektaculair verbeterden.
De auto is veelal voor pendelen (ivm werk) tussen Zuid Frankrijk en Nederland gebruikt. Grotendeels nog in de 'goeie tijd' waarbij TomTom keurig de paar flitspalen aangaf die er langs de route stonden.
CC op 150km/u GPS en koersen maar...
Tot mn stomme verbazing bleef het verbruik tijdens die ritten en na t chippen, hangen rond de 5,7 ! Hou er zelf ook n verbruiks monitor op na en over 310.000km is t afgetankt verbruik gemiddeld 1:18,2. Pas mal, hein!
Verder de auto van achteren n centimetertje dieper KW verlaagd als van voren ivm bodemspeling, verzwaarde Sachs koppeling, verbeterde (interieur) verlichting, verzwaarde remmen, ET38 Audi TT wielen enzetc. maar zónder dat ie er van buiten uitziet als n ragbak...
De afgelopen weken heb ik me uitgebreid georienteerd op n waardig opvolger.
Na wat proefritten her & der werd me vrij vlot duidelijk dat ik bij VAG wilde blijven. Skoda en Seat vielen af omdat ze die 'feel' misten waaraan ik in mn VW gehecht ben geraakt: doordacht, solide & comfortabel.
Aanvankelijk was t idee om een frisse Audi A3 1.6 benzine van 2002 te importeren uit Duitsland. Deze wegen net onder de 1100kg en hebben daarmee ruimte (lees: RDW gewicht) over voor t inbouwen van LPG (80% van de inhoud vd LPG tank is wat er aan gewicht op t kenteken bijkomt, bv 60liter tank = 48kg toename ledige massa)
Een flinke investering, want n goede (Prins) installatie kost tegen de 2000 euro.
Maar... MRB zakt naar < €600 en zo zou ik alleen al daarvan €800 overhouden in vergelijk met mn oliestokertje. En dat zijn ruim 1200 Duitse (woon vlakbij de grens) LPG liters. Bij 10ltr/100km kan ik daar dik n half jaar van rijden.
Zo rekende ik me rijk...
Tijdens mn speurtocht naar n geschikte A3 kandidaat zag ik uit mn ooghoeken al n paar keer dat 'aparte modelletje' van Audi...
Met de A3tjes schoot t ondertussen niet op: t eene afgekloven bakkie na t andere passeerde de revue en zat k een keer relaxed in een strakkere bak dan keek de boordcomputer me aan met actuele verbruikswaarden waar ik niet blij van wordt.
Toen mn vaste monteurs (JB in Dieverbrug en Vagtechniek in Nuenen) me ook nog eens op de eeuwige vete tussen gasboer en garage (want: wáár ligt nou de oorzaak van een motorisch probleem..?!) wezen werd t me duidelijk: géén LPG maar n zuinig benzinebrandertje moest t worden.
Maar dan wél VAG... en sterker nog, ik was via de A3 proefritten besmet geraakt met t Audi virus van compromisloos comfort en degelijkheid.
Aan die horizon stond ie dan : de A2
Voilà, mn werdegang naar hier

Maar, ik ben nog zoekende:
Moet het n 1.4 of toch die wat zwaardere 1.6FSi worden?
Alle opties zijn leuk, maar welke zijn écht onmisbaar (sport onderstel, of Koni FSD, Open Skye, mistlampen, Cruise Control...etc) in n A2?
Welke motorcodes en bouwjaren springen er gunstig uit?
Met n budget v max €8000: ga ik voor de opties of voor de km stand?
Wat zijn vd verschillende series de aandachtspunten/gekende problemen?
Ben zeer geinteresseerd in kenvelden herschrijven. Zijn daar ervaringen mee bij deze ongeblazen/atmosferische benzine blokjes?
En vast nog wel meer naarmate de A2 kandidaten voorbij komen.
Kortom, allemaal zaken waarover ik hier wat wijzer hoop te worden middels zoekfunktie en reacties.
Tot zover dit rondje voorstellen, dank voor t lezen en een prettig weekend!
Rob
||
Edits: taalvauten