BoraroB heette ik....

Stel hier jezelf en je A2 voor.
Gebruikersavatar
Eekastar
Berichten: 436
Lid geworden op: 26 sep 2014, 22:43

27 sep 2014, 02:51 0 x

Hallo A2 Forumleden,

Na tien jaar en ruim 3 ton dieselen in n VW Bora is t op aandringen vd overheid (...) de hoogste tijd om van pomp te veranderen.
De laatste jaarlijkse aanslag motorrijtuigen belasting bedroeg bijna € 1400,- !

Afijn, met enige weemoed neem ik afscheid van een auto boordevol opties, die ik verder volledig naar mn hand heb gezet: in overleg met JB heel mooi getuned waardoor vermogen en koppel bescheiden stegen en de verbruikswaarden spektaculair verbeterden.
De auto is veelal voor pendelen (ivm werk) tussen Zuid Frankrijk en Nederland gebruikt. Grotendeels nog in de 'goeie tijd' waarbij TomTom keurig de paar flitspalen aangaf die er langs de route stonden.
CC op 150km/u GPS en koersen maar...
Tot mn stomme verbazing bleef het verbruik tijdens die ritten en na t chippen, hangen rond de 5,7 ! Hou er zelf ook n verbruiks monitor op na en over 310.000km is t afgetankt verbruik gemiddeld 1:18,2. Pas mal, hein!
Verder de auto van achteren n centimetertje dieper KW verlaagd als van voren ivm bodemspeling, verzwaarde Sachs koppeling, verbeterde (interieur) verlichting, verzwaarde remmen, ET38 Audi TT wielen enzetc. maar zónder dat ie er van buiten uitziet als n ragbak...

De afgelopen weken heb ik me uitgebreid georienteerd op n waardig opvolger.
Na wat proefritten her & der werd me vrij vlot duidelijk dat ik bij VAG wilde blijven. Skoda en Seat vielen af omdat ze die 'feel' misten waaraan ik in mn VW gehecht ben geraakt: doordacht, solide & comfortabel.

Aanvankelijk was t idee om een frisse Audi A3 1.6 benzine van 2002 te importeren uit Duitsland. Deze wegen net onder de 1100kg en hebben daarmee ruimte (lees: RDW gewicht) over voor t inbouwen van LPG (80% van de inhoud vd LPG tank is wat er aan gewicht op t kenteken bijkomt, bv 60liter tank = 48kg toename ledige massa)
Een flinke investering, want n goede (Prins) installatie kost tegen de 2000 euro.
Maar... MRB zakt naar < €600 en zo zou ik alleen al daarvan €800 overhouden in vergelijk met mn oliestokertje. En dat zijn ruim 1200 Duitse (woon vlakbij de grens) LPG liters. Bij 10ltr/100km kan ik daar dik n half jaar van rijden.

Zo rekende ik me rijk...

Tijdens mn speurtocht naar n geschikte A3 kandidaat zag ik uit mn ooghoeken al n paar keer dat 'aparte modelletje' van Audi...
Met de A3tjes schoot t ondertussen niet op: t eene afgekloven bakkie na t andere passeerde de revue en zat k een keer relaxed in een strakkere bak dan keek de boordcomputer me aan met actuele verbruikswaarden waar ik niet blij van wordt.
Toen mn vaste monteurs (JB in Dieverbrug en Vagtechniek in Nuenen) me ook nog eens op de eeuwige vete tussen gasboer en garage (want: wáár ligt nou de oorzaak van een motorisch probleem..?!) wezen werd t me duidelijk: géén LPG maar n zuinig benzinebrandertje moest t worden.
Maar dan wél VAG... en sterker nog, ik was via de A3 proefritten besmet geraakt met t Audi virus van compromisloos comfort en degelijkheid.
Aan die horizon stond ie dan : de A2

Voilà, mn werdegang naar hier :)


Maar, ik ben nog zoekende:

Moet het n 1.4 of toch die wat zwaardere 1.6FSi worden?
Alle opties zijn leuk, maar welke zijn écht onmisbaar (sport onderstel, of Koni FSD, Open Skye, mistlampen, Cruise Control...etc) in n A2?
Welke motorcodes en bouwjaren springen er gunstig uit?
Met n budget v max €8000: ga ik voor de opties of voor de km stand?
Wat zijn vd verschillende series de aandachtspunten/gekende problemen?
Ben zeer geinteresseerd in kenvelden herschrijven. Zijn daar ervaringen mee bij deze ongeblazen/atmosferische benzine blokjes?
En vast nog wel meer naarmate de A2 kandidaten voorbij komen.

Kortom, allemaal zaken waarover ik hier wat wijzer hoop te worden middels zoekfunktie en reacties.

Tot zover dit rondje voorstellen, dank voor t lezen en een prettig weekend!

Rob
||

Edits: taalvauten
Pocoloco
Berichten: 2976
Lid geworden op: 23 aug 2013, 00:01

27 sep 2014, 03:09 0 x

Hallo Rob , als je er 1 heb gezien ben je gelijk verkocht ja ;)
succes met je zoek tocht en de juiste beslissing van motor en uitvoering.
wil je voor zuinig diesel
wil je voor comfort 1.4
wil je sportief 1.6
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3868
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

27 sep 2014, 10:27 0 x

Welkom op het forum en succes met de zoektocht naar een mooie A2?

Voor het zoeken op het forum kun je het beste Google gebruiken:

http://www.audi-a2.nl/zoeken-op-www-aud ... t2015.html

Op het forum is genoeg info te vinden, en anders kun je altijd een vraag stellen .... ;)


Met 30.000 km/jaar blijft mijns inziens een diesel nog steeds interessant.

Zou trouwens wel eerst een goede proefrit maken met een A2 (ook op de snelweg).
De auto is licht en relatief hoog en daarmee ook wat gevoeliger voor zijwind.
Ook is de auto wat stugger geveerd.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Gebruikersavatar
Eekastar
Berichten: 436
Lid geworden op: 26 sep 2014, 22:43

27 sep 2014, 14:11 0 x

[quote="Peter_Audi_A2"]
Met 30.000 km/jaar blijft mijns inziens een diesel nog steeds interessant.

Zou trouwens wel eerst een goede proefrit maken met een A2 (ook op de snelweg).
De auto is licht en relatief hoog en daarmee ook wat gevoeliger voor zijwind.
Ook is de auto wat stugger geveerd.[/quote]

Bedankt voor je reactie Peter,

Aan 30.000km/jr zal k niet meer komen. Heb me inmiddels definitief in NL gevestigd, woon leuk landelijk en de auto zal vooral gebruikt worden voor de boodschappen, uitstapjes en n keertje op vakantie. Schat dat k maximaal 20.000 p/jr zal gaan rijden.
Een degelijk vooronderzoek met een of twee proefritjes gaat altijd vooraf aan blij bezit ;) Zoals veel van de liefhebbers hier ben ook ik iemand die zich eerst helemaal in de materie stort, de verschillende types, opties, series, jaargangen etc afweegt en zoveel mogelijk gebruikerservaringen verzamelt alvorens een kandidaat te bepalen.
Dat een A2 wat stugger is afgeveerd vind ik prima, ik weet niet beter met mn huidige/vorige auto en hou wel van dat 'contact met de weg' gevoel.

Morgen heb ik mn eerste proefrit.
Geen echt grote kanshebber gezien de relatief hoge km.stand (200K) maar 'om de hoek' en goed genoeg voor een eerste kennismaking.

Edit:
Mbt de zijwind gevoeligheid las ik (in een rij-ervaring) dat het vervangen van de schokbrekers met Koni FSD's dat probleem kan teckelen.
Gebruikersavatar
Jeroen1.2
Berichten: 380
Lid geworden op: 09 aug 2014, 00:40

28 sep 2014, 00:26 0 x

Bekijk voor de lol ook eens de 1.2 tdi 3L versie.
Lichter (830kg, €50 mrb per maand)) en zunig, 1 op 33 (3L per 100km) is haalbaar.
Wel een gevoeliger zieltje, lichtgebouwd en 'aparte' schakeltechniek.

Maar wellicht al wel bekend bij je.
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6369
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

28 sep 2014, 01:46 0 x

Welkom op dit immer gezellige forum waar A2 liefhebbers, techneuten en gekken zich hebben verenigd. Je kunt je hier uren inlezen maar een proefrit in de verschillende versies zal je in de basis de bevestiging moeten geven of dit de auto is waar je je de komende jaren in wilt verplaatsen.

Wij hebben gekozen voor de 1.4 omdat er zoveel negatieve verhalen de ronde deden over de 1.6 maar achteraf hebben we daar een beetje spijt van. We vinden hem gewoon te mak. De auto die we hiervoor verruilden was een Renault Clio 1.6 die veel pit had, minder verbruikte en olieverbruik was nihil. De onze is precies het tegenovergestelde en toevallig bespraken we vandaag nog dat alleen het totaalplaatje ons nog steeds doet overtuigen dat dit onze auto is.

Met de diverse investeringen voor onderhoud en opleukerij hadden we een nieuwe auto kunnen kopen, maar dan was dat er een zonder de franje en eigenzinnigheid als de A2. Zaken als OSS schrokken ons ook af, maar achteraf blijkt dat ook dat best meevalt. En die stond hoog op het lijstje. Daarentegen kregen we er een ColourStorm met PDC, Bose, weinig kilometers en zeer nette staat voor terug.

Als je in de buurt van Arnhem woont ben je van harte welkom om onze A2 te ontmoeten. Jan Eenink is de A2 specialist uit Ruurlo die ons ook met de import heeft geholpen. Hij heeft regelmatig een aantal auto's staan en weet er ontzettend veel van.

Mijn advies is: bepaal eerst de motor en dan de uitrusting. Er is genoeg in Dld te krijgen, kwestie van geduld en goed zoeken op oa autoscout24.de, mobile.de en zelfs eBay.

Succes!
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
Eekastar
Berichten: 436
Lid geworden op: 26 sep 2014, 22:43

28 sep 2014, 03:25 0 x

[quote="HansJan"]Welkom...
...Succes![/quote]

Bedankt voor je reactie HansJan!

Ook aan de aanschaf van mn huidige auto ging n lange periode van 'marktonderzoek' vooraf. Talloze proefritten, lange draden op de TDiClub.nl en steeds gerichter advies inwinnen bij de erkende specialisten. Ik ben dan ook erg blij met je tip om ns te kijken wat Jan Eenink allemaal doet en verhandelt en zal zeker bij hem langsgaan zodra ik t gevoel heb dat ik n beetje weet waarover ik praat... -> mn complimenten voor deze site, n mer-à-boire voor de A2 geïnteresseerde!

Bedankt ook voor je uitnodiging!
Ik woon in Ooij bij Nijmegen en dus dicht in de buurt van (mn geboortestad) Arnhem. Kom graag kennismaken met de A2 van liefhebbers, PB volgt tzt.

Voorlopig grasduin ik nog even door in de wondere wereld vd A2 en zn nederlandse forum, hou en passant het aanbod op de diverse automarkt sites tegen t licht en realiseer me dat ik als n blok val voor het concept van deze auto.
Ik heb geen haast maar kijk wél uit naar de nog te maken proefritten... en zwalk, al naar gelang wat ik erover lees, nog heen en weer tussen zo'n beetje alle motortypen:

*Het 1.2TDi/3L blokje is n stukkie vernuft dat mn liefde voor diesel verenigt met laag/efficient verbruik en MRB technisch nog te betalen is. Ik ken zn karakteristiek van de VW Lupo. Staat helaas wel bekent om zn storingsgevoeligheid en dure (gangsteller) reparaties.

*Het mooiste blok, naar mijn smaak en los van milieu-effecten, is de 1.4Tdi. Fantasties te tunen in karakteristiek, vermogen/koppel en verbruik waarbij overigens ook de emissies gunstiger (kunnen) komen te liggen. Helaas hangen de gezamelijke overheden er hier in Gelderland n prijskaartje aan van n dikke €900 p/jr. en dat vind ik echt teveel afdracht.

*De 1.4 is qua blok op dit moment de grootste kanshebber.
Ik begrijp dat jij t te sloom en tegelijkertijd dorstig vindt. Dat dorstige verbaast me, ik lees op Spritmonitor.de n verbruik van rond de 1:16 bij n gemiddelde rijstijl. Dat vind k wel in overeenstemming met wat k zou verwachten van zo'n auto. Hoewel t ontwerp vd A2 zn tijd ver vooruit was worden de moderne benzine motoren ook steeds zuiniger en streven die eens zo mooie waarden natuurlijk voorbij....

*De 1.6FSi lijkt mij n lekker sterk benzine blok. Jammer dat t RON 98 slobbert, de duurste soort brandstof die niet meer overal aangeboden wordt. Tel daarbij de net weer iets hogere MRB en dat plaatje kantelt, althans voor mij.

*En... ook is t mogelijk om LPG in te bouwen bij de 1.4.
Hup, weer n paar PK's weg ;)
Maarja, LPG heeft nog steeds n toekomst volgens Brussel en in combinatie met de relatief lage MRB en de mooie prijs van 0,65 p/ltr hier net over de grens blijft dat een optie. Ietwat huiverig ben ik voor t moment waarop de gasboer zegt dat n probleem een motorische oorzaak heeft en de monteur naar de LPG installatie wijst....

En dan heb ik t nog niet eens over alle opties gehad.... :roll:

Prettig weekend!
Rob
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3868
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

28 sep 2014, 10:39 0 x

[quote="Eekastar"]
*De 1.4 is qua blok op dit moment de grootste kanshebber.
Ik begrijp dat jij t te sloom en tegelijkertijd dorstig vindt. Dat dorstige verbaast me, ik lees op Spritmonitor.de n verbruik van rond de 1:16 bij n gemiddelde rijstijl. Dat vind k wel in overeenstemming met wat k zou verwachten van zo'n auto. Hoewel t ontwerp vd A2 zn tijd ver vooruit was worden de moderne benzine motoren ook steeds zuiniger en streven die eens zo mooie waarden natuurlijk voorbij....

Prettig weekend!
Rob[/quote]

Het verbruik van de 1.4 16v hangt sterk van de gebruiksomstandigheden/rechtervoet af.

Mijn A2 zit op een verbruik van gemiddeld 1 op 14/15 (korte ritten afgewisseld met snelwegritten met snelheid= toegestane snelheid).

Er zijn ook forummers die 1 op 19/20 halen (veel snelweg/autoweg km's in combinatie met gematigde snelheid) ... 8-)

Aan de 16-kleps eigenschap van de motor (relatief weinig kracht bij lage toerentallen) is weinig te doen,
was een van de dingen waaraan ik moest wennen in het begin.
Als je haast hebt, gewoon gas geven en toeren maken, en niet zeuren over het verbruik ... ;)
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Gebruikersavatar
foppe
Berichten: 798
Lid geworden op: 30 mei 2014, 12:22

28 sep 2014, 10:57 0 x

Welkom rob, veel succes met je zoektocht.
Gebruikersavatar
zoop
Berichten: 162
Lid geworden op: 07 mei 2012, 20:42

28 sep 2014, 12:43 0 x

Welkom Rob!

Ik vind de 1.4 persoonlijk genoeg pit hebben voor/in Nederland. Optrekken gaat prima als je wat toeren maakt. Ik rijd er dan ongeveer 1 op 16 mee. Alleen in de bergen valt de motor door de mand, daar word ik niet blij van het eindeloze schakelen.
Plaats reactie