Thermostaat 1.2 tdi vervangen
Vanmiddag ook even de thermostaat van de 1.2 tdi vervangen, het is niet moeilijk maar wel een friemelwerk waar je maar net bij kunt zonder andere onderdelen te hoeven verwijderen.Afgelopen week gemerkt dat het wel 30 km duurde voordat de auto op temperatuur (90) kwam.Nu de thermostaat dus vervangen en nu gaat de temperatuur een stuk sneller naar de 90.2 m10 boutjes, het bovenste is goed te bereiken maar de onderste is moeilijk bereikbaar en je kunt nagenoeg geen slag maken om het onderste boutje los of vast te draaien.Het is echter gelukt, na het plaatsen van de nieuwe thermostaat de koelvloeistof weer bijgevuld, ik heb het er tijdens het wisselen gewoon uitlaten lopen, valt wel mee, ik denk ongeveer 3 ltr verloren en daarna bijgevuld.Voor een paar tientjes ben je klaar inclusief koelvloeistof.Beter voor de motor, komt hij weer goed op temperatuur en is het comfortabeler in de auto, lekker warm en mogelijk ook weer wat zuiniger rijden ivm juiste bedrijfstemperatuur van de motor.
300 euro vette prijs, dan vragen ze ongeveer 275 euro voor arbeidsloon .....1,5 uur ? Ik heb gelezen... dat er mensen bij zijn die er een half uurtje voor nodig hebben....Al zou je er een middag voor moeten sleutelen,Nieuwe thermostaat en koelvloeistof en wat goed gereedschap....
- luukske
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Voor 300 euro zou ik ook de zaterdag even opofferen of desnoods zondag
Zover ik weet hoort hij gewoon naar de 90 te gaan , precies in het midden. Maar een millimeter meer of minder zou ik niet wakker van liggen. Logisch ook als het wat kouder is dat het wat langer duurt dat hij opkomt met rijwind natuurlijk.

- Audi_gekkie
@Willie60 Allereerst gefeliciteerd met het volbrengen van de klus! Ik hoop wel dat je de roze-rode G12 er in hebt gedaan of de licht paarse G12 ++. De blauwe mag je nooit gebruiken bij een A2. Normaal gaat er iets meer dan 4 liter in het systeem, maar er blijft altijd wat achter.
@Wybren3L 300 euro? :-B Dat is wel erg veel. Zoek een andere garage zou ik zeggen.
@laudeamus-A2 Wat @luuske zegt, meter hoort in het midden te staan. Het kan zijn dat jij een thermostaat hebt die 2 à 3 graden eerder open gaat, maar dat is niet originele thermostaat. Ik zou mij daar geen zorgen om maken.
Bij moderne auto's, ook A2, duurt het warm worden vaak wat langer, omdat de motoren zuiniger zijn geworden.
Bij mij duurt het soms wel 15 of iets meer kilometers om de 90gr. te bereiken.
Om dit op te lossen kun je denken om de radiateur af te dekken met bijv. een vuilniszak.
Kapje er even af en dan zie je voor de radiateur ruimte om dit te doen.
Toevallig heb ik dit vanmiddag ook gedaan bij Tweety.
@Wybren3L 300 euro? :-B Dat is wel erg veel. Zoek een andere garage zou ik zeggen.
@laudeamus-A2 Wat @luuske zegt, meter hoort in het midden te staan. Het kan zijn dat jij een thermostaat hebt die 2 à 3 graden eerder open gaat, maar dat is niet originele thermostaat. Ik zou mij daar geen zorgen om maken.
Bij moderne auto's, ook A2, duurt het warm worden vaak wat langer, omdat de motoren zuiniger zijn geworden.
Bij mij duurt het soms wel 15 of iets meer kilometers om de 90gr. te bereiken.
Om dit op te lossen kun je denken om de radiateur af te dekken met bijv. een vuilniszak.
Kapje er even af en dan zie je voor de radiateur ruimte om dit te doen.
Toevallig heb ik dit vanmiddag ook gedaan bij Tweety.
Ik herken dat wel Laudeamus, als je rond de 80-90kmh rijd. Dan zie ik dat de temperatuur net niet de90 graad haalt en ongeveer 10km nodig heeft om warm te worden. Het blok is zo zuinig en energie efficient, dat er ook veel minder warmte wordt gegenereerd. Nu heb ik de radiateur volledig afgedekt met een stuk karton. De intercooler aan de passagierskant ligt open. Smelt een vuilniszak niet vast eigenlijk?<div>
De 80 graad is nu al bij ca 6,5km bereikt en bij 80-90 bereikt de meter de 90 graad wel.
Daarnaast heb ik ook mijn OBD reader en die geeft iets andere waarden aan, omdat de temperatuur door de ECU gemeten wordt weergegeven.Hier is 78 graad normaal en dat is ie nog steeds bij 80-90kmh. Bij 120kmh op de snelweg zie ik nu een verhoging naar 84 graad. Ik knip zometeen een klein gleufje in het midden van het karton
</div>
De 80 graad is nu al bij ca 6,5km bereikt en bij 80-90 bereikt de meter de 90 graad wel.
Daarnaast heb ik ook mijn OBD reader en die geeft iets andere waarden aan, omdat de temperatuur door de ECU gemeten wordt weergegeven.Hier is 78 graad normaal en dat is ie nog steeds bij 80-90kmh. Bij 120kmh op de snelweg zie ik nu een verhoging naar 84 graad. Ik knip zometeen een klein gleufje in het midden van het karton
</div>
- Audi_gekkie
Ik heb net voor het eerst gereden met de afgedekte radiateur.Hij kwam zeker 5km eerder op de 90gr.
- Audi_gekkie
@Wybren3L Tip: G12 ligt voor heel weinig bij Action.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Quote Audi-Gekkie:
"<i>Ik heb net voor het eerst gereden met de afgedekte radiateur.</i><i>Hij kwam zeker 5km eerder op de 90gr.</i>"
Met afgedekte radiateur komt de motor inderdaad sneller op temperatuur,
heb dit in het verleden ook wel eens gedaan.
Wel oppassen wanneer je met opgewarmde motor in de file terechtkomt,
de boel kan dan oververhit raken ...
"<i>Ik heb net voor het eerst gereden met de afgedekte radiateur.</i><i>Hij kwam zeker 5km eerder op de 90gr.</i>"
Met afgedekte radiateur komt de motor inderdaad sneller op temperatuur,
heb dit in het verleden ook wel eens gedaan.
Wel oppassen wanneer je met opgewarmde motor in de file terechtkomt,
de boel kan dan oververhit raken ...
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot