hoe vervang je een lampje van de kentekenverlichting

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
mx-man
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

04 aug 2010, 13:55 0 x

De titel zegt het al, hoe kom je achter de kofferbak bekleding en bij het kentekenverlichting unit.

Thijs
msas

04 aug 2010, 16:58 0 x

Ik denk dat je in de war bent met het vervangen van achterlichten e.d., want voor je kentekenplaatverlichting hoef je niets van binnenuit te demonteren om erbij te kunnen.

Gewoon met een schroevendraaier bij de twee verlichtingsunits aan de buitenzijde het kapje losdraaien en het lampje vervangen.

Wil je weten om welk type lampje het gaat kijk dan even bij de buren via http://www.a2-freun.de/wiki/index.php/Leuchtmittel

Alvast veel succes!

Groeten,

Michel
mx-man

04 aug 2010, 23:46 0 x

nee, het unit is namelijk kapot. de schroef is erin afgebroken dus hij moet gewisseld worden.

Thijs
Romulus

05 aug 2010, 11:06 0 x

Volgens mij wordt het hier mooi beschreven (Achtung, Deutsch) :mrgreen:

Ik moet mijn schroefjes (4x 3,5x16) ook nog eens vervangen voor RVS - als ze niet al doorgerot zijn...
mx-man

07 aug 2010, 17:02 0 x

zo klaar wat een bagger werk gelijk maar rvs schroeven gedaan komt het voorlopig niet meer terug :)

Thijs
Romulus

12 aug 2010, 00:52 0 x

Zo, jouw post had mij ook even aan het sleutelen gezet. Vanavond RVS schroefjes gekocht en direct maar alle vier vervangen. De lampjes doen het nog prima dus die mogen blijven. 8-)
Gezien het bouwjaar hoopte ik dat de schroefjes nog niet verrot zouden zijn. Dat klopte, ze gingen er nog best goed uit, maar alleen de eerste 2-3 mm was nog blank. De rest had dus een kleurtje zoals ik het aan de A2 niet graag zie :mrgreen:
Met vijf minuten was ik weer binnen en de klus geklaard. Scheelt mogelijk een hoop ellende straks. Wel heb ik nu 26 RVS schroefjes over in de maat 3,5 x 16 - Multimate verkoopt deze maat niet los. :roll: Wat mij betreft kan ik daar 6 andere forummers blij mee maken. PM me maar als je er ook wilt, tegen een kleine onkostenvergoeding (bijv. 2 postzegels voor 4 stuks) stuur ik ze op. Ik ga ze niet bewaren tot deze vier zijn doorgerot...
Romulus

04 mar 2012, 00:23 0 x

Anderhalf jaar na dato toch nogmaals hand moeten leggen aan de kentekenverlichting. Het viel me op dat een van de glaasjes stuk was. De kraag waar een van de schroeven moest dragen, was eruit gebroken en het glaasje stond wat open. Ik heb maar gelijk twee nieuwe lichtjes (8Z0 943 021, € 10,45 ex. BTW elk) besteld. Vanmiddag even de glaasjes vervangen. De "nieuwe" RVS schroeven kwamen er nog net zo uit als ze erin gingen. De gloeilampjes waren behoorlijk zwart geworden, maar gelukkig krijg je voor bovenstaand bedrag ook nieuwe gloeilampjes erbij :mrgreen:

De lampjes bestaan uit twee delen, een zwart kunststof deel in de achterklep, en het glaasje met contacten waarin het gloeilampje klemt,dat van buitenaf erop geschroefd wordt. Dit laatste heb ik vervangen. Zie de foto (nieuw en oud). De binnenwerkjes waren nog prima, dus die konden blijven (zodoende was de klus snel geklaard). Goed opgelet om de schroeven niet te vast te zetten.

Ik heb indertijd de schroeven vervangen door RVS exemplaren, want af fabriek zijn de kentekenlichtjes dichtgeschroefd met gewone stalen schroeven, die flink kunnen roesten. Als ze kapot gaan, moet je wel de hele unit vernieuwen (achter de bekleding van de klep). Ik heb nog altijd enkele RVS schroefjes over voor wie ook een hekel heeft aan roest. :mrgreen: En bovendien heb ik de nieuwe binnenwerkjes ook niet meer nodig, nu de oude nog goed zijn. Interesse? PM.
<!-- ia0 -->album463.jpg<!-- ia0 -->
Gompie

04 mar 2012, 16:23 0 x

Ik ben laatst ook aan het pielen geweest met die lichtjes omdat de ledlampjes na
een paar maanden al kapot waren (nein, kein billigware).
Het bonnetje had ik al weggegooid, want ja LED gaat lang mee... :?
Toch kreeg ik 2 nieuwe mee, maar die deden het niet in mijn A2, wel gewoon aan de
test 12V. Wel op de polariteit gelet en maar weer gewone lampies erin, die het dus
wel gewoon doen! Ik laat het maar zo want ledlampjes hebben een zeer beperkt
lichtstrooiveld. Duurkoop is soms echt duurkoop... :roll:
Overigens, die RVS schroeven mogen hier wel gebruikt worden omdat ze in plastic
vast komen, maar in aluminium krijg je toch contactcorrosie? :geek:
Nog bedankt voor het onderdeelnummer Thijs, moet ook maar eens nieuwe bestellen.
LED it be...., Gompie
audietje

07 mar 2012, 10:23 0 x

[quote="Romulus"]Zo, jouw post had mij ook even aan het sleutelen gezet. Vanavond RVS schroefjes gekocht en direct maar alle vier vervangen. De lampjes doen het nog prima dus die mogen blijven. 8-)
Gezien het bouwjaar hoopte ik dat de schroefjes nog niet verrot zouden zijn. Dat klopte, ze gingen er nog best goed uit, maar alleen de eerste 2-3 mm was nog blank. De rest had dus een kleurtje zoals ik het aan de A2 niet graag zie :mrgreen:
Met vijf minuten was ik weer binnen en de klus geklaard. Scheelt mogelijk een hoop ellende straks. Wel heb ik nu 26 RVS schroefjes over in de maat 3,5 x 16 - Multimate verkoopt deze maat niet los. :roll: Wat mij betreft kan ik daar 6 andere forummers blij mee maken. PM me maar als je er ook wilt, tegen een kleine onkostenvergoeding (bijv. 2 postzegels voor 4 stuks) stuur ik ze op. Ik ga ze niet bewaren tot deze vier zijn doorgerot...[/quote]

Schroefjes in goede orde ontvangen. Dank !
groet
Audietje
Romulus

08 mar 2012, 10:40 0 x

Voor iedereen die het ook overweegt, ga naar de bouwmarkt of ijzerhandel en haal RVS/INOX schroefjes in de maat 3,5 x 16. Mijn doosje is leeg... ik ben blij dat ik er nog zes andere A2-rijders mee heb kunnen helpen!
Plaats reactie