Instrumentenpaneel meldt fout 00457 in VCDS - stuurapparaat boordnet (J519) - geen communicatie
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Berichten: 2710
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
- Locatie: Valkenswaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Ik heb vandaag een Auto-Scan met VCDS gemaakt en de paar fouten die ik zag gewist. Eens kijken of en wanneer ze terugkomen...
Daarbij blijkt één fout niet te wissen, omdat er geen communicatie met het apparaat mogelijk is. Bij adres 17 (instrumentenpaneel) wordt fout 00457 gemeld:
00457 - Steuergerät für Bordnetz (J519)
49-00 - keine Kommunikation
Ik maak daaruit op dat stuurapparaat J519 geen verbinding kan krijgen met het instrumentenpaneel. Maar om te bedenken waar die slechte, niet-werkende verbinding zou kunnen zitten, moet ik weten waar J519 zit.
Google op J519 levert van alles op, maar niets met A2 - is dat wat wij kennen als de comfort-module?
Daarbij blijkt één fout niet te wissen, omdat er geen communicatie met het apparaat mogelijk is. Bij adres 17 (instrumentenpaneel) wordt fout 00457 gemeld:
00457 - Steuergerät für Bordnetz (J519)
49-00 - keine Kommunikation
Ik maak daaruit op dat stuurapparaat J519 geen verbinding kan krijgen met het instrumentenpaneel. Maar om te bedenken waar die slechte, niet-werkende verbinding zou kunnen zitten, moet ik weten waar J519 zit.
Google op J519 levert van alles op, maar niets met A2 - is dat wat wij kennen als de comfort-module?
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
J519 zoeken op deze site,krijg je dit
Ik denk ook dat jij gelijk hebt Yellow en dat het deurcontact niet de voeding volledig onderbreekt maar slechts een stuursignaal geeft voor het komfort. Toch sluit ik niet uit dat er iets met de voedingspanning aan de hand is. Dit is dan de voedingsspanning van J519 (boordspanningsunit). Voor zover ik dat heb kunnen zien verzorgt deze unit vrijwel de gehele voedingen van de verschillende spanningen in de auto waaronder die van de brandstofpomp maar ook van vele andere delen. Mijn auto kent af en toe vreemde verschijnselen die in verband (kunnen) staan met een voedingsspanningprobleem. De meeste fouten zijn intermittent:
- ESP Front MK60 foutcode 668 supply voltage terminal 30 (permanente +) lower limit exceeded
- de airco gaat soms pulserend blazen.
- komfortgerat TA5 (geen foutcode of foutcode met key1)
- comminicatiefout met airco
- communicatiefout met radio (zit er wel in en aangesoten op CAN-bus)
Ik en de garagehouder denken dus wel aan een elektrische storing in de voedingsspanning. Dat kan echter overal in de auto zijn. Veel stekkers en bedrading heb ik al geïnspecteerd. Zekeringen doorgemeten. Iemand nog suggesties voor wat betreft bekende problemen met de voeding / bedrading? Ik heb bijvoorbeeld op de Duitse site gelezen dat er problemen kunnen zijn in de deurbedrading.
Ik denk ook dat jij gelijk hebt Yellow en dat het deurcontact niet de voeding volledig onderbreekt maar slechts een stuursignaal geeft voor het komfort. Toch sluit ik niet uit dat er iets met de voedingspanning aan de hand is. Dit is dan de voedingsspanning van J519 (boordspanningsunit). Voor zover ik dat heb kunnen zien verzorgt deze unit vrijwel de gehele voedingen van de verschillende spanningen in de auto waaronder die van de brandstofpomp maar ook van vele andere delen. Mijn auto kent af en toe vreemde verschijnselen die in verband (kunnen) staan met een voedingsspanningprobleem. De meeste fouten zijn intermittent:
- ESP Front MK60 foutcode 668 supply voltage terminal 30 (permanente +) lower limit exceeded
- de airco gaat soms pulserend blazen.
- komfortgerat TA5 (geen foutcode of foutcode met key1)
- comminicatiefout met airco
- communicatiefout met radio (zit er wel in en aangesoten op CAN-bus)
Ik en de garagehouder denken dus wel aan een elektrische storing in de voedingsspanning. Dat kan echter overal in de auto zijn. Veel stekkers en bedrading heb ik al geïnspecteerd. Zekeringen doorgemeten. Iemand nog suggesties voor wat betreft bekende problemen met de voeding / bedrading? Ik heb bijvoorbeeld op de Duitse site gelezen dat er problemen kunnen zijn in de deurbedrading.
- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
Ja dat laatste klopt.
Op gerritspeek.nl staat:
Let vooral op de laatste zin.

Op gerritspeek.nl staat:
Let vooral op de laatste zin.

- Peter_Maathuis
- Moderator
- Berichten: 2710
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
- Locatie: Valkenswaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Dank! De laatste zin is hier niet aan de orde: er is "geen communicatie", dat is dus een permanente toestand.
Ik had Speek al geraadpleegd en de kreet "verminderde functionaliteit" geeft weinig aanknopingspunten: ik bemerk geen afwijkende verschijnselen zoals George die meldt: alles werkt normaal (voor zover ik kan beoordelen).
Dus terug naar mijn eerdere vraag: waar zit de Regelmodule 09 / J519 / boordspanningsunit? In onder de mat linksvoor, bij de comfortmodule?
Ik had Speek al geraadpleegd en de kreet "verminderde functionaliteit" geeft weinig aanknopingspunten: ik bemerk geen afwijkende verschijnselen zoals George die meldt: alles werkt normaal (voor zover ik kan beoordelen).
Dus terug naar mijn eerdere vraag: waar zit de Regelmodule 09 / J519 / boordspanningsunit? In onder de mat linksvoor, bij de comfortmodule?
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Berichten: 2710
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
- Locatie: Valkenswaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Interessant document gevonden over o.a. J519 (SSP 307) - vermoedelijk voor VW Touran maar wel wat algemener opgezet.
<a rel="nofollow" target="_blank" href="http://maben.homeip.net/static/auto/vw/ ... tenbus.pdf" title="Link: http://maben.homeip.net/static/auto/vw/ ... bus.pdf</a>
Deze module zou dus ook bij de relaisdrager kunnen zitten.
<a rel="nofollow" target="_blank" href="http://maben.homeip.net/static/auto/vw/ ... tenbus.pdf" title="Link: http://maben.homeip.net/static/auto/vw/ ... bus.pdf</a>
Deze module zou dus ook bij de relaisdrager kunnen zitten.
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Berichten: 2710
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
- Locatie: Valkenswaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Ik heb geen uitval van functies bemerkt, alles werkt naar behoren. Na een ritje vanmorgen is de foutmelding van het instrumentpaneel ongewijzigd aanwezig (00457 stuurapparaat boordnet (J519) 49-00 geen communicatie).
Bij onze Duitse vrienden vind ik niets over fout 00457 en/of steuergerät J519 en ook het werkplaatshandboek komt niet verder dan J510 en J514 (en dat bij de 1.2 TDI)...
<a rel="nofollow" target="_blank" href="http://workshop-manuals.com/audi/a2/pow ... e_vehicle/" title="Link: http://workshop-manuals.com/audi/a2/pow ... ehicle/</a>
De enige teruggekomen foutmeldingen betreffen Adres 46 (comfort-module):
01616 - Signalleitung zur Innenraumüberwachung 49-00 keine Kommunikation
01403 - Glasbruchsensoren hinten 36-00 Unterbrechung
Echter, ik heb helemaal geen alarm met interieurbewaking... een verkeerde codering (die is nu 06778) waardoor de module denkt dat ik wel een alarm heb?
Bij onze Duitse vrienden vind ik niets over fout 00457 en/of steuergerät J519 en ook het werkplaatshandboek komt niet verder dan J510 en J514 (en dat bij de 1.2 TDI)...
<a rel="nofollow" target="_blank" href="http://workshop-manuals.com/audi/a2/pow ... e_vehicle/" title="Link: http://workshop-manuals.com/audi/a2/pow ... ehicle/</a>
De enige teruggekomen foutmeldingen betreffen Adres 46 (comfort-module):
01616 - Signalleitung zur Innenraumüberwachung 49-00 keine Kommunikation
01403 - Glasbruchsensoren hinten 36-00 Unterbrechung
Echter, ik heb helemaal geen alarm met interieurbewaking... een verkeerde codering (die is nu 06778) waardoor de module denkt dat ik wel een alarm heb?
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Berichten: 2710
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
- Locatie: Valkenswaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Ik heb inmiddels de codering van Adres 46 (comfort-module) bekeken. Mijn code 06778 = 4096+2024+512+64+32+16+8+2. De 8 suggereert dat ik alarm heb (DiebstahlWarnAnlage verbaut) en de 2 geeft knippersignaal bij inschakelen alarm. Ik zal de codering met 10 verminderen, dan zou de foutmelding moeten wegblijven.
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Berichten: 2710
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
- Locatie: Valkenswaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Na aanpassing van de codering naar 06768 (-2-8 dus geen alarm) blijft de foutmelding weg.
Maar mijn vraag blijft: waar zit de J519 (boordnet-stuurapparaat) waarmee het instrumentenpaneel graag wil kletsen maar waarmee communicatie onmogelijk is.
Of heeft de A2 geen J519 en is VCDS een beetje in de war (hetgeen zou kloppen met het feit dat ik geen functieverlies constateer).
Maar mijn vraag blijft: waar zit de J519 (boordnet-stuurapparaat) waarmee het instrumentenpaneel graag wil kletsen maar waarmee communicatie onmogelijk is.
Of heeft de A2 geen J519 en is VCDS een beetje in de war (hetgeen zou kloppen met het feit dat ik geen functieverlies constateer).
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options