Ik ken de tekst op het Engelse forum: duw de leuning naar buiten terwijl iemand anders de ontgrendeling omhoog probeert te trekken. Dat werkt helaas niet.
Ik kan de rugleuning wel iets naar de buitenkant van de auto bewegen (trekken terwijl je buiten staat gaat zeker zo goed als duwen terwijl je in de auto zit), maar het lijkt erop dat de vergrendeling niet mee beweegt. Ik kan een schroevendraaier rechts naast de pen steken, maar veel kracht kun je daarmee niet uitoefenen.
De ook wel gesuggereerde truc om de handgreep aan de achterkant van de zitting omhoog te trekken en met het nodige gewicht op de zitting te proberen de stoel goed in de bodem van de auto te krijgen, werkt evenmin. Dat verbaast mij niet, want de ontgrendeling van de stoelbodem werkt pas als de rugleuning is platgelegd.
Een bijkomende complicatie is, dat ik een CD-wisselaar achter de stoel heb zitten. Ik kan dus van de achterkant helemaal nergens bij.
Tenzij iemand een briljant ander idee heeft, zie ik drie opties:
1) maak een stalen tool met een gat waarin de pen precies past en waarmee je de pen naar buiten kunt duwen (ipv de schroevendraaier)
2) demonteer de CD-wisselaar en de bekleding aan de rechterkant van de bagageruimte en probeer de pen van achteren de bewerken en bewegen
3) slijp de stalen plaat door en plaats later een nieuwe of las e.e.a. weer aan elkaar