Klankkast

Discussie over het interieur van de A2
FrankDercks
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

25 sep 2017, 17:33 0 x

Zoals ik in mijn "even voorstellen" al heb aangegeven viel mij het geluid van "achteren" cq achter de voorstoelen op. Niet dramatisch hoor, ik vind de A2 eigenlijk mooi stil, maar toch wil ik eea optimaliseren. Isolatie van de wielkasten staat binnenkort op het programma. Verder mogelijk "iets" met de achterklep. De dakhemel demonteren schijnt nogal bewerkelijk te zijn, daar moet ik denk ik maar niet aan beginnen (alhoewel ik denk dat daar best veel te halen valt qua geluidsreductie). Heeft iemand ervaring met het verminderen van het geluid uit het achterste deel van de A2? Het is dus meer een gezoem van geluid dan dat het een ernstige geluidsbron is.
LM 5-arm velgen, sportstoelen Matrix bekl., FIS, Alpine CDE-205DAB, Sydmeko armsteun, bakje onder handrem, ribbelgrille, middenconsole bekerhouders achter, komfortblinker, 3 spakig
S-line stuur, CC, verstralers, lange 5e versn, trekhaak, LPG.
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

26 sep 2017, 18:28 0 x

Zit er een dubbele bodem in de kofferruimte? Het "zoem" geluid komt mij niet bekend voor, ik heb zelf wel een 
dubbele bodem in de kofferruimte.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
FrankDercks

26 sep 2017, 20:18 0 x

Nee, ik heb geen dubbele bodem in de kofferbak. Ben wel van plan om er een rubber mat in te leggen met opstaande rand). Die kosten ca euro 40,- en zijn bij diverse online winkels te koop. Het zou me ook niet verbazen als het geluid/gezoem iets te maken heeft met de deurrubbers cq de rubbers van de achterklep. Als die niet perfect aansluiten is er ook (onnodig) geluid. Ik blijf op deze manier bezig om de A2 te perfectioneren. Want dat wil ik nog wel even kwijt: het is een fantastische auto!
LM 5-arm velgen, sportstoelen Matrix bekl., FIS, Alpine CDE-205DAB, Sydmeko armsteun, bakje onder handrem, ribbelgrille, middenconsole bekerhouders achter, komfortblinker, 3 spakig
FrankDercks

27 sep 2017, 06:52 0 x

Ik heb dit onderwerp "klankkast" genoemd omdat het geluid wordt versterkt door de vorm van de auto. Bij een auto met een separate cq afgesloten kofferbak komt dit minder cq niet voor. De A2 is wat dit betreft een "combi". De dakhemel loopt door tot aan de achterklep en het geluid van "achteren" blijft hoorbaar in het gehele interieur. Misschien dat het (vele) gebruik van aluminium in de A2 dit "geluid" wat minder dempt.
AudiFanSedert1971
Audi A2 clublid

27 sep 2017, 07:36 0 x

Ik ben verbaasd je blijkbaar "geluidjes " zou horen :s .

Zou zomaar jij zeer over gevoelig bent voor lage resornanties

Ik ben ook zo'n persoon die elk geluidje zou horen ...hoog of laag..

Ieder heeft een ander geluids beleving of door langzaam gewenning geluid de slijtage als maar toeneemd.

Is het daardoor soms ik weggebruikers met hoofdtelefoon op rondrijden .. :p

Er zijn rijders die niet eens een defecte wiellager bemerken of herkennen.

Of een autoradio waarvan de versterker een brom genereerd via de luidsprekers door ander electrisch component in de auto.

Of de ventilator trilt of los draad of kabel in dashboard waar dan ook in de auto ?
Of verkeerd gemonteerde wiel /band rijrichting?

Elke auto heeft zijn eigen geluidsbeeld tijdens het rijden.

Ook een ander gemonteerde merk of nieuwe uitlaat demper of zelfs die anders opgehangen kan heel ander geluid produceren.

Ik vraag mij af het geluid wat je zou horen ook je waarneemd in een andere Audi A2 met dezelfde motor.

Of anderen die plaats nemen achter het stuur het ook waarnenen.
Zou zo maar kunnen een deur of achterklep niet goed voldoende afsluit in de rubbers

Of mischien dus een wiellager niet meer ok is of iets onbelans in wiel / band in combinatie harde of cuppende achter banden ?

Ja er zijn vele oorzaken die ik kan opnoemen het nog langer verhaal wordt dan het nu al is... :#

Succes en geniet van je Audi A2....
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :blush: 522.300.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.000.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 301.375km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
FrankDercks

27 sep 2017, 09:02 0 x

Dat genieten doe ik ook, dat is het niet...!
FrankDercks

27 sep 2017, 09:56 0 x

Het is meer het perfectioneren van een (heel) goede auto. Meer als uitdaging dan dat ik me aan eea erger. Want nogmaals: de A2 is een heerlijke auto!
BlauweA2

27 sep 2017, 10:42 0 x

Ben wel benieuwd welke verbeteringen je gaat aanbrengen.
Laat je het hier (liefst met foto's) a.u.b. weten?

Als het zelf te doen is ben ik zeker geïnteresseerd.
For those with an eye for the finer detail, I salute you.
Meeuwis
Audi A2 clublid
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

12 okt 2017, 13:23 1 x

Als het interieurgeluiden onderdrukt zijn dient het windgeruis zich waarschijnlijk aan. Dit ondanks goed sluitende portieren. Dan als laatste oplossingen, oordopjes of de radio aan.
jaapje
Audi A2 clublid
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

20 nov 2017, 07:00 0 x

Hoi Frank,
Heb je nog een goede tip voor wat betreft geluids isolatie ? Nu je al zoveel onderdelen onderhanden hebt gehad springt er vast wel 1 uit waarbij er met weinig moeite veel resultaat is toch?
Die van die spiegels ga ik proberen .
Plaats reactie