Is het normaal dat sturen zonder stuurbekrachtiging heel zwaar gaat?

Algemene discussie over de A2
Julianvz
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

24 feb 2018, 20:08 0 x

Hallo A2 liefhebbers,

Vandaag heb ik een proefrit gemaakt in een A2 1.2 TDI. Hij reedt fantastisch op een ding na; sturen bij lange snelheid. Het ronddraaien van het stuur in stilstand was zeer zwaar (zelfs voor een grote sterke vent zoals ik). Parkeren en insteken e.d. Wordt daardoor best lastig.

De verkoper (van een garage) geeft aan dat dit normaal is voor dit type auto/uitvoering zonder stuurbekrachtiging.

Klopt deze uitspraak?

Verder rijdt hij perfect, dus ik denk dat ik een overeenkomst aan ga inclusief een addendum dat er garantie komt op het hele stuur gebeuren.

Ik hoor graag jullie ervaring en/of tips! Wellicht join ik dan ook de A2 rijders 💪🏻
Paulus
Audi A2 clublid
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

24 feb 2018, 21:59 0 x

Beste Julian;
Ik weet niet zeker of de TDI 1.2 zonder stuurbekrachtiging geleverd werd. Dat zou best kunnen. Maar ik zou nagaan of deze wagen echt geen stuurbekrachtiging hoort te hebben.
Wanneer de elektrische hydraulische pomp defect is, gaat de wagen zwaar sturen. Zelf heb ik twee weken met een defecte pomp gereden. Het vervangen van de pomp is best kostbaar en een redelijk grote klus.
De voorbumper moet er af en de nieuwe pomp moet ingeregeld worden.
Kijk dus goed of deze wagen GEEN stuurbekrachtiging heeft, OF een defecte stuurbekrachtiging.
Julianvz

24 feb 2018, 22:14 0 x

Paulus,

Ik ga het uitzoeken. Bedankt voor de tip!
Kever
Motortype: (nog) geen Audi A2

24 feb 2018, 22:42 0 x

Wat de 1.2 TDI betreft, ik kom nog maar net kijken qua A2 maar meen te weten dat de 1.2 TDI als enige standaard zonder stuurbekrachtiging werd geleverd.
Hij heeft standaard wel smalle bandjes om dat te compenseren. Zitten er bredere op, dan wordt het sturen (bij stilstand) uiteraard zwaarder.
Banden met weinio profiel maken het sturen ook aanzienlijk zwaarder.
luukske
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

25 feb 2018, 00:17 0 x

Ze sturen niet superlicht maar dat moet je als vent nooit toegeven :joy: . De bandjes ff wat harder zetten is de enige workaround. Op de snelweg heb je er geen last van en daar hoort een 3L thuis uiteindelijk.
De reden dat stuurbekrachtiging ooit is uitgevonden was vermoedelijk vanwege dat het zwaar stuurde.
Julianvz

25 feb 2018, 10:10 0 x

Bedankt allemaal voor jullie reacties!

Er zijn inderdaad versies zonder stuurbekrachtiging. Daar is deze een van. Zodoende, al dus de verkoper, dat hij een laag genoeg gewicht heeft om in het lage wegenbelastings tarief te vallen.

Met zwaar sturen bedoel ik echt zwaar. Lastig uit te drukken. Kan het moment in [Nm] zo niet meten ;). Een stuk zwaarder dan een VW golf 3 zonder stuurbekrachtiging.

Als hij eenmaal rolt dat loopt het soepel. Dit komt overeen met veel verhalen en ervaringen. Dus ik ga er vanuit dat dit geen gebreek is aan de auto. Zal het door de verkoper zwart-op-wit laten zetten op de verkoopovereenkomst.

Bedankt! Dan ga ik hem nu kopen! Daarna naar de gym voor het trainen van die spierballen 💪🏻
dnadave

25 feb 2018, 10:18 0 x

Paulus schreef:
24 feb 2018, 21:59
Beste Julian;
Ik weet niet zeker of de TDI 1.2 zonder stuurbekrachtiging geleverd werd. Dat zou best kunnen. Maar ik zou nagaan of deze wagen echt geen stuurbekrachtiging hoort te hebben.
Wanneer de elektrische hydraulische pomp defect is, gaat de wagen zwaar sturen. Zelf heb ik twee weken met een defecte pomp gereden. Het vervangen van de pomp is best kostbaar en een redelijk grote klus.
De voorbumper moet er af en de nieuwe pomp moet ingeregeld worden.
Kijk dus goed of deze wagen GEEN stuurbekrachtiging heeft, OF een defecte stuurbekrachtiging.
Dit is niet juist
De pomp kan je prima loshalen en vervangen zonder de bumper los te halen. Het linker voorwiel en de wielkuip bekleding is voldoende
En inleren hoeft ook niet; aansluiten en klaar
Johan 3L

25 feb 2018, 20:44 0 x

Ik heb enkele A2 type 3L gehad en een daarvan was er een zonder stuurbekrachtiging.
Toegegeven, eentje met stbk stuurt prima, en de uitvoering zonder stuurde wel wat zwaarder, maar niet in die mate zoals jij aangeeft.
Ik denk dat de verkoper je een oor aan gaat naaien, want ik denk dat de stbk gewoon defect is
Dus: lekker laten staan en verder kijken.

En daarmee is de vraag OF de 3L zonder stuurbekr. is geleverd beantwoord.
HansJan
Moderator
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

25 feb 2018, 23:10 0 x

Ik kan me vinden in het argument van Johan. Een A2 zonder stuurbekrachtiging zal best iets zwaarder sturen maar met een dergelijk licht gewicht en dito fietswieltjes mag dat geen extreme vormen aannemen zoals jij het beschrijft. :rolleyes:

Je kunt een kenner meenemen of op basis van het chassisummer laten natrekken hoe de auto destijds van de band is gerold.

Waar staat de auto eigenlijk? Wellicht is een klein antecedentenonderzoek de moeite waard ... ;)
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Johan 3L

26 feb 2018, 19:48 0 x

Wat HansJan zegt: vraag het chassisnummer en laat dit door Koop9 (hier van het forum) natrekken.
Hij kan je de "wagengegevens" geven en daarop staat de fabrieksaflevering.
Je zal een "advance" uitvoering op het oog hebben, want die werd zonder stuurbekrachtiging (en andere opties) geleverd.
Let maar eens op de uitvoering, zoals die A2 daar staat, op basis van de uitvoering (wat zit er op zoals hoogteverstelbare stoelen. Zit dat er niet op? heb je de advance, zonder stbk)

heb je een linkje naar de advertentie of anders wat foto's (interieur, exterieur), wellicht kan ik op basis daarvan zien welke uitvoering het is.
Plaats reactie