Wel verlichting
- ArcSissy
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Bij de aanschaf van mijn A2, het was januari dus donker, viel mij op dat de achterverlichting van de A2 wat magertjes is. De normale achterverlichting bestaat slechts uit twee kleine 5 watt spijkertjes en dit leek me op de donkere landweggetjes voor verbetering vatbaar ...
Zo heb ik onderstaand lichtplan(netje) bedacht. Als ik voor de mist verlichting achter nu een alternatief vind, kan ik dan de bovenste lichtkamers van de achterlichten gebruiken voor normale verlichting?
Het plan was snel bedacht, de alternatieve mistlamp zo gevonden bij Ali. En na vijf weken dagelijks ijsberen voor de brievenbus ... jawel alles is binnen. Zo ook de laatste express bestelling van de @voorzitter (@hansjan), die precies op tijd voor de overhaul werd afgeleverd.
Eerst gezellig een dagje dremelen bij @luukske (was wéér top!) voor de montage van de mistlamp en de bedrading naar de achterbumper:
... bijna onzichtbaar ...
maar bij inschakeling van het mistlicht:
... let ook op de originele achterlichten ...
Wel nu ... de weg was vrij voor de rerouten van de bedrading. Hiervoor heb ik de bedrading die loopt naar de bovenste fitting aangesloten op de normale verlichting. Dit alles heb ik met platte stekkertjes gedaan, voor het geval de APK afkeur zou dreigen ... je kan zo terug naar de 'originele' situatie.
Vervolgens een derde en vierde duplo LED lamp voorzien van isolatie op het remlichtcontact (alleen de lage verlichtingsstand), pootje van de lamp weg geslepen en plaatsen maar in de originele fitting.
Het resultaat is wat ik ervan verwachtte ... de zichtbaarheid is een stuk beter (ook door de LED's) enne ... de A2 wordt er 'dikker' van. Het staat haar goed.
... normale verlichting ...
... normale verlichting en remlichten ...
Dit is een hele fijne modificatie gebleken en was erg leuk om te bedenken en uit te voeren. Deze modificatie geldt voor alle soorten achterverlichting en is zeker niet alleen voorbehouden aan LED-bulbs.
Ta-ra ...
Zo heb ik onderstaand lichtplan(netje) bedacht. Als ik voor de mist verlichting achter nu een alternatief vind, kan ik dan de bovenste lichtkamers van de achterlichten gebruiken voor normale verlichting?
Het plan was snel bedacht, de alternatieve mistlamp zo gevonden bij Ali. En na vijf weken dagelijks ijsberen voor de brievenbus ... jawel alles is binnen. Zo ook de laatste express bestelling van de @voorzitter (@hansjan), die precies op tijd voor de overhaul werd afgeleverd.
Eerst gezellig een dagje dremelen bij @luukske (was wéér top!) voor de montage van de mistlamp en de bedrading naar de achterbumper:
... bijna onzichtbaar ...
maar bij inschakeling van het mistlicht:
... let ook op de originele achterlichten ...
Wel nu ... de weg was vrij voor de rerouten van de bedrading. Hiervoor heb ik de bedrading die loopt naar de bovenste fitting aangesloten op de normale verlichting. Dit alles heb ik met platte stekkertjes gedaan, voor het geval de APK afkeur zou dreigen ... je kan zo terug naar de 'originele' situatie.
Vervolgens een derde en vierde duplo LED lamp voorzien van isolatie op het remlichtcontact (alleen de lage verlichtingsstand), pootje van de lamp weg geslepen en plaatsen maar in de originele fitting.
Het resultaat is wat ik ervan verwachtte ... de zichtbaarheid is een stuk beter (ook door de LED's) enne ... de A2 wordt er 'dikker' van. Het staat haar goed.
... normale verlichting ...
... normale verlichting en remlichten ...
Dit is een hele fijne modificatie gebleken en was erg leuk om te bedenken en uit te voeren. Deze modificatie geldt voor alle soorten achterverlichting en is zeker niet alleen voorbehouden aan LED-bulbs.
Ta-ra ...
Einzigartigen Schwarz Ausgabe
- Walter
- Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)
staat zekers goed
je hebt er voor gekozen om de achterlichten uit te breiden. zelf heb ik de gewone lampen vervangen voor LED en dan heb ik het probleem dat de cruisecontrol niet meer werkte. De lampen bij een mede lid geprobeerd en die had het zelfde + een melding op de FIS van een kapot lampje. ben nu aan het kijken of het aan de weerstand van de lampen licht, anders zetten we er een weerstand tussen.
LED in de knipperlampen vervangen werkte wel, te goed eigenlijk. die zijn nu wel heel fel geworden.

je hebt er voor gekozen om de achterlichten uit te breiden. zelf heb ik de gewone lampen vervangen voor LED en dan heb ik het probleem dat de cruisecontrol niet meer werkte. De lampen bij een mede lid geprobeerd en die had het zelfde + een melding op de FIS van een kapot lampje. ben nu aan het kijken of het aan de weerstand van de lampen licht, anders zetten we er een weerstand tussen.
LED in de knipperlampen vervangen werkte wel, te goed eigenlijk. die zijn nu wel heel fel geworden.
- ArcSissy
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Hou me graag op de hoogte over je progressie. Bij draaiende moter geven de duplo LED’s achter een FIS melding (Bremse licht), 1 x audio waarschuwing en toch licht het 1e blokje van het 3e remlicht nog een beetje op bij gewone lichtvoering :-().
Verdere functies werken geheel naar behoren.
Verdere functies werken geheel naar behoren.
Einzigartigen Schwarz Ausgabe
- Spits
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Ziet er goed uit, altijd fijn een beetje zicht op een goede kont
Hoop dat je je foutmeldingen weg krijgt........... Er schijnt een handig mannetje naar Nederland te komen....

Hoop dat je je foutmeldingen weg krijgt........... Er schijnt een handig mannetje naar Nederland te komen....

ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
-
- Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)
Een weerstand ertussen zetten werkt averechts. Je moet juist het vermogen dat naar de lamp gaat oppeppen en de computer doen geloven dat het oorspronkelijke lampje er nog inzit.
.Er zijn speciale (verwarmings) elementen, dus weerstanden , in de handel om dit voor elkaar te krijgen. Qua stroomverbruik schiet je dus weinig op met led als ze door je boordcomputer worden bewaakt. Wel veel meer licht en veel langere levensduur.
.Er zijn speciale (verwarmings) elementen, dus weerstanden , in de handel om dit voor elkaar te krijgen. Qua stroomverbruik schiet je dus weinig op met led als ze door je boordcomputer worden bewaakt. Wel veel meer licht en veel langere levensduur.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Waren de (oude) lampjes niet zwart aan de binnenkant van de bolletjes? Dat doet ook niet echt goed aan de lichtopbrengst van e standaardverlichting.
Ik vind het idee van LED-verlichting wel goed (langere/onbeperkte levensduur), maar zie met lede ogen aan hoeveel feller de verlichting dreigt dreigt te worden.
Als achterligger is het niet prettig om de sterkte van een mistachterlicht/remlicht voortdurend te moeten verdragen. Het zou fijn zijn als er wat betreft de lichtsterkte in de buurt gebleven zou worden van de standaard verlichting.
Ik vind het idee van LED-verlichting wel goed (langere/onbeperkte levensduur), maar zie met lede ogen aan hoeveel feller de verlichting dreigt dreigt te worden.
Als achterligger is het niet prettig om de sterkte van een mistachterlicht/remlicht voortdurend te moeten verdragen. Het zou fijn zijn als er wat betreft de lichtsterkte in de buurt gebleven zou worden van de standaard verlichting.
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Ja, je moet de weerstand parallel aan de LED zetten zodat er meer stroom wordt gebruikt. Als je hem ervoor zet, in serie dus, wordt de totale stroom kleiner.Ron47 schreef: ↑12 jul 2018, 21:33Een weerstand ertussen zetten werkt averechts. Je moet juist het vermogen dat naar de lamp gaat oppeppen en de computer doen geloven dat het oorspronkelijke lampje er nog inzit.
De weerstandswaarde uitrekenen gaat als volgt. Een 5W lampje trekt bij 14 Volt boordspanning 5/14 = 0,36 A. Neem aan dat de lampcontrole alles boven 0,3 A in orde vindt. Stel de LED trekt 0,05 A (opmeten met universeelmeter) dan moet de weerstand dus minstens 0,25 A trekken (iets meer mag ook). Je hebt dan een weerstand nodig van 14 / 0,25 = 56 Ohm. Die weerstand moet wel minimaal 5 Watt aankunnen, anders brandt ie door.
Als de LED meer stroom trekt, wordt de weerstand groter en het wattage dat de weerstand moet aankunnen kleiner.
- remco.elzinga
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Leuk idee! Heb deze mod deels nagemaakt. Zie foto.
Van het mistlicht ben ik personelijk minder gecharmeerd. Hiervoor wil ik een achter remlicht achterlicht pit aanpassen.
De mistlamp blijft dan gewoon op de originele plaats.
Het eerste prototype werkte niet, hiervoor ga ik nog iets anders verzinnen
Van het mistlicht ben ik personelijk minder gecharmeerd. Hiervoor wil ik een achter remlicht achterlicht pit aanpassen.
De mistlamp blijft dan gewoon op de originele plaats.
Het eerste prototype werkte niet, hiervoor ga ik nog iets anders verzinnen
- Bijlagen
-
- 3B3C1E9A-8BDB-4B45-99DB-D8E2BF4A7DB2.jpeg (1.92 MiB) 4594 keer bekeken
-
- Foto 1
- 0E43071F-3560-423A-9349-8F2EACCA10AA.jpeg (832.01 KiB) 4594 keer bekeken