autoradio inbouwen : illumination signal op iso

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
tkosa2
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

01 jun 2019, 18:24 0 x

Beste lezers,
Ik ben mijn A2 aan het voorzien van een goede autoradio, een aftermarket pioneer.
Er zat al een aftermarket in, maar die gaf nogal wat storing.
Als eerste heb ik de audi versterker in het ruim onder de passagierstoel verwijderd, en de LSP draden direct naar de radio verlengd. De radio heeft 4x50 watt, en kan dus prima 4 speakers aansturen, waarom audi het nodig vond om een extra versterker onder de stoel te zetten, en dan ook alleen voor de achter speakers, weet ik niet. Misschien in de luxe uitvoering zal er wel een bose versterker oid hebben gezeten, maar ik heb de basis uitvoering en daar zit een simpel versterkertje onder de stoel.
Voordeel is dat achter het dashboard ook de " aftermarket active speaker converter" eruit kan: die is bedoeld om normale LSP uitgangen geschikt te maken voor de signaal ingang van de audi versterker, via de mini iso connector. (bv https://www.optimount.nl/index.php?rout ... t_id=23953)

Maar goed, dat is misschien wat teveel detail.

Mijn vraag : op mijn radio zit op de iso stekker een draad voor " illumination", bedoeld om het scherm te dimmen als het licht aanstaat bij rijden in donker.
Echter op de ISO connector in de kabelboom van de audi, kan ik deze draad niet vinden. Er zit wel een grijze draad met een miraculeuze functie : heeft 2 volt als alles uit staat, 4 volt als de lichten aan staan bij uitstaande motor, en 12 volt als het contact aanstaat.
Dus mijn vraag is : heeft iemand wel eens een aftermarket radio ingebouwd, en wat doe je dan met het illumination signal, waar haal je dat vandaan ?

Bedankt vriendelijke groet Theo
Plaats reactie