Na lang nadenken en veel overleg met de vorige eigenaresse, haar garage, mijn garage, de A2 dokter en mensen van dit forum, heb ik de knoop doorgehakt en ben ik sinds 22 november 2019 in het bezit van mijn eerste en toch wel mooie kobalt blauwe A2 1.4 benzinemotor uit 2001, met 234.000 kilometer op de teller!
Geen idee wat voor motor erin ligt.
Het het betreft een import auto, geïmporteerd uit België in 2013 door
www.exclusivedealercars.nl.
De particulier bij wie ik ‘m gekocht heb is de eerste eigenaresse van de auto sinds de import. Ik ben nu dus de 2e.
Het is niet bekend hoeveel eigenaren de auto in België heeft gehad.
Onderhoudshistorie sinds de auto in Nederland staat geregistreerd is bekend. Deze is ook netjes aan mij overgedragen.
Geen schokkende dingen gebeurd in de afgelopen 6 jaar.
Recentelijk zijn o.a. twee banden vervangen in 2017 en de andere twee in 2019.
Distributieriem met spanrollen en waterpomp in 2017 vervangen bij 192.000 kilometer.
Motor lampje brandt, dit is vanwege een te arm mengsel. Lambdasensor moet vervangen. Dit laat ik doen, maar heeft nu geen prioriteit.
De auto rijdt en schakelt verder heerlijk en de motor maakt een mooi rustig geluid.
Zowel het exterieur als het interieur verdienen wel een schoonmaakbeurt en die zal zeker gaan volgen!
Zie hier een aantal foto’s van mijn eerste A2:

- 08A4D838-6D7F-4138-BA8C-ADA63B43821C.jpeg (4.36 MiB) 5948 keer bekeken

- 9F42235F-52D0-4AB1-9BB5-CE4D525B9263.jpeg (4.71 MiB) 5948 keer bekeken

- 8AD634E2-C0C4-4085-83A4-25795F010A16.jpeg (4.57 MiB) 5948 keer bekeken

- AB2ED1FB-A879-4212-A361-094525EB6FF7.jpeg (4.44 MiB) 5948 keer bekeken

- E8AC1D55-593A-4849-87BF-75C6B4B9A687.jpeg (2.96 MiB) 5948 keer bekeken
Aangezien er helaas toch wel wat dingetjes niet helemaal oké lijken te zijn, wil ik deze hier graag bespreken en hoop ik dat jullie met mij mee willen denken.
Ik had via autoweek ook al het volledige (betaalde) kentekenrapport opgevraagd en daaruit bleek wel dat er in 2017 tijdens de APK een overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen is geweest met RA2 code, geen afkeur dus.
Dit is waarschijnlijk hersteld, want hier zie ik niets meer van terug.
In 2018 tijdens APK had de auto overmatige olielekkage, met ook RA2 code.
Dit is waarschijnlijk niet herstelt, want ondanks dat ik tijdens het bezichtigen geen olie op de weg zag liggen, lekt de auto (helaas) wel degelijk olie, ook op de weg!
Aangezien het RA2 is, zou dit dus geen motorolie mogen zijn, toch?
Ik heb ondertussen nog wat beter naar alles onder de motorkap gekeken en ook opgelet of mijn auto symptomen heeft van een kapotte koppakking. Hier lijkt geen sprake van te zijn, want de auto drinkt geen koelvloeistof, wordt niet te heet (keurig 90 graden), geen witte smurrie (koelvloeistof) in olie, geen olie in koelvloeistof, start goed, draait naar mijn idee mooi stationair en geen krachtverlies tijdens rijden.
Wel wat beweging in het bovenste deel van expansievat koelvloeistof tijdens draaiende motor, maar aangezien ik heel veel verstand ervan heb, weet ik niet of dat wel of niet correct is.
Tevens ook wittige rook uit de uitlaat bij gas geven maar ook water dat eruit loopt, dus waarschijnlijk heeft dat gewoon met de verbranding te maken, dus niet ernstig, zou ik denken.
Waar ik nu aan denk is een lek bij de versnellingsbak.
Ik had voor de aanschaf al pb contact gehad met Peter Maathuis en hij gaf als suggestie dat een van de krukaskeerringen lek zou kunnen zijn.
Wat denken jullie?
Ik durf momenteel ook niet meer te rijden, aangezien ik bang ben dat de bak na ruim een jaar lekken misschien wel eens bijna leeg zou kunnen zijn.
Verder is opvallend dat de remmen piepen. Dit is niet altijd!
Waarschijnlijk alleen aan de voorkant en vermoedelijk vooral rechts voor.
Na een rit van 80 km en vooral snelweg, even gevoeld aan de velgen.
Achter koud, aan de voorkant zijn ze licht lauwig, maar zeker niet warm te noemen.
Dan de peilstok...
Ik dacht dat ik de enige was die moeite had deze te peilen, maar dat blijkt voor velen toch een uitdaging te zijn.
Ik heb het topic daarover inmiddels gelezen.

Overigens denk ik dat mijn peilstok gebroken is.
Dan wat algemenere vragen:
Voorgeschreven is motorolie 5W30.
Ik gebruikte voor mijn Hyundai Atos altijd 15W30 van de Action.
Kan ik laatstgenoemde opmaken aan mijn A2 of is het beter toch 5W30 aan te schaffen?
Zo ja, mag dit van de Action zijn of is het beter voor een ander merk te kiezen?
Ik heb een autosleutel met afstandsbediening, echter is dit niet de bekende klapsleutel. Waarschijnlijk is dit een ouder type?
Deze werkt niet meer.
Met de sleutel in het slot van het portier krijg ik de auto nog wel ontgrendelt en de motor starten is ook geen probleem.
Sleutel open gemaakt en batterij getest. Deze is nog vol. Contacten voor de zekerheid schoongemaakt, maar dit mocht niet baten.
Wat zou het probleem kunnen zijn?
Kun je zo’n simpele sleutel als deze ook inleren via de auto?
Reservesleutel heeft geen afstandsbediening.
Tot slot las ik dat enkele forumleden zelf uitlees apparatuur hebben om hun auto uit te kunnen lezen.
Dit wil ik op den duur ook gaan doen, maar omdat er best wel veel verschillende apparaatjes e.d. voor zijn zie ik door de bomen het bos niet meer.
Wat raden jullie aan?
Het liefst niet te duur.