Problemen Raammechaniek TIP!

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pionok
Berichten: 349
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:06

27 jul 2011, 21:12 0 x

Hallo allemaal,
ben tijdelijk werkzaam bij de garage van mijn schoonvader en heb daar in 5 dagen
al 3 complete raammechanieken moeten vervangen van 2x vw en 1x een honda.
De oorzaak... Stroef lopende ramen welke de kunstof ophangblokjes in het mechaniek kapot maken. Deze breken gewoon af.
daarom wil ik hier als tip meegeven dat het slim kan zijn om je raamrubbers even goed in te sprayen met siliconenspray aan de glijzijde. Zeker als je nu al hoort dat je raam soms lastig open of dicht gaat zou ik dit zeker even checken.
Een nieuw mechaniek of motortje (of beide) loopt behoorlijk in de papieren.

het is maar een tip.
gr. rene
Gebruikersavatar
Romulus
Berichten: 1587
Lid geworden op: 15 jan 2010, 13:33

27 jul 2011, 22:43 0 x

Bedankt voor de tip! We doen er ons voordeel mee.
Gebruikersavatar
Gompie
Berichten: 389
Lid geworden op: 14 mar 2010, 19:47

01 aug 2011, 01:02 0 x

Dank voor de tip ook namens mijn A2! Dit weekend de kleine weer eens flink onder
handen genomen en ook de raamrubbergeleiders even ingespoten met siliconenspray.
Bij de achterramen kon ik het ook echt zelf voelen hoeveel verschil een beetje spray
uitmaakt vanwege de handslingers. Je schijnt de bediening van de electrische ramen trouwens te kunnen resetten door een stukje naar beneden en dan weer omhoog en als het raam weer dicht is de knop nog even een paar seconden omhoog te houden.
Was een tip van Skipton op A2OC en die weet alles van A2's. :geek:
Groeten van Gompie die zo licht nog nooit een raampie open deed...
Gebruikersavatar
pionok
Berichten: 349
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:06

01 aug 2011, 20:09 0 x

je kan volgens mij ook gewoon de sleutelknop eerst op open houden. Het raam gaat dan in zijn geheel naar beneden.
Druk daarna de sleutel op sluiten (vasthouden) en je raam gaat geheel dicht.

Ik ben blij dat jullie al van mijn tip gebruik hebben kunnen maken. scheelt je op den duur een kabeltje, plastic houdertje of geheel mechaniek.

Overigens als de ramen erg zwaar dicht gaan (electrisch) dan zal het raam automatisch weer openen. Dit wil alleen niet zeggen dat de kunstof raamhoudertjes dan heel blijven, want zij krijgen wel de krachten te verduren.

Vandaag een mooie A3 klein onderhoud gegeven en als "service" van de zaak ook even de raamrubbers ingesprayed. zo'n a3 wil ik wel overnemen trouwens. 14000km in 4,5 jaar.
Wat me trouwens wel opviel en dat vind ik wel een minpuntje voor Audi. De draagarmen achter waren al flink verroest wat ik erg snel vind voor een auto van 4 jaar oud. We hebben ze behandeld en in de tektiel gezet.

gr. rene
Gebruikersavatar
Rens 79
Berichten: 690
Lid geworden op: 24 sep 2010, 19:37

01 aug 2011, 20:59 0 x

[quote="pionok"]Hallo allemaal,
ben tijdelijk werkzaam bij de garage van mijn schoonvader en heb daar in 5 dagen
al 3 complete raammechanieken moeten vervangen van 2x vw en 1x een honda.
De oorzaak... Stroef lopende ramen welke de kunstof ophangblokjes in het mechaniek kapot maken. Deze breken gewoon af.
daarom wil ik hier als tip meegeven dat het slim kan zijn om je raamrubbers even goed in te sprayen met siliconenspray aan de glijzijde. Zeker als je nu al hoort dat je raam soms lastig open of dicht gaat zou ik dit zeker even checken.
Een nieuw mechaniek of motortje (of beide) loopt behoorlijk in de papieren.

het is maar een tip.
gr. rene[/quote]
Hallo Rene elke tip is welkom,alleen een vraagje ik heb geen idee wat de glijzijde van het raam is.
En krijg ik dan geen vette ramen van die siliconenspray,want dan moet ik weer wat anders op de ramen sprayen om die siliconen weer van het raam te krijgen.
Gebruikersavatar
Gompie
Berichten: 389
Lid geworden op: 14 mar 2010, 19:47

01 aug 2011, 23:21 0 x

Rens ik heb gewoon de gleuf in de raamrubbers die verticaal het raam geleiden, voorzichtig in gesprayed. Ideaal is een ventiel met een lang dun slangetje eraan.
De zijkanten van het raam komen dan in contact met de siliconen, bovenkant heeft weinig zin uiteraard. Steeds raam even bedienen en kijken of er genoeg op zit en klaar
is Rens. Het kan zonder morsen en anders even wat afdekken.
Groetjes, Gompiep Spray spray Gompie
Gebruikersavatar
Rens 79
Berichten: 690
Lid geworden op: 24 sep 2010, 19:37

01 aug 2011, 23:44 0 x

Dank je wel voor de uitleg Rene ehh Gompie :lol: het is me helemaal duidelijk zo.

groet Rens
Plaats reactie