Kachelweerstand Climatronic

Discussie over het interieur van de A2
pietersenrichard

07 aug 2011, 12:10 0 x

Beste leden,

In verband met problemen met de climatronic van onze A2 1.4i uit 2000, hebben wij de A2 naar Audi gebracht om het probleem te verhelpen. Het probleem zit in de snelheden van het uitblazen (of amper blazen of op stand 10, niets ertussen).

De dealer heeft verklaard dat het bedieningspaneel kapot zou zijn (kosten € 1200). In overleg heb ik een bedieningspaneel van een Audi sloperij erin laten plaatsen (2 stuks met het correcte nummer) om te testen of bovengenoemd probleem zou zijn opgelost, dit was niet het geval.

Vervolgens contact gezocht met een bevriende monteur en deze vermoed dat het de kachelweerstand is. Deze weerstand zit bovenop de kachelmotor achter het dashboardkastje.

Mijn vraag is of iemand een digitaal werkplaatshandboek heeft zodat ik met beleid deze weerstand eruit kan halen. Hiernaast zijn zeker alle tips welkom!

Gr. Richard
joris1980
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

07 aug 2011, 15:11 1 x

Heee, een herkenbaar probleem!
Bij mijn A2 doet de aanjager ook niet altijd wat ik wil :( Dit schijnt vaker voor te komen.
Nu heb ik een foefje:
zet hem op zn snelste stand, dan helemaal uitzetten (off schakelaar) en na n paar seconden weer aan. Nu kan je alle standen laten blazen. Ik heb dit van een andere audi-rijder, hij had het probleem ook. Reparatie is mogelijk, maar schijnt best kostbaar te zijn :s hock:

Vriendelijke groet,
Joris
pietersenrichard

08 aug 2011, 20:58 0 x

Beste Joris,

Hartelijk dank voor je advies, gaan wij proberen! Mijn vraag is of je ook weet wat/welk onderdeel nu niet functioneert gezien het feit dat het bedieningspaneel het niet is (en wij nu denken dat het mogelijk de kachelweerstand is).

Met vriendelijke groet,

Richard

[quote="joris1980"]Heee, een herkenbaar probleem!
Bij mijn A2 doet de aanjager ook niet altijd wat ik wil :( Dit schijnt vaker voor te komen.
Nu heb ik een foefje:
zet hem op zn snelste stand, dan helemaal uitzetten (off schakelaar) en na n paar seconden weer aan. Nu kan je alle standen laten blazen. Ik heb dit van een andere audi-rijder, hij had het probleem ook. Reparatie is mogelijk, maar schijnt best kostbaar te zijn :s hock:

Vriendelijke groet,
Joris[/quote]
joris1980
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

08 aug 2011, 21:02 0 x

Hoi Richard,

Nu weet ik niet wat er precies defect/haperend is. Mn vaste monteur had het over de ventilatormotor en niet een weerstand.
Nu moet mn a2 eind vd mnd voord apk, zal eens navragen naar de weerstand!

Vriendelijke groet, joris
lemoi

10 aug 2011, 11:17 0 x

ho, erg laat naar dit draadje gekeken. Zat net in een ander draadje te schrijven over mijn probleem met climatronic (bedenk me net dat ik daar iets fout had geschreven want de ventilator motor sturing was kapot en neit de ventilator zelf).
Bij mij deed de climatronic zelf wat, of heel langzaam of heel snel en af en toe ging hij zelf van snel naar langzaam en een snelheid er tussen in.

Het was de aansturing van de ventilator moter. Op het display zag je de balkjes dan elke keer vanzelf veranderen.

Dus ik gok op de aansturing van de ventilator motor (als je warm of koud kiest, werkt dat wel?) 80% zeker. Kost geloof ik 70 euro nieuw. Als je meer wilt weten laat het even weten.
Ik heb hem gerepareerd met de hulp van a2-fruende. Was niet moeilijk.
pietersenrichard

10 aug 2011, 12:07 0 x

Goedemorgen Joris,

Het probleem wat je beschrijft is precies aan de hand met onze Audi A2 Climatronic. Ik heb je advies opgevolgd het het werkt, echter maar voor enkele minuten (valt daarna weer terug in het probleem als onderstaand genoemd!).

Heb je voor mij duidelijk om welk onderdeel de kachemotor aanstuurt? Ik ga aanstaande zaterdag naar Schaap en Bron te Joure om een nieuwe kachelweerstand te halen maar wellicht dat ik het onderdeel wat de kachelmotor aanstuurt beter kan vervangen (wellicht naam/artikelnummer?).

Bedankt voor de reactie, ik kan hier meer mee dan wat de Audi vertelt!

Gr. Richard

[quote="lemoi"]ho, erg laat naar dit draadje gekeken. Zat net in een ander draadje te schrijven over mijn probleem met climatronic (bedenk me net dat ik daar iets fout had geschreven want de ventilator motor sturing was kapot en neit de ventilator zelf).
Bij mij deed de climatronic zelf wat, of heel langzaam of heel snel en af en toe ging hij zelf van snel naar langzaam en een snelheid er tussen in.

Het was de aansturing van de ventilator moter. Op het display zag je de balkjes dan elke keer vanzelf veranderen.

Dus ik gok op de aansturing van de ventilator motor (als je warm of koud kiest, werkt dat wel?) 80% zeker. Kost geloof ik 70 euro nieuw. Als je meer wilt weten laat het even weten.
Ik heb hem gerepareerd met de hulp van a2-fruende. Was niet moeilijk.[/quote]
pietersenrichard

10 aug 2011, 12:10 0 x

Goedemorgen Joris,

Voor de extra duidelijkheid: de koeling en werking van de climatronic is prima, echter de snelheid van de ventilator varieert alleen van stand 1 en 10 (en niets ertussen), dat is het probleem!

Gr. Richard

[quote="pietersenrichard"]Goedemorgen Joris,

Het probleem wat je beschrijft is precies aan de hand met onze Audi A2 Climatronic. Ik heb je advies opgevolgd het het werkt, echter maar voor enkele minuten (valt daarna weer terug in het probleem als onderstaand genoemd!).

Heb je voor mij duidelijk om welk onderdeel de kachemotor aanstuurt? Ik ga aanstaande zaterdag naar Schaap en Bron te Joure om een nieuwe kachelweerstand te halen maar wellicht dat ik het onderdeel wat de kachelmotor aanstuurt beter kan vervangen (wellicht naam/artikelnummer?).

Bedankt voor de reactie, ik kan hier meer mee dan wat de Audi vertelt!

Gr. Richard

[quote="lemoi"]ho, erg laat naar dit draadje gekeken. Zat net in een ander draadje te schrijven over mijn probleem met climatronic (bedenk me net dat ik daar iets fout had geschreven want de ventilator motor sturing was kapot en neit de ventilator zelf).

Ik heb hem gerepareerd met de hulp van a2-fruende. Was niet moeilijk.[/quote][/quote]
lemoi

10 aug 2011, 12:22 0 x

zo te horen beide ventilator sturing.

Zie op a2-freunde voor details etc: http://www.a2-freun.de/forum/showthread.php?t=32651

ALs dit niet lukt (of je duits is niet zo goed laat het me even weten)

Hans
lemoi

10 aug 2011, 12:28 0 x

btw, ik had erst ook die temperatuur voeler verwisseld (voor 17 euro) maar die was het niet bij mij en naar de beschrijving die jullie geven geloof ik niet dat die temp voeler kapot is, dan krijg je andere symtonen. Een weerstand verandert van waarde of is doorgebrand/kortgesloten. En daardoor kan je geen ventilator krijgen die soms vol gaat of soms niet of.....

En er valt me nog iets te binnen (staat ook in de link naar het duitse A2 forum). Test de ventilator (als je hem hebt losgehaald, is niet zo moeilijk en duurt niet zo lang) met 12 volt en als je een regelbare voeding hebt kan je de ventilator helemaal goed testen. Mocht de ventilator met de 12V of regelbare voeding goed werken dan is het de regelaar.

En nog wat, hou de ventilator goed vast als je hem met 12V gaat testen, anders "vliegt" hij weg
pietersenrichard

10 aug 2011, 16:59 0 x

Goedemiddag Hans,

Hartelijk dank voor je terugkoppeling, het lijkt inderdaad de ventilator sturing te zijn. Het onderdeel wat wij wilde verwisselen heet kachelweerstand/ventilator sturing (betreft hetzelfde onderdeel kwam ik achter met nummer 6Q1907521).

Hebben jullie wellicht duidelijk hoe ik de kachelmotor/huis kan demonteren? Ik heb op de duitse website gelezen dat inderdaad eerdergenoemde moet worden verwijderd maar kom er niet helemaal uit welke bevestigingen los moeten. Ik kan er nu amper bij omdat deze aan de bovenzijde zit van de kachelmotor!

Met vriendelijke groet,

Richard

[quote="lemoi"]zo te horen beide ventilator sturing.

Zie op a2-freunde voor details etc: http://www.a2-freun.de/forum/showthread.php?t=32651

ALs dit niet lukt (of je duits is niet zo goed laat het me even weten)

Hans[/quote]
Plaats reactie