BBY 1.4 - Foutcode P0420
- EenpuntVier
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 05 okt 2019, 16:46
- Locatie: Vlissingen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Onlangs heeft mijn A2 de P0420 “Catalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 1)” foutcode gegeven. Bij reset komt hij na ~100km weer terug.
Lambdasonde is vervangen, en hij heeft nu een flesje "Forte Fuel System Cleaner" in de tank gekregen. Maar na een halve tank is het engine-management lampje weer terug aan.
Ik begreep dat er nog een tweede sensor is, die evt. ook vervangen/schoongemaakt kan worden, of is het beter om eerst de "Forte" nog de resterende halve tank zijn werk te laten doen?
Heeft iemand hier ervaring mee, of een suggestie? Het wordt vrij vervelend om elke rit de foutcode te wissen.
Lambdasonde is vervangen, en hij heeft nu een flesje "Forte Fuel System Cleaner" in de tank gekregen. Maar na een halve tank is het engine-management lampje weer terug aan.
Ik begreep dat er nog een tweede sensor is, die evt. ook vervangen/schoongemaakt kan worden, of is het beter om eerst de "Forte" nog de resterende halve tank zijn werk te laten doen?
Heeft iemand hier ervaring mee, of een suggestie? Het wordt vrij vervelend om elke rit de foutcode te wissen.
- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6369
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- wil
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 27 aug 2015, 13:05
- Locatie: Heerhugowaard
- Motortype: Weet ik niet
Heb dit probleem ook met de 207cc van mn vrouw gehad.
Deze toevoeging bij de benzine heeft voor ons geholpen.
[https://www.jlmlubricants.com/nl-nl/pro ... r-reiniger]
Deze toevoeging bij de benzine heeft voor ons geholpen.
[https://www.jlmlubricants.com/nl-nl/pro ... r-reiniger]
- EenpuntVier
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 05 okt 2019, 16:46
- Locatie: Vlissingen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
De brandstof-cleaner staat niet bij de oplossingen, maar heb i.i.g. 1 van de mogelijke oplossingen geprobeerd haha. Nu even kijken want de minst ingrijpende vervolgactie is...HansJan schreef: ↑21 nov 2019, 08:46Dit zegt Gerrit Speek over de foutmelding:
https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-16804.html
Bedankt voor de tip! Goed om te horen dat het bij jou wel effect heeft gehad.wil schreef: ↑21 nov 2019, 11:04Heb dit probleem ook met de 207cc van mn vrouw gehad.
Deze toevoeging bij de benzine heeft voor ons geholpen.
[https://www.jlmlubricants.com/nl-nl/pro ... r-reiniger]
Heb je hierbij de code nog uit het systeem gereset, of ging dit vanzelf?
Lijkt erop dat dat spul hetzelfde moet doen als de Forté, dus weet niet of het slim is om dit er ook nog bij te gooien.
Edit: Bij de garage is er trouwens een 4 gas meting gedaan. Hieruit kwamen ook geen schrikbarende waardes, de katalysator lijkt het naar behoren te doen. Wat ook wel zou mogen na maar ~90dkm.
- wil
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 27 aug 2015, 13:05
- Locatie: Heerhugowaard
- Motortype: Weet ik niet
de foutcode heb ik wel gewist.
De cleaner die ik in de benzine heb gedaan is speciaal om de katalysator Te reinigen en ook de sondes die daar mee te maken hebben.
Ik zou de tank (bijna) leeg rijden en Daarna deze toevoeging eens proberen.
De cleaner die ik in de benzine heb gedaan is speciaal om de katalysator Te reinigen en ook de sondes die daar mee te maken hebben.
Ik zou de tank (bijna) leeg rijden en Daarna deze toevoeging eens proberen.
- eekhoorntje
- Berichten: 3344
- Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
- Locatie: Belgie
- Motortype: A2 met motorombouw
Voor mijn LPG voertuigen heb ik met een Vag com kabel de minimale waarde in de ECU aangepast.
Dat is een bekende oplossing voor LPG voertuigen maar dan zou ook bij deze benzine de melding weg
moeten blijven.
Gerrit Speek beschreef dit voor een 1.8 motor maar de 1.4 op LPG werkte hetzelfde.
Dat is een bekende oplossing voor LPG voertuigen maar dan zou ook bij deze benzine de melding weg
moeten blijven.
Gerrit Speek beschreef dit voor een 1.8 motor maar de 1.4 op LPG werkte hetzelfde.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
- EenpuntVier
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 05 okt 2019, 16:46
- Locatie: Vlissingen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Mochten de kat-cleaner niet werken zal ik dit waarschijnlijk doen.eekhoorntje schreef: ↑22 nov 2019, 10:15Voor mijn LPG voertuigen heb ik met een Vag com kabel de minimale waarde in de ECU aangepast.
Dat is een bekende oplossing voor LPG voertuigen maar dan zou ook bij deze benzine de melding weg
moeten blijven.
Gerrit Speek beschreef dit voor een 1.8 motor maar de 1.4 op LPG werkte hetzelfde.
Nog kort een nieuwe katalysator overwogen, maar aangezien de gaswaardes goed zijn is dat naar m.i. zonde geld.
Met het veranderen van de waarde in de ECU bedoel je dan de fueltrim? Zoals hier omschreven: https://www.gerritspeek.nl/vag-com_fuel-trim.html
Net op zoek gegaan naar een Vag-com/VCDS kabel (voor een betaalbare prijs). Zie alleen dat vrijwel geen enkele werkt op Windows 10... Is hier nog een goed alternatief voor?
- eekhoorntje
- Berichten: 3344
- Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
- Locatie: Belgie
- Motortype: A2 met motorombouw
Let op!
Als je door gaat rijden kan de Katalysator stuk gaan.
Of het een defecte sensor of iets anders is kan ik zo niet beoordelen.
Doorrijden kan maar de katalysator kan stuk gaan door vervuiling.
Dus als niet terug kwam, prima maar als bleef komen zou ik de garage vragen.
Deze Sensor is lastig bereikbaar en meet na de Kat of die goed werkte.
Als je door gaat rijden kan de Katalysator stuk gaan.
Of het een defecte sensor of iets anders is kan ik zo niet beoordelen.
Doorrijden kan maar de katalysator kan stuk gaan door vervuiling.
Dus als niet terug kwam, prima maar als bleef komen zou ik de garage vragen.
Deze Sensor is lastig bereikbaar en meet na de Kat of die goed werkte.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
- EenpuntVier
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 05 okt 2019, 16:46
- Locatie: Vlissingen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Dit wist ik niet. Maar als dit het geval is, zouden de gaswaardes ook moeten stijgen toch?eekhoorntje schreef: ↑24 nov 2019, 21:41Doorrijden kan maar de katalysator kan stuk gaan door vervuiling.
p.s. Kun je ook eea in je programma aanpassen met VCDS Lite? Die schijnt namelijk wel met Windows 10 te werken, én de goedkope kabeltjes.
- eekhoorntje
- Berichten: 3344
- Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
- Locatie: Belgie
- Motortype: A2 met motorombouw
Lite? Geen idee....
Weet dat ik via de EML 327 op de Android telefoon met Torque Lite wel veel kan uitlezen en resetten.
Maar daarmee mis ik vele mogelijkheden helaas.
Maar gebruik liever de €19,- Vag - Com kabel van OBD II naar USB op laptop.
Zelf Linux Ubuntu 18.04 gebruiker en met Wine draai ik alles, ECU aanpassen, zoals teller fraude weer naar juiste stand terug zetten en nog veel meer.
Maar als je kunt uitlezen en er niet nogmaals een storing komt is doorrijden veilig.. maar niet 10x wegdrukken want een kapotte Kat mag je nieuwe kopen of op de sloop op goed geluk halen.
Helaas is mijn kabel gesneuveld en hoop binnenkort de nieuwe binnen te krijgen.
De vers gekochte 1.6 Fsi met slechts 402.204 Km op de teller was de Katalysator nog prima, de rest van deze auto is wel minder.... dus zolang kunnen ze mee gaan!
Weet dat ik via de EML 327 op de Android telefoon met Torque Lite wel veel kan uitlezen en resetten.
Maar daarmee mis ik vele mogelijkheden helaas.
Maar gebruik liever de €19,- Vag - Com kabel van OBD II naar USB op laptop.
Zelf Linux Ubuntu 18.04 gebruiker en met Wine draai ik alles, ECU aanpassen, zoals teller fraude weer naar juiste stand terug zetten en nog veel meer.
Maar als je kunt uitlezen en er niet nogmaals een storing komt is doorrijden veilig.. maar niet 10x wegdrukken want een kapotte Kat mag je nieuwe kopen of op de sloop op goed geluk halen.
Helaas is mijn kabel gesneuveld en hoop binnenkort de nieuwe binnen te krijgen.
De vers gekochte 1.6 Fsi met slechts 402.204 Km op de teller was de Katalysator nog prima, de rest van deze auto is wel minder.... dus zolang kunnen ze mee gaan!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...