Ruitenwisser probleem.
- 4$$
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Zoals op de foto wellicht zichtbaar is zijn de karteltjes op de pinnen voor de ruitenwisser(arm) versleten.(foto 1)Hierdoor draait de ruitenwissermoter wel maar beweeg de ruitenwisser niet mee. Mijn ruitenwissermotor werkt dus prima.
Nu wil ik de benodigde delen vervangen en zie ik dat de pinnen waar de ruitenwisserarm aan bevestigd wordt niet aan de motor zitten maar een mechaniek waaraan de ruitenwissermotor aan bevestigd is.
Is het vervangen van het mecbaniek(foto 2 en 3) en een nieuwe arm voldoende en heeft hier al iemand ervaring mee. Heb ernaar gekeken onder de kap en het lijkt erop dat je er niet zomaar even bij komt zonder meerdere dingen te verwijderen.
En heeft iemand deze onderdelen nog liggen?
Nu wil ik de benodigde delen vervangen en zie ik dat de pinnen waar de ruitenwisserarm aan bevestigd wordt niet aan de motor zitten maar een mechaniek waaraan de ruitenwissermotor aan bevestigd is.
Is het vervangen van het mecbaniek(foto 2 en 3) en een nieuwe arm voldoende en heeft hier al iemand ervaring mee. Heb ernaar gekeken onder de kap en het lijkt erop dat je er niet zomaar even bij komt zonder meerdere dingen te verwijderen.
En heeft iemand deze onderdelen nog liggen?
- Bijlagen
-
- 20210129_163505.jpg (3.27 MiB) 2318 keer bekeken
-
- a644e6c9-01dc-46f0-8713-b266f035c391.jpg (40.68 KiB) 2318 keer bekeken
-
- 1e597390-8f3c-4d50-8290-b580ffd3be84.jpg (35.98 KiB) 2318 keer bekeken
Audi A2 1.4 75PK(2001 AUA) | OSS black top | RNS-D navigation plus | Parc Distance Control | Cruise Control | BT | Mistlampen |
- eekhoorntje
- Motortype: A2 met motorombouw
Ik twijfel....
Een nieuwe motor + as is duur en veel werk,
dit is veroorzaakt door slip dus gesleten as.. en arm die erop zat.
Goed schoonmaken en de versleten as met 2 componenten lijm insmeren en in juiste stand vastzetten...
Nieuwe arm hoeft dan niet, en als er ooit een nieuwe op moet.....
En als het ooit stuk ging, slijptol erop en alles nieuw monteren.
Vooral de eerste generatie waar een tweede generatie Flat Bad Wissers opgezet is hebben dit vaker.
Een AUA met BBY wis arm en niet goed schoongemaakt en vastgezet ooit.
Maar als je lijmde en goed aandraaide kreeg je deze nooit meer los.
Wel de eerste 3 dagen nooit wissen omdat de lijm nu langzaam droogde,
en warm blazen met Föhn is slim. haar versie en niet de schilders... want dan smelt alle plastic eronder!
Maar naast lijm wat ik gebruikte, solderen kan natuurlijk ook mits je daarvoor alles in huis hebt.
Een nieuwe motor + as is duur en veel werk,
dit is veroorzaakt door slip dus gesleten as.. en arm die erop zat.
Goed schoonmaken en de versleten as met 2 componenten lijm insmeren en in juiste stand vastzetten...
Nieuwe arm hoeft dan niet, en als er ooit een nieuwe op moet.....
En als het ooit stuk ging, slijptol erop en alles nieuw monteren.
Vooral de eerste generatie waar een tweede generatie Flat Bad Wissers opgezet is hebben dit vaker.
Een AUA met BBY wis arm en niet goed schoongemaakt en vastgezet ooit.
Maar als je lijmde en goed aandraaide kreeg je deze nooit meer los.
Wel de eerste 3 dagen nooit wissen omdat de lijm nu langzaam droogde,
en warm blazen met Föhn is slim. haar versie en niet de schilders... want dan smelt alle plastic eronder!
Maar naast lijm wat ik gebruikte, solderen kan natuurlijk ook mits je daarvoor alles in huis hebt.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
- DED@2
- Audi A2 clublid
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Ik zou gewoon het wisser mechaniek vervangen. Voor zover ik kan inschatte , moet je de wisserarm verwijderen. Dan de aanzuigbuis ( die brede onder de kap ) verwijderen en de parafaan verwijderen. Dan kan je bij de mechaniek en motor. Kan me niet voorstellen dat dit een moeilijke klus is . Gewoon doen @4$$ . Niks lijmen ed. Zo is het niet bedoeld en een nieuw mechaniek heeft ook geen speling meer, dus geen gedoe met klapperende wisser.
Audi A2 ATL ‘04 - Akoya Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Silver CS Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Kristallblau under construction
Audi A2 AUA ‘01 - Ebonyschwarz Pimped
- 4$$
Op de sloop kost dat mechaniek ongeveer €20/25. Nog niet zeker of ik voor een tweedehands of nieuwe ruitenwisserarm ga. Had jij die niet op voorraad @HansJan?
Zelf demonteren etc. vind ik best eng. Maar een maat van me is erg handig.
Lijmen ga ik zeker niet doen?
Zelf demonteren etc. vind ik best eng. Maar een maat van me is erg handig.
Lijmen ga ik zeker niet doen?
Audi A2 1.4 75PK(2001 AUA) | OSS black top | RNS-D navigation plus | Parc Distance Control | Cruise Control | BT | Mistlampen |
- Lar
- Audi A2 clublid
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Zou zelf nog wel een low-budget variant proberen. Kijken of de binnenkant van de wisseroog nog wel oké is. Is dat gecheckt?. En kunnen de groeven op het asje nog worden verbeterd ? Weggooien kan altijd nog. En wat kun je verwachten van een slopertje?
- Spinazie
- Audi A2 clublid
Het bevestigingspunt ziet er wel behoorlijk vies en vet uit. Ik zou eerst kijken wat er gebeurd als je deze (en de arm zelf) goed schoonmaakt met ontvetter en wat schuurpapier. Door het vuil was de binding waarschijnlijk ook niet goed en heeft er slijtage kunnen optreden.
Lijmen is natuurlijk wel een flinke beun oplossing
Maargoed, dat zal ook wel werken; moet je daarna de boel wel losslijpen als je iets wilt vervangen waarvoor de arm eraf moet.
De assen van het mechanisme zijn tevens ook los te vervangen. Zie ook de bijgevoegde uitstekende handleiding van het demonteren van de motor van het A2freun forum.
Lijmen is natuurlijk wel een flinke beun oplossing

De assen van het mechanisme zijn tevens ook los te vervangen. Zie ook de bijgevoegde uitstekende handleiding van het demonteren van de motor van het A2freun forum.
- DED@2
- Audi A2 clublid
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Anleitung_Scheibenwischer_2.pdf
[/quote]
Dit is ook zeker de moeite waard. Thanks @spinazie
Anleitung_Scheibenwischer_2.pdf
[/quote]
Dit is ook zeker de moeite waard. Thanks @spinazie
Audi A2 ATL ‘04 - Akoya Pimped
- 4$$
Twijfel of ik die assen ook los kan verkrijgen maar ik ga er eens naar zoeken. Ook dank voor de andere tips. Ik had het al schoongemaakt en weer gemonteerd. Momenteel werkt het weer maar ik vermoed dat het in no time helemaal de geest geeft en dat wil ik voorkomen.
- toutdroit
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
In een geheel andere noA2 situatie werd ma aangeraden om het geheel weer te monteren met een reep aluminiumfolie rond de ribbels op de as.
Dat werkte goed als noodreparatie, na een jaar was er nog niets wat slipte (langdurende noodreparatie dus
).
Dat werkte goed als noodreparatie, na een jaar was er nog niets wat slipte (langdurende noodreparatie dus

In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw
In Gabon: Was Musso sports 4x4 2006, nu Toyota Raf 4 hybrid inclusief owners manual van 220 paginas (help!) ; Korando 4x4 2005
In Gabon: Was Musso sports 4x4 2006, nu Toyota Raf 4 hybrid inclusief owners manual van 220 paginas (help!) ; Korando 4x4 2005
- 4$$
Teflontape speelde bij mij even door het hoofd. Misschien een poging wagen maar wil het uiteindelijk toch liever vervangen.