Klepstoters 1.6 fsi
- mx-man
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 26 mei 2010, 21:09
- Locatie: Westland
- Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)
Hallo,
Nu ik inmiddels een aantal maanden rond rij met de auto merk ik dat er bij een warme start, niet direct na het uitzetten (+/- 10 min nadat de motor uit staat) de klepstoters hun duk hebben verloren. Na het starten duurt het een aantal seconden voordat de olie druk terug is en het diesel geluid weer weg is. Tijdens het aanslaan lijkt het net of ik in de diesel ben gestapt.
Zijn de klep stoters eenvoudig te vervangen? Of moet hiervoor de nokkenas eraf? Ik hoor graag of iemand hier ervaring mee heeft.
Nu ik inmiddels een aantal maanden rond rij met de auto merk ik dat er bij een warme start, niet direct na het uitzetten (+/- 10 min nadat de motor uit staat) de klepstoters hun duk hebben verloren. Na het starten duurt het een aantal seconden voordat de olie druk terug is en het diesel geluid weer weg is. Tijdens het aanslaan lijkt het net of ik in de diesel ben gestapt.
Zijn de klep stoters eenvoudig te vervangen? Of moet hiervoor de nokkenas eraf? Ik hoor graag of iemand hier ervaring mee heeft.
- jaapje
- Audi A2 clublid
- Berichten: 1162
- Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
- Locatie: Zutphen
- Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)
Nee ,dat is wat anders..
De FSI heeft in tegenstelling tot de 1.4 benzine een verstelbare nokkenas voor de inlaatkleppen. De nokkenas kan tot 40 graden versteld worden.
Bij het starten met koude motor heeft de verstelling eerst nog geen oliedruk.
Je kan het rauwe starten een beetje voorkomen door de motor als hij warm is niet direct uit te zetten maar een minuut of iets langer stationair laten lopen. De nokkenas gaat dan alvast in de“late” stand staan.
Helpt het niet, dan zou ik me er maar geen zorgen over maken want het is een bekend FSI verschijnsel.
De FSI heeft in tegenstelling tot de 1.4 benzine een verstelbare nokkenas voor de inlaatkleppen. De nokkenas kan tot 40 graden versteld worden.
Bij het starten met koude motor heeft de verstelling eerst nog geen oliedruk.
Je kan het rauwe starten een beetje voorkomen door de motor als hij warm is niet direct uit te zetten maar een minuut of iets langer stationair laten lopen. De nokkenas gaat dan alvast in de“late” stand staan.
Helpt het niet, dan zou ik me er maar geen zorgen over maken want het is een bekend FSI verschijnsel.
- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
- Berichten: 2325
- Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
- Locatie: Almere
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Hier wat meer info over de Fsi motoren vw Audi met uitleg
"Schichtlademodus"
Met fsi is mogelijk de timing inspuiting.en hoeveelheid.te beïnvloeden .met software van de ecu.
Ook de uitleg wervelkleppen..
Zie de bron
https://www.kfztech.de/kfztechnik/motor/otto/fsi.htm
Hier over uitleg nokkenas verstelling,maar waar dat staat de 1.6 fsi bad dat heeft kon ik nog niet vinden.
Bron :
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... kLEJxWsd6j
"Schichtlademodus"
Met fsi is mogelijk de timing inspuiting.en hoeveelheid.te beïnvloeden .met software van de ecu.
Ook de uitleg wervelkleppen..
Zie de bron
https://www.kfztech.de/kfztechnik/motor/otto/fsi.htm
Hier over uitleg nokkenas verstelling,maar waar dat staat de 1.6 fsi bad dat heeft kon ik nog niet vinden.
Bron :
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... kLEJxWsd6j
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02,
523.200.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.570.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
A2 1.4 BBY '02,

A2 1e 1.6 FSI '04, 294.570.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
- Berichten: 2325
- Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
- Locatie: Almere
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Het is wel een document van een verstelbare nokkenasis van andere wagen.
maar bij de fsi zit er op de bovenzijde kleppendeksel aan linkerzijde 1 electrische module 03C906455A om deze verstelling mogelijk te maken.
maar bij de fsi zit er op de bovenzijde kleppendeksel aan linkerzijde 1 electrische module 03C906455A om deze verstelling mogelijk te maken.
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02,
523.200.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.570.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
A2 1.4 BBY '02,

A2 1e 1.6 FSI '04, 294.570.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
- Paulus
- Audi A2 clublid
- Berichten: 856
- Lid geworden op: 14 dec 2017, 16:41
- Locatie: Hillegom
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Het bekende rauwe geluid bij de start ken ik van meerdere oudere auto's. Mijn eerste auto, een Passat van 1973 had het bijvoorbeeld ook. Meestal hoor je het geluid zolang het smeersysteem nog niet op druk is.
Ga maar na, na het monteren van een nieuw oliefilter hoor je het ook, niet alleen bij de FSI motoren.
Het nieuwe oliefilter moet zich vullen en dan is er even minder oliedruk.
Mijn theorie is dat het smeersysteem bij stilstand langzaam leeg loopt. Doordat de oliepomp inwendige slijtage ktijgt. Het zou zomaar kunnen dat het monteren van een nieuwe oliepomp het probleem oplost.
FSI's met lage tellerstanden hebben waarschijnlijk het probleem niet. Ik kan mij niet voorstellen dat nieuwe auto's dit geluid maakten.
Heeft iemand ervaring met het monteren van een nieuwe oliepomp?
Ga maar na, na het monteren van een nieuw oliefilter hoor je het ook, niet alleen bij de FSI motoren.
Het nieuwe oliefilter moet zich vullen en dan is er even minder oliedruk.
Mijn theorie is dat het smeersysteem bij stilstand langzaam leeg loopt. Doordat de oliepomp inwendige slijtage ktijgt. Het zou zomaar kunnen dat het monteren van een nieuwe oliepomp het probleem oplost.
FSI's met lage tellerstanden hebben waarschijnlijk het probleem niet. Ik kan mij niet voorstellen dat nieuwe auto's dit geluid maakten.
Heeft iemand ervaring met het monteren van een nieuwe oliepomp?
- jaapje
- Audi A2 clublid
- Berichten: 1162
- Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
- Locatie: Zutphen
- Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)
Als de motor verder goed loopt en oliedruk heeft....
Waarom zou je dan honderden euro’s uitgeven om 3 sekonden ratelen bij koude start te willen voorkomen?
De meeste FSI’s zijn nu bijna 20 jaar een beetje imperfectie hoort daar bij!
Waarom zou je dan honderden euro’s uitgeven om 3 sekonden ratelen bij koude start te willen voorkomen?
De meeste FSI’s zijn nu bijna 20 jaar een beetje imperfectie hoort daar bij!
- eekhoorntje
- Berichten: 3344
- Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
- Locatie: Belgie
- Motortype: A2 met motorombouw
@Paulus
De leeggelopen Olie filters, mensen die dagelijks veel rijden hebben er nooit last van....
Maar koop een olie filter met klepje tegen leeglopen!
Die terugslag klep wil ik er voor paar centen extra altijd in hebben!
https://www.autodoc.nl/mann-filter/963592
https://www.autodoc.nl/kamoka/7831829
https://www.autodoc.nl/maxgear/9394747
https://www.autodoc.nl/jp-group/8172865
Het is een goedkoop flut klepje met veertje en dat is voldoende!
De leeggelopen Olie filters, mensen die dagelijks veel rijden hebben er nooit last van....
Maar koop een olie filter met klepje tegen leeglopen!
Die terugslag klep wil ik er voor paar centen extra altijd in hebben!
https://www.autodoc.nl/mann-filter/963592
https://www.autodoc.nl/kamoka/7831829
https://www.autodoc.nl/maxgear/9394747
https://www.autodoc.nl/jp-group/8172865
Het is een goedkoop flut klepje met veertje en dat is voldoende!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
- Paulus
- Audi A2 clublid
- Berichten: 856
- Lid geworden op: 14 dec 2017, 16:41
- Locatie: Hillegom
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Ik zou er ook geen dure montage voor over hebben. Het geluid kan technisch gezien geen kwaad, maar leuk is het wel als we weten hoe het op te lossen is!
Er zijn motortypes waarbij de oliepomp relatief makkelijk te vervangen is. Door bijvoorbeeld alleen de carterpan te verwijderen. Ik weet niet hoe dit bij de FSI motor is. Maar stel dat we dit weten en je auto gaat toch voor een reparatie waarbij het motorblok los gaat... Dan is mee vervangen wellicht een idee. Dan weet je zeker dat je optimale oliedruk hebt.
- Paulus
- Audi A2 clublid
- Berichten: 856
- Lid geworden op: 14 dec 2017, 16:41
- Locatie: Hillegom
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Goed idee!eekhoorntje schreef: ↑16 jun 2021, 06:07@Paulus
De leeggelopen Olie filters, mensen die dagelijks veel rijden hebben er nooit last van....
Maar koop een olie filter met klepje tegen leeglopen!
Die terugslag klep wil ik er voor paar centen extra altijd in hebben!
https://www.autodoc.nl/mann-filter/963592
https://www.autodoc.nl/kamoka/7831829
https://www.autodoc.nl/maxgear/9394747
https://www.autodoc.nl/jp-group/8172865
Het is een goedkoop flut klepje met veertje en dat is voldoende!
Kijk, dit soort tips maakt het forum (nog) waardevoller!
Ik ga het zeker proberen!
- Spinazie
- Audi A2 clublid
- Berichten: 985
- Lid geworden op: 15 jan 2018, 11:45
- Locatie: Nijmegen
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Bij mijn andere auto zit in het oliefilterhuis standaard een terugslagklep; als deze defect gaat hoor je de klepstoters ook wat langer tikken schijnbaar omdat de olie uit het bovenste gedeelte van het blok teruglekt bij een tijdje stilstaan.
Volgens mij kent de Audi A2 niet zo'n standaard klep en kan ik me goed voorstellen dat de oliepomp niet meer 100% afdicht. Ik ben benieuwd wat voor effect het plaatsen van een filter met ingebouwde terugslagklep heeft; voor die paar euro is het best de moeite waard het te proberen.
Volgens mij kent de Audi A2 niet zo'n standaard klep en kan ik me goed voorstellen dat de oliepomp niet meer 100% afdicht. Ik ben benieuwd wat voor effect het plaatsen van een filter met ingebouwde terugslagklep heeft; voor die paar euro is het best de moeite waard het te proberen.