Schade aan de voorzijde na een kettingbotsing

Discussie over het exterieur van de A2
Plaats reactie
waldpyk95
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

27 sep 2024, 20:52 0 x

Beste forummers,

Na veel plezierige kilometers sinds de aanschaf gister een smetje op het plezier. In de spits zat ik midden in een kettingbotsing waarbij ik met de voorzijde recht op de trekhaak van de auto voor mij ben getorpedeerd.

Hierdoor is de stootbalk V vormig geworden en zit hij tegen de radiator aan, deze lijkt ook enigszins ontzet en heeft een paar omgebogen koelvinnen. Gelukkig niet lek.

De buitenste stukken stootbalk duwen zichtbaar op de voorbumper omdat daar bulten op zitten met scheurtjes in de lak.

Als het mogelijk is wil ik het zelf herstellen, ik vrees dat de schadehersteller van de verzekering de waarde van de auto dusdanig laag inschat dat hij economisch total loss zal worden verklaart. Dit is eerder voorgekomen en dat zou zonde zijn van een verder prima A2tje.

De achterzijde is nog prima aangezien ik met ingeduwde koppeling stond en zodoende al het momentum van de klap is omgezet in voortstuwing.

Mijn vraag aan jullie. Is het vervangen van de stootbalk uberhaupt mogelijk? Zo ja, wat is de beste plek om er eentje te scoren? Bumper enzo komt later wel, het is lelijk maar de veiligheid gaat even voorop.

Als dit af te raden is hoor ik het natuurlijk ook graag, op structureel vlak ben ik nog een leek op autogebied.
PXL_20240926_155913338.RAW-01.COVER-EDIT.jpg
PXL_20240926_155913338.RAW-01.COVER-EDIT.jpg (2.52 MiB) 2213 keer bekeken
JohnM
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

28 sep 2024, 00:14 1 x

Venyard heef er een. Bumper nog niet verwijderd. Als member kijk naar workshop manual voor demontage.
Peter_Maathuis
Moderator

28 sep 2024, 21:32 3 x

Uiteraard is de bumperbalk (https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onde ... balk-voor/)te vervangen - na demontage van de bumper kun je erbij.
De vraag is of de twee uiteinden (paars op de tekening) van de chassisliggers (waarop de motorsteun en versnellingsbaksteun zijn gemonteerd) nog netjes recht zijn. Zo ja, simpel klusje.

De uiteinden, indien ingedrukt of krom, schijnen vervangbaar te zijn. Maar die zul je dan van een sloper moeten halen. Er staat er zowaar een op Marktplaats https://www.marktplaats.nl/v/auto-onder ... -8z0805119). BM Parts heeft er 3, links en rechts zijn verschillend, onderdeelnummers 8Z0 805 119 (L) en 120 (R).
Goedkoper dan BM Parts: zoek op onderdelenlijn met het onderdeelnummer.
chassis.png
chassis.png (2.38 MiB) 1967 keer bekeken
waldpyk95

29 sep 2024, 15:31 1 x

Dank beide voor de hulp.

Het plaatje is handig. Ik had al zo'n vrees dat met het verbuigen van de voorste chassisbalken (waar de stootbalk op gemonteerd zit) geen reparatie mogelijk zou zijn. Dit schept wat hoop.

Ik hou iedereen wel op de hoogte via dit topic, wellicht heeft iemand er in de toekomst nog wat aan. Ook het kostenplaatje zal ik even delen, ook al is die waarschijnlijk per schadebedrijf anders.
Ticcie
Audi A2 clublid

29 sep 2024, 21:03 1 x

Deze heb je dan nodig vlgs mij:

https://link.marktplaats.nl/m2166255131 ... ios_tablet

Dat ziet er uit alsof het idd prima is te vervangen.

Maar het moet vlgs mij al aardig hard zijn gegaan wil dat vernieuwd moeten worden. Denk dat je met een andere bumperbalk (en bumper) een heel eind komt.
Gowiie80
Audi A2 clublid

05 okt 2024, 20:32 1 x

Ik heb nog een sloper staan en woon ( denk ik ) in de buurt )
Audi 80 B3 1.6 1990 Young Edition
Audi A2 1.4 2002
Voor de A2 liefhebbers op fb:
https://www.facebook.com/share/wQS9LakqEgXsUT7q/
waldpyk95

Gisteren, 22:19 0 x

Dank voor het aanbod Gowiie. Ik wacht nog steeds op de verzekeraar. Hopelijk valt alles mee en kan de A2 nog doorrijden. Ik vrees het ergste aangezien de schade achter de voorbumper groter is dan eerst gedacht.
Peter_Maathuis
Moderator

Gisteren, 22:36 0 x

Welke (niet voorziene) schade heb je achter de voorbumper? Toch kromme chassisbalken die recht naar voren moeten steken en nu naar elkaar toe gebogen zijn?

De radiator was niet lek of...? Het frontpaneel waar de radiator en de koplampen in zitten, moet misschien ook worden vervangen. Maar we hebben het niet over dure onderdelen. Zie https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onde ... ontpaneel/

In een uur of twee heb je de voorkant kaal - zie foto hieronder. Bij mij zit de airco condensor nog aan de leidingen (want die wil je niet losmaken) maar het frontpaneel en de radiator zijn er tussenuit...
bak-gemonteerd.jpg
bak-gemonteerd.jpg (234.7 KiB) 166 keer bekeken

En wat maakt dat alles uit voor de verzekeraar? Als de expert is langs geweest, bepaalt de verzekeraar wat hij uitkeert en legt wellicht ook nog uit waarom het zo weinig is, maar jij kunt toch gewoon beslissen de auto te herstellen?
Plaats reactie