Noodloop, meteen bij starten

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2710
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

23 dec 2016, 19:14 0 x

Er denk dat er maar één grote print in zit en bij FIS heb je een andere print met extra (grijze) connector.

Als mijn nieuwe paneel in de auto zit (en een tijdje goed werkt), ga ik aan de slag met het oude paneel. Dan weten we meer...
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 330
Lid geworden op: 08 aug 2010, 01:20
Locatie: Midden-Drenthe
Motortype: (nog) geen Audi A2

24 dec 2016, 19:55 0 x

Van een welk ook gebruikt instumentenpaneel gaat een auto niet in noodloop. Is de gebruikte ecu wel dezelfde en niet van de AMF?

Jos.
JBAutoservice BV
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2710
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

25 dec 2016, 13:16 0 x

Ja, ik denk ook dat de ECU de schuldige is. Origineel heeft de ATL een ECU met typenummer 045 906 019 F. Om een ander instrumentenpaneel te kunnen testen, heb ik een ...AE geleend, die is geflasht met de ...F software zonder startonderbreker. Maar die is dus niet helemaal identiek aan de originele ECU.

Het "nieuwe" instrumentenpaneel heeft exact hetzelfde typenummer als het oude (8Z0 920 900 T), maar heeft uiteraard (nog) niet de juiste pincode.
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 330
Lid geworden op: 08 aug 2010, 01:20
Locatie: Midden-Drenthe
Motortype: (nog) geen Audi A2

25 dec 2016, 14:06 0 x

Nogmaals, een instrumentenpaneel veroorzaakt geen noodloop. Ik had van de week een Golf V 1,9tdi met een vreemde storing die (achteraf) door de ecu veroorzaakt werd. Na een andere (identieke) ecu compleet over geflashed te hebben had ik de storing er wel uit, kreeg er echter 5 voor terug......... Weer een andere ecu geflashed en een storingen meer. Gelukkig ook de storing waar het allemaal mee begon ook weg.....

AE is volgens mij een 3L computer, klopt dat?

Jos.
JBAutoservice BV
Gebruikersavatar
luukske
Berichten: 1343
Lid geworden op: 06 jun 2012, 02:21
Locatie: Tilburg
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

25 dec 2016, 14:09 0 x

3L is D of BL.
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 330
Lid geworden op: 08 aug 2010, 01:20
Locatie: Midden-Drenthe
Motortype: (nog) geen Audi A2

25 dec 2016, 20:55 0 x

045 906 019 AE is van de Lupo 3L. Net toch even gekeken, kwam me zo bekent voor....

Jos.
JBAutoservice BV
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2710
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

27 dec 2016, 20:57 0 x

Ja, de ...AE is van de Lupo. Hij is gekozen omdat ie te flashen is (dat kan kennelijk niet met alle ECU's) en er is 045 906 019 F software in gezet. Maar ook hier niet helemaal 100% gelukt...

Vandaag is het nieuwe instrumentenpaneel aangepast: pincode van de oude, km-stand verhoogd (!) en beide sleutels gekoppeld. En comfortabel op de cruise control van Utrecht naar Eindhoven gereden. Wel wat stil zonder radio: die geeft alleen nog "SAFE" en ik heb (nog) geen code...
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5879
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

27 dec 2016, 21:03 0 x

Een originele ECU moet de radio zelf herkennen vanaf ik meen bouwjaar 2003, maar omdat er een andere in zit wordt dat lastig.

Misschien via het serienummer van de radio en Google kun je erachter komen.

Heb ooit iemand een link gegeven op dit forum die na betaling van ik geloof 6 euro een goede code kreeg.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2710
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

27 dec 2016, 21:07 0 x

Lijkt me niet: de originele ECU zit er in (de ECU is alleen tijdelijk gewisseld om te kunnen testen met een ander instrumentenpaneel). De radio is niet van zijn plaats geweest en de boordspanning is (vandaag) ook niet weg geweest.

Ik vermoed dat het instrumentenpaneel de radio registreert. Wanneer de accu is losgekoppeld en weer wordt aangesloten, zie je even "SAFE" op het display en daarna doet de radio het normaal.

Om mijn hypothese te testen, zal ik morgen even het oude instrumentenpaneel terugplaatsen en kijken hoe de radio dan reageert. En daarna radio uitbouwen om het serienummer te fotograferen.
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5879
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

27 dec 2016, 21:13 0 x

O ik dacht dat je er geen originele ECU in had zitten bij de aankoop van de auto. Dat van het instrumentenpaneel lijkt mij niet logisch, maar misschien kan iemand dat wel bevestigen.
Plaats reactie