Trommelrem wordt warm

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
Patrickbby
Berichten: 208
Lid geworden op: 03 jul 2020, 20:20
Locatie: Purmerend
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

07 sep 2020, 10:44 1 x

EenpuntVier schreef:
02 sep 2020, 08:18
Dank voor alle suggesties.

De hele remset is vervangen, behalve de oude "ankerplaat" (die zwarte plaat waar de remset in hangt).
Heb de handremkabel linksachter gecontroleerd t.o.v. rechts maar deze staan nagenoeg op dezelfde spanning. Cupjes bewegen ook soepel.

Uit lichte wanhoop deze truc geprobeerd:
"When your all done go see how the pedal feels. It should feel firm. Pull up HARD on the parking brake 4-5 times. With the parking brake "on" press hard on the brake pedal. Now let off both the parking brake and the foot brake. Next press the foot brake, and THEN pull the parking brake. This will center and adjust the brakes. Do this 3-4 times in a row."

Zoals uitgelegd wordt op deze site: http://faculty.ccp.edu/faculty/dreed/Ca ... /index.htm

Tot mijn verbazing lijkt het verschil kleiner te worden. Heb een stukje sportief gereden, inclusief sportief remmen. En het verschil tussen links en rechts lijkt kleiner te worden.
En na een normale rit van ca. 50km voelen ze nu handwarm. Voorheen kon ik er een eitje op bakken.
Het aanlopen is ook verminderd maar nog niet volledig weg; L-A draait na een slinger 2-3 keer rond, R-A blijft draaien.

Misschien dat het ook een stukje inslijten is?



P.S. Niet dat de remtrommels er veel aan zouden veranderen, maar remt een A2 altijd zo laat? De eerste 30/40% van het pedaal is niks, daarna pas remkracht.
Heb in 2 A2's gereden, met allebei ditzelfde "symptoom".
Met het remmen/handremkabel, kan je hij bepaalde trommelremmen de automatische spanners forceren.
Mijn oude Opel had dit ook en dan hoorde je een soort van klikken/geratel in de trommels.

Van de week probeerde ik dezelfde truc bij de a2 "gewoonte" en merkte er niet veel van, gezien ik mijn rechterachterrem iets hoor slepen zal ik binnenkort ook wel aan de beurt zijn, zal zelf waarschijnlijk de route gaan nemen richting remschijven achter.

Maar warmte hij je trommel kunnen maar 2 dingen zijn slepende rem of je wiellager, wiellager zal je heel snel merken.
Kwa late rem reactie, dit is dan geen ervaring van een a2 maar een golf 4, deze auto remde ook matig in mijn optiek zelfs na het vervangen van alle remblokken voor ferodo sport blokken.
Toen op aanraden van monteur alle remslangen vervangen voor steelbraided, de eerste keer dat ik remde zat ik met mijn neus op het stuur wist niet wat me overkwam.
En uiteraard verse remvloeistof, remvloeistof trekt vocht aan welke ook je pedaal sompig maakt.
Remslangen zetten enigssinds uit over de jaren waardoor deze iets meer uit kunnen zetten deze kracht verlies je bij het remmen.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3868
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

07 sep 2020, 11:05 0 x

EenpuntVier schreef:
07 sep 2020, 09:23
Peter_Audi_A2 schreef:
02 sep 2020, 12:09
Ik kan uit de afstelprocedure niet halen of dit met draaiende motor (lees met werkende rembekrachtiging)
of met stilstaande motor (rembekrachtiging werkt niet) moet worden uitgevoerd.
Heb je de procedure met stilstaande motor uitgevoerd?
Heb het "centreren" met stilstaande motor uitgevoerd, evenals het ontluchten.
Overigens heb ik dit zonder het houten blok uitgevoerd zoals omschreven in stap 18. Kan dat misschien de reden zijn dat ik pas vrij ver/laat remkracht heb?
Heb even de tekst door google translate gehaald en de vertaling iets aangepast.
Waarom een ​​blok hout?

Wat er kan gebeuren (en vaak gebeurt) is dat zich een richel van roest, puin en rotzooi ophoopt aan het "einde" van de zuigerslag in de hoofdcilinder. Dit is prima, totdat je de zuigers voorbij dit "einde" van de slag naar beneden drukt. Normaal gesproken gaat het rempedaal niet naar de grond terwijl u rijdt, maar als u de remmen ontlucht, gaat het pedaal naar de grond, ruim voorbij dat "einde" van de "normale" slag. Hierdoor proces worden de zuigerafdichtingen en cups in de hoofdcilinder beschadigd. Over een week doet de hoofdremcilinder het niet meer. Het blok hout verhindert dat je vriend op het rempedaal stampt en het op de grond duwt en je hoofdremcilinder stuk maakt.
Ik kan uit jouw verhaal niet opmaken hoe je hebt ontlucht.
Met een ontluchtingsapparaat speelt dit probleem niet, maar als je het ontluchten met een assistent-helper uitvoert, bestaat het risico van beschadigen
van de hoofdremcilinder door het te diep intrappen van het rempedaal.
Op het later remkracht hebben bij het intrappen heeft dit naar mijn mening geen invloed.
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6369
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

08 sep 2020, 08:34 0 x

Patrickbby schreef:
07 sep 2020, 10:44
Maar warmte hij je trommel kunnen maar 2 dingen zijn slepende rem of je wiellager, wiellager zal je heel snel merken.
Het wiellager is een zeer waardevolle aanvulling! Heeft de TS dit al gecontroleerd?
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
Patrickbby
Berichten: 208
Lid geworden op: 03 jul 2020, 20:20
Locatie: Purmerend
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

08 sep 2020, 09:48 0 x

HansJan schreef:
08 sep 2020, 08:34
Patrickbby schreef:
07 sep 2020, 10:44
Maar warmte hij je trommel kunnen maar 2 dingen zijn slepende rem of je wiellager, wiellager zal je heel snel merken.
Het wiellager is een zeer waardevolle aanvulling! Heeft de TS dit al gecontroleerd?
Ja maar als je wiellager warm loopt hoor je het lager wel piepen of knarsen aan de andere kant als je de trommel te hard aandraait zou deze wel te ver opgesloten kunnen raken. Maar dan moet je wel flink doorratelen met een luchtsleutel.
En gezien deze er niet af hoeft voor het vervangen van de remmen lijkt dit me niet.

Aan de andere kant ik weet wat voor drama een trommel kan wezen met eraf te halen misschien toch iets beschadigd bij het loshalen van de trommel elke zijdelingse kracht komt uiteindelijk op het lager waar deze niet voor ontworpen is.
Gebruikersavatar
EenpuntVier
Berichten: 62
Lid geworden op: 05 okt 2019, 16:46
Locatie: Vlissingen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

08 sep 2020, 15:40 0 x

Patrickbby schreef:
08 sep 2020, 09:48
HansJan schreef:
08 sep 2020, 08:34
Patrickbby schreef:
07 sep 2020, 10:44
Maar warmte hij je trommel kunnen maar 2 dingen zijn slepende rem of je wiellager, wiellager zal je heel snel merken.
Het wiellager is een zeer waardevolle aanvulling! Heeft de TS dit al gecontroleerd?
Ja maar als je wiellager warm loopt hoor je het lager wel piepen of knarsen aan de andere kant als je de trommel te hard aandraait zou deze wel te ver opgesloten kunnen raken. Maar dan moet je wel flink doorratelen met een luchtsleutel.
En gezien deze er niet af hoeft voor het vervangen van de remmen lijkt dit me niet.

Aan de andere kant ik weet wat voor drama een trommel kan wezen met eraf te halen misschien toch iets beschadigd bij het loshalen van de trommel elke zijdelingse kracht komt uiteindelijk op het lager waar deze niet voor ontworpen is.
Lager is het naar m.i. niet. Deze klinkt normaal, ofwel ik hoor 'm niet.

Het verwijderen van de trommel was inderdaad een ramp. Volledig vastgeklemd. Remcilinder heeft die operatie als gevolg niet overleefd.
Maar dat zou dus volledig opgelost moeten zijn na installatie van volledig nieuwe kit.

Het vreemde is als ik sportief rem lijkt het verschil minder te zijn tussen links en rechts. En zijn ze gewoon handwarm.
Maar bij weinig remmen, zoals bij een langere snelwegrit, wordt links warmer.
Heb helaas geen temperatuurmeter, maar ik kan 'm dan nog wel aanraken voor ca. 4 seconden.

Aldus, het is geen extreme temperatuur; ruik nog geen brandlucht en zie nog geen rook, en het remt ook nog steeds prima. Maar helemaal sjofel is het volgens mij niet.
Dus z.s.m. het spul weer eens ontleden.
Gebruikersavatar
Patrickbby
Berichten: 208
Lid geworden op: 03 jul 2020, 20:20
Locatie: Purmerend
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

08 sep 2020, 17:01 0 x

EenpuntVier schreef:
08 sep 2020, 15:40
Lager is het naar m.i. niet. Deze klinkt normaal, ofwel ik hoor 'm niet.

Het verwijderen van de trommel was inderdaad een ramp. Volledig vastgeklemd. Remcilinder heeft die operatie als gevolg niet overleefd.
Maar dat zou dus volledig opgelost moeten zijn na installatie van volledig nieuwe kit.

Het vreemde is als ik sportief rem lijkt het verschil minder te zijn tussen links en rechts. En zijn ze gewoon handwarm.
Maar bij weinig remmen, zoals bij een langere snelwegrit, wordt links warmer.
Heb helaas geen temperatuurmeter, maar ik kan 'm dan nog wel aanraken voor ca. 4 seconden.

Aldus, het is geen extreme temperatuur; ruik nog geen brandlucht en zie nog geen rook, en het remt ook nog steeds prima. Maar helemaal sjofel is het volgens mij niet.
Dus z.s.m. het spul weer eens ontleden.
Remcilinder zou ik sowieso vervangen bij het plaatsen van nieuwe remvoering eventueel zelfs de handremkabels mochten deze enige slijtage hebben.

De kans dat een remcilinder binnen korte tijd alsnog lek gaat is aanwezig en die 3 tientjes per kant is in mijn optiek een kleine investering die achteraf een hoop gedoe bespaard.

Maar nu ben ik zelf vrij makkelijk met zaken mee vervangen als ik toch al ergens mee bezig ben.
Tijd heeft immers ook een waarde en je bent toch al snel 2 uur bezig per kant.

Heb je overigens beide kanten de cilinders vervangen?
Anders even langs garage rijden en kijken of je een remm verschil hebt achter.

7 euro :flushed:

https://www.besteonderdelen.nl/brembo-1658373.html
Gebruikersavatar
EenpuntVier
Berichten: 62
Lid geworden op: 05 okt 2019, 16:46
Locatie: Vlissingen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

08 sep 2020, 17:57 2 x

Patrickbby schreef:
08 sep 2020, 17:01
Remcilinder zou ik sowieso vervangen bij het plaatsen van nieuwe remvoering eventueel zelfs de handremkabels mochten deze enige slijtage hebben.

De kans dat een remcilinder binnen korte tijd alsnog lek gaat is aanwezig en die 3 tientjes per kant is in mijn optiek een kleine investering die achteraf een hoop gedoe bespaard.

Maar nu ben ik zelf vrij makkelijk met zaken mee vervangen als ik toch al ergens mee bezig ben.
Tijd heeft immers ook een waarde en je bent toch al snel 2 uur bezig per kant.

Heb je overigens beide kanten de cilinders vervangen?
Anders even langs garage rijden en kijken of je een remm verschil hebt achter.

7 euro :flushed:

https://www.besteonderdelen.nl/brembo-1658373.html
Heb deze set besteld, incl. cilinders:
https://www.mijnautoonderdelen.nl/auto- ... en-kit.htm
Plaats reactie