120Nmaanhaal moment??
Remschijven vóór vervangen
Te los, zie je je wiel voorbijkomen bij stopt...
Te vast beschadigde schroefdraad maar zie je zeer moeilijk.
En vooral als je auto meer als 10 jaren oud is kan dit problemen geven, waar vind je nieuwe juiste bouten?
Kalibreren kan maar is bij huis gebruik nauwelijks nodig, mits je hem schoon houd, want door vervuiling gaat deze ook verlopen!
Ik gebruik hem wel, en de DVD set, staat voor elke bout een aanhaalkoppel dus op volgende Meeting, als je de moment sleutel hebt, neem dan ook je Laptop mee of heb je al het Audi programma?
Het VW, Seat en Skoda kan ik ook leveren...
Maar bij verkeerde aanhaal koppel krijg je dus los lopende wielen of juist die je nooit meer los kreeg!
Kwik Flut heeft enkele filialen die de luchtsleutel, bedoeld voor loshalen ook mee vast zetten zonder de druk te regelen en probeer dan maar eens je reserve te monteren, als je de lekke niet los kreeg.
Ik had ooit 2 meter pijp nodig voor 3 van de 4 moeren.....
Pocoloco heeft gewoon gelijk, hij is niet gek, maar komt veel prutswerk tegen zoals ik ook vaak in het verleden heb gedaan!

Te vast beschadigde schroefdraad maar zie je zeer moeilijk.
En vooral als je auto meer als 10 jaren oud is kan dit problemen geven, waar vind je nieuwe juiste bouten?
Kalibreren kan maar is bij huis gebruik nauwelijks nodig, mits je hem schoon houd, want door vervuiling gaat deze ook verlopen!
Ik gebruik hem wel, en de DVD set, staat voor elke bout een aanhaalkoppel dus op volgende Meeting, als je de moment sleutel hebt, neem dan ook je Laptop mee of heb je al het Audi programma?
Het VW, Seat en Skoda kan ik ook leveren...
Maar bij verkeerde aanhaal koppel krijg je dus los lopende wielen of juist die je nooit meer los kreeg!
Kwik Flut heeft enkele filialen die de luchtsleutel, bedoeld voor loshalen ook mee vast zetten zonder de druk te regelen en probeer dan maar eens je reserve te monteren, als je de lekke niet los kreeg.
Ik had ooit 2 meter pijp nodig voor 3 van de 4 moeren.....
Pocoloco heeft gewoon gelijk, hij is niet gek, maar komt veel prutswerk tegen zoals ik ook vaak in het verleden heb gedaan!

- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
Ik weet niet of @pocoloco niet gek is... :-j
Inmiddels de 5 wielbouten vervangen voor nieuwe. Die had mijn vader nog over van zijn Octavia III.
Inmiddels de 5 wielbouten vervangen voor nieuwe. Die had mijn vader nog over van zijn Octavia III.
- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6369
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
@Audi_gekkie: nou wordt ie mooi, maak er een SkAudi van! :-))
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Ik doe standaard altijd even natrekken bij de zomer/winterwissel en omgekeerd.
Eerst de wielen wisselen, bouten aantrekken met de standaardsleutel als de wielen weer
op de grond staan, daarna naar de garage (ca. 500m en 5 bochten als ik het goed tel ...)
Daar controleer ik de bandenspanning en trek meteen de bouten even na met de standaard wielsleutel. Is bij mij nog altijd goed gegaan.
Wat ik wel doe, is de naaf van de remtrommels/schijven goed schoonhouden en licht invetten. Vooral bij de remtrommels achter is het anders lastig om de wielen eraf te krijgen ...
Invetten van de schroefdraad hoor ik wisselende verhalen over, de een zegt van wel, de ander van niet. Wat ik wel weet is dat de schroefdraad schoon moet zijn. Verroeste/vervuilde schroefdraad draait niet echt lekker ... :-S
Eerst de wielen wisselen, bouten aantrekken met de standaardsleutel als de wielen weer
op de grond staan, daarna naar de garage (ca. 500m en 5 bochten als ik het goed tel ...)

Daar controleer ik de bandenspanning en trek meteen de bouten even na met de standaard wielsleutel. Is bij mij nog altijd goed gegaan.
Wat ik wel doe, is de naaf van de remtrommels/schijven goed schoonhouden en licht invetten. Vooral bij de remtrommels achter is het anders lastig om de wielen eraf te krijgen ...
Invetten van de schroefdraad hoor ik wisselende verhalen over, de een zegt van wel, de ander van niet. Wat ik wel weet is dat de schroefdraad schoon moet zijn. Verroeste/vervuilde schroefdraad draait niet echt lekker ... :-S
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- koop9
- Berichten: 1285
- Lid geworden op: 20 aug 2012, 20:19
- Locatie: Zandvoort
- Motortype: (nog) geen Audi A2
En draai de moment sleutel altijd terug naar de minimale stand, dit om de veer niet onder spanning te laten staan die daardoor slapper word en een verkeerd aanhaalkoppel genereerd.....
Alleen bij Stahlwille momentsleutels hoeft dit niet omdat deze veer daar pas belast word bij gebruik.
Bij Audi moeten de moment sleutels elke 6 maanden gekalibreerd worden.
Wij hebben er meer dan 30 stuks.... van 0,5 Nm tot 400Nm, de kleinste gaat tot max 2 Nm, een heel schattig dingetje....
Alleen bij Stahlwille momentsleutels hoeft dit niet omdat deze veer daar pas belast word bij gebruik.
Bij Audi moeten de moment sleutels elke 6 maanden gekalibreerd worden.
Wij hebben er meer dan 30 stuks.... van 0,5 Nm tot 400Nm, de kleinste gaat tot max 2 Nm, een heel schattig dingetje....