Remschijven vóór vervangen

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5879
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

16 aug 2015, 22:30 0 x

aanhaal moment??
120Nm
Pocoloco
Berichten: 2976
Lid geworden op: 23 aug 2013, 00:01

16 aug 2015, 23:10 0 x

Dan moet je hem toch maar eens kalibreren ;)
Gebruikersavatar
luukske
Berichten: 1343
Lid geworden op: 06 jun 2012, 02:21
Locatie: Tilburg
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

17 aug 2015, 00:48 0 x

Ik draai al jaaaaren mijn wielen aan , niet alleen met de a2, zonder momentsleutel.
Misschien wel 140 nm? geen ideee maar ze blijven allemaal zitten.
Gebruikersavatar
Dirck
Berichten: 650
Lid geworden op: 14 mar 2015, 22:29

17 aug 2015, 09:42 0 x

Te los, zie je je wiel voorbijkomen bij stopt...
Te vast beschadigde schroefdraad maar zie je zeer moeilijk.

En vooral als je auto meer als 10 jaren oud is kan dit problemen geven, waar vind je nieuwe juiste bouten?
Kalibreren kan maar is bij huis gebruik nauwelijks nodig, mits je hem schoon houd, want door vervuiling gaat deze ook verlopen!
Ik gebruik hem wel, en de DVD set, staat voor elke bout een aanhaalkoppel dus op volgende Meeting, als je de moment sleutel hebt, neem dan ook je Laptop mee of heb je al het Audi programma?
Het VW, Seat en Skoda kan ik ook leveren...

Maar bij verkeerde aanhaal koppel krijg je dus los lopende wielen of juist die je nooit meer los kreeg!
Kwik Flut heeft enkele filialen die de luchtsleutel, bedoeld voor loshalen ook mee vast zetten zonder de druk te regelen en probeer dan maar eens je reserve te monteren, als je de lekke niet los kreeg.
Ik had ooit 2 meter pijp nodig voor 3 van de 4 moeren.....

Pocoloco heeft gewoon gelijk, hij is niet gek, maar komt veel prutswerk tegen zoals ik ook vaak in het verleden heb gedaan!
;)
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5879
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

17 aug 2015, 14:46 0 x

Ik weet niet of @pocoloco niet gek is... :-j
Inmiddels de 5 wielbouten vervangen voor nieuwe. Die had mijn vader nog over van zijn Octavia III.
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6369
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

17 aug 2015, 14:54 0 x

@Audi_gekkie: nou wordt ie mooi, maak er een SkAudi van! :-))
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3868
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

17 aug 2015, 19:03 0 x

Ik doe standaard altijd even natrekken bij de zomer/winterwissel en omgekeerd.

Eerst de wielen wisselen, bouten aantrekken met de standaardsleutel als de wielen weer
op de grond staan, daarna naar de garage (ca. 500m en 5 bochten als ik het goed tel ...) ;)
Daar controleer ik de bandenspanning en trek meteen de bouten even na met de standaard wielsleutel. Is bij mij nog altijd goed gegaan.
Wat ik wel doe, is de naaf van de remtrommels/schijven goed schoonhouden en licht invetten. Vooral bij de remtrommels achter is het anders lastig om de wielen eraf te krijgen ...
Invetten van de schroefdraad hoor ik wisselende verhalen over, de een zegt van wel, de ander van niet. Wat ik wel weet is dat de schroefdraad schoon moet zijn. Verroeste/vervuilde schroefdraad draait niet echt lekker ... :-S
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Gebruikersavatar
koop9
Berichten: 1285
Lid geworden op: 20 aug 2012, 20:19
Locatie: Zandvoort
Motortype: (nog) geen Audi A2

23 aug 2015, 21:02 0 x

En draai de moment sleutel altijd terug naar de minimale stand, dit om de veer niet onder spanning te laten staan die daardoor slapper word en een verkeerd aanhaalkoppel genereerd.....
Alleen bij Stahlwille momentsleutels hoeft dit niet omdat deze veer daar pas belast word bij gebruik.
Bij Audi moeten de moment sleutels elke 6 maanden gekalibreerd worden.
Wij hebben er meer dan 30 stuks.... van 0,5 Nm tot 400Nm, de kleinste gaat tot max 2 Nm, een heel schattig dingetje....
Gebruikersavatar
JDuijnker
Berichten: 804
Lid geworden op: 31 jan 2015, 16:48

04 nov 2015, 10:46 0 x

De fotos zijn niet meer zichtbaar...kloptdit?
Gebruikersavatar
JDuijnker
Berichten: 804
Lid geworden op: 31 jan 2015, 16:48

04 nov 2015, 11:36 0 x

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Hoort er een stekkertje aan dat stukje krimpkous te zitten heren?? Lijkt me wel heh?? Bij mij hangt dat gewoon los.. Geen signaalkabeltje meer aanwezig aan het remblok....
Plaats reactie